Fem en fredag v. 31: Doft och lukt

Min familjs främsta kännetecken är våra stora näsor. Ja, vi är inte särskilt näsvisa eller lägger våra näsor i blöt mer än andra, utan de (näsorna) är helt enkelt stora. Det är väl farfar som är roten till allt ont. I alla fall till näsorna. Min sonhustru är väldigt orolig över att hennes barn ska ärva dessa framträdande objekt. Jag brukar trösta henne med att när vi var små så hade vi också små söta näsor.

Hur som helst så passar dagens tema, doft och lukt, ypperligt för min stora näsa! Välkommen tillbaka elisamatilda.se!

Fem en fredag v. 31: Doft och lukt

1.  Vad doftar bättre på sommaren än på vintern?
Kaffe doftar väldigt gott utomhus på sommaren. Det är som om doften sprider sig på ett annat vis!

2.  Vad doftar bättre än vad det smakar?
Jag gillar doften av fotogen, bensin o.dyl. men jag förmodar att smaken inte är lika god som doften. Även wiskey och cognac kan dofta gott, men smakar hemskt i mitt tycke.

3.  Vilken doft tar dig tillbaka till barndomen?
Parfymen 4711 använde alltid min mamma. Ibland kan man känna den doften, men jag vet inte om den finns kvar, eller om det är något liknande. Vissa tyger doftar också barndom.

4.  Vad är en doft du gillar som andra kan tycka udda?
Då måste jag bara säga surströmming. Innan jag började äta delikatessen, så tyckte jag att det luktade vidrigt! Nu doftar det faktiskt, och jag blir jättesugen på att äta rätten.

5.  Vilken lukt rynkar du på näsan åt?
Det är faktiskt spyor! När jag arbetade inom barnomsorgen hade jag inga problem med att ta hand om bajs (om vi nu ska prata skit) men jag hade så svårt för att ta reda på barnspyor. Och än idag har jag svårt för det, även när det gäller mig själv. Det är nästan så att jag kräks för att jag kräks! Märkligt!

























En trevlig helg önskar jag Er!

Kommentarer

  1. jag känner igen det där med att en kunde tolerera bajs och spyor bättre förr. jag har arbetat och praktiserat en del inom sjukvården som ung och då tog jag allt för vad det var. det luktade ju inte gott, men so what? nu mår jag illa av att bara gå förbi en spya

    SvaraRadera
  2. min far och jag har väldigt bra luktsinne

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med dig. Lukten av spyor är verkligen jättehemskt. Jag kan välja att "stänga" näsan för att undvika att släppa in lukter och det är perfekt om jag måste torka spyor någon gång. Sen håller jag också med om surströmming! Det smakar inte som det luktar och vi har redan ätit surströmming en gång denna sommar. Nu väntar vi på att årets burkar ska släppas och vi får både känna doft och smak av strömmingarna.

    SvaraRadera
  4. Så du vågade smaka på surströmming? Det har inte jag vågat.

    SvaraRadera
  5. Förstår precis vad du menar med spyorna, jag spyr nästan av att tänka på doften av spya... det är vidrigt! Märkligt det där!

    SvaraRadera
  6. Kaffedoften är ju ljuvlig! Ibland kunde vi känna doften av nykokt gammal potatis från grannen och det var inte gott.
    Intressant, det här!

    SvaraRadera
  7. Surströmming har jag inte smakat, inte ens när jag åt fisk och kött. Nyöppnade kaffepaket luktar gott, då blir jag nästan sugen på kaffe, men dricker inte svart kaffe numera.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker ni alla har fina näsor, kan inte se att de är större än andras! Bensindoften gillar jag också, men whisky tycker jag både dodtar och smakar såå gott. 4711 använde mormor som jag växte upp med, men den glömde jag bort. Vet inte om jag skulle känna igen doften idag.. Surströmmingen säger jag som du, när man väl börjat gilla smaken så tycker man inte lukten är så farlig heller! Trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Tror 4711 lever kvar faktiskt! Vad beträffar surströmming befinner vi oss olika läger du och jag ...

    SvaraRadera
  10. Vi är lika här kan jag konstatera. Är heller inte så värst nöjd ed min näsa, men har fått vänja mig;-)
    Whiskey smakar äckligt, men en mild cognac eller armagnac gillar jag,både vad gäller lukten och smaken.
    Älskar surströmming men lukten när man öppnar burken är ingen höjdare.

    SvaraRadera
  11. För en herrans massa år sedan bodde jag i Övik, som ju är en riktig surströmmingsstad. Det blev så himla pinsamt efter några år, att alltid ta med sig något eget till surströmmningsfesterna, så jag kände mig så illa tvungen att vänja mig! Nu älskar jag den lilla firren!
    På tal om näsor så är jag ganska nöjd med min Hellquist-näsa. Är ju så illa tvungen att vänja mig vid den också!! 😄😋

    SvaraRadera
  12. Tycker inte att din familjs näsor är så vansinnigt framträdande - men det kan ju bero på att min pappas var av ungefär den storleken så jag är van. Min mamma hade inte heller nån liten knapp precis, men själv fick jag väl kanske en av ganska normal storlek. Har iaf aldrig haft några problem med den..... *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  13. Ja, doften från en fotogenlampa doftar hemtrevligt.

    SvaraRadera
  14. Jag har också ganska stor näsa, ja de tycker varjefall jag. Men de var den jag fick när jag föddes så de la bara att gilla läget.
    Spyor, ja de e inget man vill riva i o precis som du säger så vill man ju gärna spy när man spyr.
    Kramiz

    SvaraRadera
  15. Nog minns man Eau de Cologne 4711! En fin doft som stått sig genom åren och vad jag förstår så finns den fortfarande att köpa.
    Jag tycker att de näsor du visar är alldeles normala. Och din sons näsa är ju så nära perfekt man kan komma, rak, snygg, stilig.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
  16. Tack Anita! Det ska jag ta med mig till min sonhustru! 😂

    SvaraRadera
  17. Nej usch spyor är inte trevligt alls. Det är faktiskt något jag rent av känner lite skräck inför både doftmässigt och från ögonen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30