Att förstå världen....

I höstas läste jag Hans Roslings bok "Hur jag lärde mig förstå världen". Det är berättelsen om hans eget liv och om hur en ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara den på nytt. Om möten med människor som öppnade hans ögon och hjälpte honom att förstå hur världen fungerar. Att läsa boken gjorde mig nyfiken, och även de föreläsningar jag sett på TV med den mannen. Föreläsningar som var helt exceptionella och inte likt något annat!

Nu har jag precis läst ut boken "Factfulness, Tio knep som hjälper dig att förstå världen," som han skrivit tillsammans med sin son Ola och dennes hustru Anna. Den var oerhört tankeväckande och jag har lärt mig massor om världen, men inte minst om mig själv. Jag har alltid inbillat mig att jag är en fördomsfri människa men den tanken kom på skam när jag läste boken. Och jag önskar att alla människor skulle läsa den.

Hans Rosling avled för precis två år sedan, den 7 februari 2017, men jag tror att hans tankar och gärningar kommer att leva vidare genom stiftelsen Gapminder och www.DollarStreet.org, undervisningsmaterial som utvecklats av familjen Rosling, och där Ola och Anna är verksamma. Vila i frid Hans Rosling. Du var något alldeles extra!

Här är det Mats Knutsson på SVT som får en redogörelse för läget i världen av Hans Rosling

Men vad är det då som jag har lärt mig, och som jag inte visste förut? Så otroligt mycket! Han börjar boken med att ställa 13 frågor om läget i världen, med vardera tre alternativa svar. Jag tror att jag hade ett av dem rätt! Frågorna löd som följer:
  1. I alla låginkomstländer i världen, hur många flickor går idag ut grundskolan? (20, 40, 60 %)
  2. Var bor majoriteten av världens befolkning? (Låg-, medel-. höginkomstländer)
  3. Under de senaste 20 åren har andelen människor som lever i extrem fattigdom i världen...? (nästan fördubblats, förblivit i stort sett densamma, nästan halverats)
  4. Vilken är medellivslängden för världens befolkning i genomsnitt? (50, 60, 70 år)
  5. Det finns idag två miljarder barn i världen i åldern 0-15 år. Enligt FN, hur många barn kommer det finnas år 2100? (4, 3 eller 2 miljarder)
  6. FN förutspår att år 2100 har världens befolkning ökat med ytterligare 4 miljarder människor. Vilken är huvudanledningen? (fler barn under 15 år, fler vuxna 15-74 år, fler gamla över 75)
  7. Hur har dödssiffran per år från naturkatastrofer förändrats under de senaste hundra åren? (mer än fördubblats, förblivit i stort sett densamma, minskat till mindre än hälften)
  8. Idag finns det ungefär sju miljarder människor i världen. Vilken karta visar bäst var de bor? (varje figur representerar i miljard människor. Figurer som fia-pjäserna på bilden ovan)
  9. Hur många av världens barn har idag vid ett års ålder vaccinerats mot någon form av sjukdom? (20, 50, 80 %)
  10. Globalt sett har 30-åriga män i genomsnitt gått 10 år i skolan. Hur många år har kvinnor i samma ålder gått i skolan? (9, 6, 3 år)
  11. Tiger, jättepanda och svart noshörning listades 1996 som utrotningshotade arter. Sedan dess, har någon av dessa arter blivit mer kritiskt utrotningshotade? ( Två av dem, en av dem, ingen av dem)
  12. Hur många människor i världen har viss tillgång till elektricitet? (20, 50, 80 %)
  13. Globala klimatexperter förutspår att under de närmsta 100 åren så kommer medeltemperaturen i världen att bli: varmare, densamma, kallare
Följdfrågorna i boken löd: Hur gick det? Hade du en massa fel? Fick du gissa mycket? I så fall kan jag trösta dig med två saker, skriver han. För det första kommer du att klara dig mycket bättre när du har läst den här boken. För det andra är du i gott sällskap om det gick dåligt för dig i testet.

Han fortsätter: "Under de senaste årtiondena har jag ställt hundratals faktafrågor som dessa - om fattigdom och välstånd, folkökning, födelse- och dödstal, utbildning, hälsa, könsskillnader, våld, energi och miljö, om globala mönster och trender - till tusentals människor runt om i världen. (Allt ifrån de fattigaste människor till medlemmar i FN:s generalförsamling, forskare och chimpanser, mitt inlägg). Testen är inte komplicerade och innehåller inga kuggfrågor. Jag använder bara välbelagda och oomtvistade fakta. Och ändå klarar sig de flesta hemskt dåligt.

Fråga tre handlar exempelvis om trenden för extrem fattigdom. Under de senaste tjugo åren har andelen av världens befolkning som lever i extrem fattigdom halverats. Det är helt revolutionerande! Jag anser det vara den viktigaste förändringen i världen under min livstid. Det är också ett ganska grundläggande faktum om människors liv på jorden. Men folk känner inte till det. I genomsnitt svarar bara 7 % rätt - mindre än en av tio!"

Och som sagt, jag tror jag hade ett rätt. Svårt att veta så här i efterhand eftersom svaren många gånger är mer relevanta och självklara när man läst boken. Ibland tror jag att jag varken hör, ser eller förstår att sovra det jag blir matad med genom medierna och deras ofta vinklade nyheter och prognoser.







Jag tänker också på mitt inlägg härom dagen, och den negativism som genomsyrade det. Ok att man för klippa sönder tandkrämstuben för att ta vara på slattarna. Men det finns ju de som inte har några slattar att ta vara på.

Vad jag heller inte tänkt så mycket på tidigare är att vissa människor i andra länder lever på den nivå som mina far- och morföräldrar, och även mina föräldrar gjorde för 100 år sedan. Och idag lever vi på världens kanske högsta standard! Och förhoppningen är ju att det ska gå lite fortare för dem. Men de kommer, var så säkra.

Även här skaffade familjerna sig många barn på den tiden, precis som fattiga familjer gör i dag. Kanske anledningarna också var desamma. Och i och med att standarden höjdes så minskade också  barnkullarna.


















Det här är min mamma med föräldrar och några av hennes syskon. Allt som allt blev de elva syskon, varav två gick bort i tidig ålder. Min mamma Dagny står trea från vänster.

En annan tanke som slagit mig är skillnaden på när min mamma som ung, blev ensamstående
mamma, och de förutsättningar hon hade, eller rättare sagt inte hade. Det går inte att jämföra med när jag blev ensamstående mamma i början på 70-talet. Jag hade barnbidrag, bostadsbidrag, bidragsförskott, och det fanns tillgång till daghem (som det hette då). Det gjorde att jag kunde fortsätta att jobba, men även att utbilda mig, då man också kunde få studielån. Studielån, som visserligen skulle betalas tillbaka, men ändå. Och min mamma var min största tillgång! Kärlek!

Jag har också tänkt på hur mycket man älskar sina barn. Det är en kärlek som går över allt annat! Att då behöva lämna bort dem, kanske med förhoppningen att de ska få ett bättre liv än jag själv fick, det måsta slita sönder en, och finnas där år efter år. Har ibland tittat på programmet "Spårlöst" och det är hjärtskärande att se när de möts efter många år.


Min sons farfar Ragnar, f. 1910, blev bortlämnad när han var liten, och först i 40-års åldern fick han veta vem som var hans mor. Det finns många frågor som man skulle vilja ha svar på, men ofta kommer frågorna när det redan är för sent. Jag har skrivit brev till farfars mor, gammel-farmor, men jag kommer aldrig att få några svar. Men ibland känns det skönt att bara ha satt ner dem på pränt. Men de breven blir en senare historia.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30