Fem en fredag v. 14: Minnen

vill ha svar på sina fredagsfrågor!

Fredag igen, och när jag tittade ut i morse så var det helt vitt utanför fönstret. Det kändes inget vidare, och precis som på termometern så sjönk min positivitet ner till nollstrecket. Kände inte ens lust för att svara på elisamatilda.se:s fredagsfrågor! Nåväl, jag bestämde mig i alla fall för att gå in och läsa vad mina bloggvänner svarat. Och kan ni tänka er! När jag läste era svar så kom skrivlusten tillbaka, så här kommer mina svar: 

1. Vad kommer du ihåg hur man gör från ditt första jobb?
Jag kommer ihåg hur man gör för att vika ner en ritning i A1-format till A4, anpassad för pärm.
Det ska vara hålslaget längst ut till vänster. Men jag gissar att den här bilden inte säger så mycket till någon som inte kan vika en A1-ritning?! Men jag vet ju! Vad jag har för nytta av det? Ingen! 😀
2. Vad kommer du ihåg från din första resa utomlands?
Den gick till Mallorca med en arbetskamrat/vän. Vi kände inte varandra så bra, men jag visste att hon var lite "hispig". Vi hade faktiskt jättekul, men en kväll blev hon utsatt för en ficktjuv. 
Det var vid upptäckten av detta, lite senare under kvällen, som jag förstod hur hispig hon var. Det blev som en film! Hon skrek och grät och sprang fram och tillbaka och jag, som är väldigt lugn, försökte prata med henne och hålla om henne, men ingenting hjälpte. Till slut var jag tvungen att örfila henne ett antal gånger, så där som man ser på film ibland att dom gör! Slap, slap, slap, slap!!! Då först lugnade hon ner sig. Vi hade många fina minnen från den här resan, men det är de där händelserna som man inte är van vid som etsar sig fast! Neej, vi reste aldrig tillsammans igen!
3. Vad kommer du ihåg från ditt första skolår?
Det var jättespännande, och som för så många andra så tror jag att ens första skolfröken sätter sig i minnet. Min hette Anna Eriksson och var jättesnäll.
Men jag fick också min allra första bästa vän. Hon hette Berit (det gör hon fortfarande) och vi var som ler och långhalm. Och jag tror att jag har berättat det förut, att varje "roliga timmen" så trakasserade vi våra skolkamrater genom att sjunga sången Tuttan och Ingeborg för dem, under lång tid!
4. Vad kommer du ihåg från när du flyttade hemifrån?
Jag flyttade ihop med en arbetskamrat som egentligen bodde ute på landet. På helgerna åkte hon hem till föräldrarna och sin pojkvän, och jag hade lägenheten för mig själv. Det var en rolig tid! 
Det här var 1964 och jag skulle precis fylla 18. Lägenheten bestod enbart av ett rum och kokskåp, så jag köpte ett litet slagbord med en 50 cm bred skiva att fälla ut på var sida. Och kan ni tänka er! Det bordet har jag fortfarande kvar, och använder som arbetsbord i min lilla pysselhörna! Bordet är alltså 60 år i år!
Här sitter vi vid bordet ifråga.
5. Vilken kommer du ihåg var den första maträtten du kunde laga?
Förmodligen var det makaroner och korv. Men fiskpinnar och påsmos var också en lättgjord middag. Gott eller ej, ja det var frågan!
Mmmm, mat! Det ska bli gott!
Men vad är det här!
Bläääää, det var då inte gott!

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!






Kommentarer

  1. Lite knasigt reseminne. Alla mina fröknar var jättegamla.
    Sitter ni och röker vid det lilla bordet… ingen fick röka hos mig, inte ens våra tyska vänner. De tyckte knasigt när vi sa att de ska ta av sig skorna inomhus 🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det! Men som sagt oförglömligt.
      Vi rökte som bortsbindare! Fattar det inte idag! Nu känner jag på en gång om någon har rökt. Det sitter i hår och kläder!

      Radera
  2. Lite roligt reseminne! Lärarna från lågstadiet kommer jag inte längre ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hör inte direkt till vanligheterna att man lappar till sina vänner! Så, ja!

