Fem en fredag v. 15: Konsumtion


Idag riktar elisamatilda.se in sig på Konsumtion
och ställer följande frågor:

1.  Vad för "onödigt" skulle du köpa om du hade obegränsade resurser?
Då skulle jag köpa mig en lägenhet i stan
och en liten sommarstuga vid vattnet.


2.  Vad skulle du inte sälja för alla pengar i världen?
Mina minnen!
Och det skulle inkludera foton först och främst,
men också sådant som jag skrivit,
t.ex. Min Livsberättelse, min släktforskning, resor.
Vissa saker, som barn och barnbarn gjort och skrivit,
 är också ovärderligt!


3.  Konsumerar du någonting mer än vad du tror andra gör?
Under förra året har jag nog konsumerat 
mer färgpatroner till skrivaren än vad andra gjort!
Vilket resulterade i att jag i förra veckan köpte en ny, 
och som reklamen påstod, betydligt ekonomiskare skrivare.
Men det visar sig väl!!

I den ska man nämligen kunna fylla på varje färg för sig. Jaja! 🙄
Men själva skrivaren, med färg, kostade betydligt mindre 
än vad jag lagt ner på färgpatroner under förra året! 

4.  Vad är något du sällan lägger pengar på?
Utan tvekan fot- och skönhetsbethandlingar. 
Det är lite märkligt, för det börjar bli svårt att nå ner till tårna,
och nu om någonsin är man verkligen i behov av en
helrenovering!


5.  Finns det något du köper till andra, men aldrig till dig själv?
Presenter!


¤¤¤¤¤¤¤

Ha en fin helg!



 






 

Kommentarer

  1. har aldrig fått vare sig fot - eller ansiktsbehandling men skulle vara i starkt behov av bådadera👀. skrivarpatroner är ett kostsamt kapitel.först skriver de kolsvart en liten stund och sedan är de slut!

    SvaraRadera
  2. Det senaste året har konsumtionen varit ovanligt låg eftersom man inte strosat omkring i affärer som man kunde göra förr. Handlandet har fått ske via nätet och då blir det kanske mest det nödvändigaste.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Samma här. Jag har inte slösat på något. Har inte varit på fester eller sammankomster som brukligt. Standby, helt enkelt.

    SvaraRadera
  4. vi printar ingenting, har inte ens skrivare...

    SvaraRadera
  5. Heej, varför tycker du det skulle vara onödigt att köpa hus och lägenhet? Det är väl i högsta grad livets nödtorft, "ler"
    Har du skrivit Din livsberättelse? Jag skulle vilja göra det, men, jag behöver hjälp med stolpar hur jag ska lägga upp det hela. Har du använt något hjälpmedel eller bara skrivit rakt ur hjärtat?
    Skrivare har jag gett upp, använder såpass sällan så färgpatronerna hinner torka...
    Kan rekommendera besök hos pedikyrist. Man svävar som på moln efteråt!
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Jag skriver ut både foton och sådant som jag skrivit, därav åtgången på färgpatroner.
    Jag har ju redan livets nödtorft fast det är hopslaget till en lägenhet på landet, så det blir på sätt och vis sommarstuga också!
    Under hösten 2014 och våren 2015 gick jag en distanskurs, Skriv ditt liv, på Västerbergs folkhögskola. Kursen ofattade studier på halfart under 38 veckor, varvat med korta perioder på skolan och hemuppgifter som redovisade vid nästa träff. Det var en oerhört kul och givande kurs, och sedan har jag alltså skrivit min livsberättelse. Den fyller jag också på undan för undan, då nya saker dyker upp. Efter att mina föräldrar gått bort, så kom jag på att det var så många frågor som jag aldrig ställt. De frågorna får jag aldrig något svar på, och det vill jag inte ska hända min son. Även barnbarnen berörs ju, eftersom deras pappas uppväxt också ingår där. Ja, det är en ständigt pågående resa!
    Har varit hos fotvådare en gång, och det var jättesköööönt. Sedan har jag också varit i ett sånt där fiskspa, där man stoppar ner fötterna bland en massa småfisk som gnager på ens förhårdnader. Det var väl så däääär!
    Var rädda om er allihopa! Kram!

    SvaraRadera
  7. Vilka roliga svar. Eller ska jag säga annorlunda svar. Inte visste jag att du höll på med släktforskning till exempel. Tack vare Elisas frågor varje fredag lär man sig verkligen mycket om sina bloggkompisar:-)

    Vi har en gammal HP Deskjet skrivare från... ja minst 15 år tillbaka, och den har separata patroner. Men de är nog intorkade vid det här laget, så vi nästan uteslutande använder Laserskrivaren... som är lika gammal ungefär;-)

    SvaraRadera
  8. Det är jättekul att läsa allas svar på Elisas fredagsfrågor.
    Jag har släktforskat på min mammas, min pappas och även på min sons farssida. Otroligt spännande har det varit. Nu var det ett tag sedan, för det jag skulle behöva göra är att gå in i domböckerna, och då måste jag åka iväg till arkiv i Uppsala, för dom går inte att komma in i på nätet. Men jag kommer nog dit också! Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Skrivarna är alltid billiga. Det är färgpatronerna de tjänar pengar på.

    SvaraRadera
  10. Så är det ju Robert. Men här kan man fylla på varje färg för sig ur en liten flaska. Vi får se om det blir billigare. Köper färgpatroner på 123ink.se, och dom är betydligt billigare än t.ex. Elgiganten, för samma märkesvara.

    SvaraRadera
  11. Så kul att läsa andras svar på "fem en fredag" .
    Å visst borde man köpa mera presenter till sig själv?!
    HA en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30