Onsdagsnytt från köksbordet v. 30

Håller mig kvar vid köksbordet då det är 17 grader och blåst på min skuggiga altan. Det har inte hänt särskilt mycket sedan i måndags. Kerstin, min granne, fick positivt test igår på att hon hade haft corona. Elfte veckan med gym och promenad för mig! Jag är så glad att jag hållit i så långt.

När jag var in och läste på en del bloggar såg jag att gemsweeklyphotochallenge.blogspot.com varje vecka har ett tema där man kan spåna runt ett nytt ord. Veckans ord är: Mask. Jag provar!

Mask

Det första jag kom att tänka på när ordet mask kom upp var faktiskt Lill Lindfors som sjöng om Lilla masken Max som var rosig rund och rask...... Han var en så gullig mask så jag vill inte ens tänka på att sätta på honom som bete på en krok. (Gå in och lyssna på den på YouTube!)

Nästa tanke var gruppen Kizz, som var min sons absoluta favoritband under en stor del av hans uppväxt. Jag hörde dem till leda! 😝 Och maskerade till oigenkännlighet var de ju.


Och på tal om att vara maskerad till oigenkännlighet så tycker jag att det skulle vara förbjudet att maskera sig vid demonstrationer. I alla fall här i Sverige där alla är i sin fulla rätt att demonstrera. De som har en åsikt måste väl våga visa att de har det!


När man ser bilder från olika demonstationer, senast från Göteborg, så blir det ofta en enorm vandalisering och förstörelse. Bilder visar att det bara är de som är maskerade som utför dessa brott. De förstör för dem som verkligen är där för att demonstrera för eller emot något. Dessa maskerad-pajaser är där enbart för att ställa till bråk!


Nu blir jag så upprörd vid tanken så jag måste tänka på något annat. Jag tycker väldigt mycket om vägg-masker och har flera uppsatta i mitt hem. Vill ni se dom? Okey då!



Den här fick jag av min systerson när han varit i Mexico


Den här köpte jag i Peru


Och den här köpte jag i en liten butik i Gamla stan i Stockholm.

Och för att återkomma till dagsläget, så såg vi ut så här på min födelsedag! Fast det var bara på skoj! Jag hade tagit servetter och satt i gummisnoddar som vi satte bakom öronen. Barnen tycker det är så kul när farmor gör knäppa saker! 😄😜😷

Kommentarer

  1. Så mysigt foto på familjen, även om jag inte är någon fantast när det gäller sådana masker utanför sjukvården ;-) Yrkesskadad. Ser att du varit i Peru? Det har jag också, Lima, Macchu Picchu, Titicacasjön och vi såg även Nasca linjerna från en helikopter som lutade än hit och än dit för att vi skulle se ;-) Vilka minnen du väcker hos mig... ;-)

    SvaraRadera
  2. Det är inte jag heller Mia, men barnen blev roade. Min granne och jag reste med "Läs och res" till Peru för många år sedan. Vi var där i 5 veckor och besåg alla de platser du skriver om. Min vän Kerstin, var väldigt flygrädd. Men plötsligt när vi flög i ett litet 4-sitsplan över Nascalinjerna, tog hon tag i mig och skrek: "Kiiina, jag är inte rädd att flyga längre!!" Och det var just rätta stället, för där BLEV jag nästan flygrädd!! Hur som helst, så var det en underbar resa!

    SvaraRadera
  3. Trämaskerna är riktigt läckra men de övriga blir inga favoriter! Kan förstå att barnen tyckte det var kul med servettmunskydd.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du hittade temat och hänger på. Och visst är det roligt att fundera i bilder kring ord.
    Vilken god variation du bjöd på. "Masken Max" minns jag också. Och gruppen "Kizz" som ju var rejält maskerade.
    Jätteroligt att se de fina masker du har hemma på väggen.
    Vad gäller demonstrationer tycker jag också att det skulle vara förbjudet att täcka ansiktet. En miss här.
    Sista bilden med "maskerna" är riktigt rolig. Humor är det gott att ha.

    SvaraRadera
  5. Ett roligt tema tycker jag, just det här att funder kring ord-bild.😷

    SvaraRadera
  6. Skoj att du hittat Sannas veckoutmaning och hänger på:-) Och din premiär är ju hundra procent lyckad måste jag säga:-)
    Dina masker på väggarna är ju fantastiskt fina och härliga minnen. Den som hänger direkt på tegelväggen är min favo, mest på grund att den är så otippad med den bakgrunden.
    Visst måste man kunna skoja till det, även under pågående pandemi, annars blir man ju galen.

    SvaraRadera
  7. Tack för det! Det är ju en kul utmaning, och jag älskar att leta bilder.
    Att skoja till det är nog extra viktigt nu mitt i allt allvaret.

    SvaraRadera
  8. DET här var ju roligt på riktigt; först fann jag inget då jag läste början på ditt inlägg. Hm... tänkte jag och tryckte på kommentarer - och då uppenbarade sig ju härligheten! Tumme upp!

    SvaraRadera
  9. Oj, här var det verkligen gott om mask! Flera jättefina dessutom.

    SvaraRadera
  10. Så många masker du har att visa! Jag gillar verkligen den du köpt i Peru, den är riktigt vacker.

    SvaraRadera
  11. Många olika masker. Var på KIZZ utställningen för nått år sedan. Häftiga grejer

    SvaraRadera
  12. Såg att KIZZ-utställningen finns i Västerås nu, så det ska jag tipsa min son om. Det kanske vore kul för hans barn att se också vilka idoler deras pappa hade.

    SvaraRadera
  13. Vilka fantastiska ansiktsmasker som hänger på väggen! Vilka hantverk!

    Snart dags att sätta på sig masken och gå ut i värmen här i Spanien ...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30