      Radera
  3. Hahaha! Sista bilderna är klassiker. Så himla bra fångat! Även idag ser jag en gemensam sak - laga pulvermos. Ungefär lika lätt och smakrikt som makaroner och eller fiskpinnar;-)

    Nu när du säger det - visst lärde jag mig vika A1 till A4. Jobbade några veckor hon en patentjurist. Han gjorde kopior av ritningar i en "mojäng" med väldigt stinkande vätska som fick torka ett bra tag, innan den var klar att vikas. Det stank nåt så fruktansvärt om pappret... Idag skulle jag inte kunna göra det...

    Duktigt av dig att komma ihåg din frökens namn. Jag hade en manlig lärare med käpp, men jag kommer inte ihåg hans namn.

    Dagens tema var riktigt, riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sista bilderna är mitt yngsta barnbarn, som fyller 15 i år. Hon kladdar inte så mycket nu för tiden! Sådana där kopior gjorde jag också, men jag minns inte vad det hette. Man blev nästan yr i mössan av vätskan! Vi kunde äta påsmos och vika ritningar ihop! 😁

      Radera
  4. Kul att läsa dina svar! Visst var det stort att börja skolan, min fröken hette Sara Carlsson... Och min första utlandsresa gick också till Mallorca.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog många som minns vår första fröken. Och vi är nog också många, lite äldre, som gjorde vår första utlandsresa till Mallis. Club 33 var inne på den tiden.

      Radera
  5. Svar: Hur många språk (flytande) jag kan NU, då är svaret 2: svensk och engelska.
    Men som vi alla vet är språk (liksom kondition) en färskvara. Då när jag var 13-30 år var jag hyfsat flytande i svenska, engelska, franska och tyska. Men som sagt, det var då det. Lägg därtill 10 terminer japanska som jag glömt totalt så ser du språkens förfall hos mig;-)
    Vill lägga till att jag hade talang för språk men var totalt hopplös på de flesta andra ämnen på gymnasiet. Undantag: gymnastik och friidrott.
    Så nu vet du lite mera om mig också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv kan jag nästan inget språk flytande längre! Inte ens svenska 🤪Tappar ju orden både nu och då och med alla inlånade ord så vet jag knappt vad saker och ting benämns! Det är ju som du säger BP, språk är verkligen en färskvara! Språken var det jag också gillade i skolan, det var svenska, engelska och tyska. Som vuxen har jag försökt mig på spanska, och faktiskt mandarin, men där insåg jag min begränsning efter bara 2 terminer, då jag bara kunde hälsa och tala om vad jag hette. 😁

      Radera
  6. jag har också alltid gillat språk. engelska, tyska och franska läste jag i skolan. sedan blev det lite italienska (jättelätt) och gymnasiets ryska och på senare tid japanska. funderar nu på lite portugisiska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag kunde språk flytande, men så är inte fallet. Tycker t.o.m. att engelskan börjar falera! 🤔

      Radera
  7. Ja pärmarnas tid är förbi, liksom skriv- och räknemaskinens. Fast man har ju nytta av att ha gått skrivmaskinskurs även här vid datorn. Så skönt att slippa tvåfingersvalsen. Jag tror jag har en enda pärm för A4-papper kvar, där finns kontrakt och andra viktiga papper som ännu inte hamnat i digitala arkivet. Du var modig som gav några örfilar till hysteriska väninnan, men jag förstår att det behövdes! Är glad att jag klarat mig undan tjuvar för jag är rätt slarvig av mig. Så trevlig ni hade där vid ditt lilla numera 60-åriga bord, Är det du som sitter längst in? Och ziggen smakade! Stackars barn då som någon tvångsmatar med äcklig ketchupröra! Inte snällt alls! hihi /Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är inte pärmarnas tid förbi! Jag är lika bakåtsträvande där som när det gäller mobilanvändande! Digitala arkivet vet man aldrig vad som händer med det!
      Jag var ju tvungen att få lugn på henne! Gällande fotot så är det jag i beiga koftan. Ziggen satt fint! Nu bara skakar jag på huvudet år det!
      Emma blir matad med någon form av fruktröra i smakportioner. Hon har fortfarande ett minspel utan dess like! Älskade unge!
      Set spelar ingen roll att du försöker vara anonym! Jag vet att det är du Paula! 😆Kram till dig i Pörtet!

      Radera
  8. flåt inte är jag anonym heller

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat