Fem en fredag v. 16: Veckogöra


Måndag - Månens dag
Tisdag - Tyrs dag
Onsdag - Odens dag
Torsdag - Tors dag
Fredag - Frejs dag
Lördag - Lögaredagen
Söndag - Solens dag

1.  Vad gör du sällan på måndagen?
2.  Vad händer ofta på tisdagen?
3.  Om du ska ha "Lill-lördag", vad gör du en onsdag
4.  Vad är det bästa med torsdagen?
5.  Hur ser dagens fredag ut?

Jag handlar sällan mat på måndagar, för då är allting slut
På tisdagen är lagren i affären fyllda, så då tar jag mig ut.
På onsdagen äter jag de godsaker jag handlat.
På torsdagen känns magen stor, då godsakerna landat. 
På fredagen gör jag inte mycké, 
det är jag värd i mitt tycke.

Fast egentligen är dagarna oerhört lika.
nu för tiden är det spännande med bara en fika.
Jag gymmar, jag läser, jag skriver en del,
men att träffa lite folk vore inte helt fel.
Just nu känner jag mig nästan skygg,
det är bara här hemma jag känner mig trygg.
Som social varelse, känns det här helt fel.

¤¤¤¤¤¤¤

Måndan, tisdan
satt en gumma och spann,
onsdan, torsdan bar hon spåna´n fram,
fredan, lördan åt hon upp sin lön,
hvarje sönda´smorgon 
gjorde gumman sin bön

Min sons farfar kunde också spinna!




Kommentarer

  1. knasigt, här får alla affärer nya varor på måndagar...

    SvaraRadera
  2. Tja, ungefär som hos mej...
    Du skriver så himla bra!!!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  3. visst är det tokigt att inte få träffa människor! en blir ju folkskygg som du skriver. nej, en kan inte handla på måndagar. och du har krafter kvar att orka skalda i slutet på veckan!

    SvaraRadera
  4. Rart det der hvor noen har faste ting de gjør på faste dager.

    SvaraRadera
  5. Det gäller att få något gjort
    när alla dagar går så fort.
    En vecka rinner snabbt förbi
    även när det råder pandemi.
    Önskar dig en trevlig helg nu, Kina!
    Njut av sol och vår och dagar fina!
    :)

    SvaraRadera
  6. Du skrev väldigt träffande och bra!

    Jag har ingen speciell handlingsdag då jag e-handlar. Det blir vid behov. Annars tänker jag ut när det är minst folk. Man kan ju näthandla väldigt mycket och få till Instabox, man berörs inte av någon människa.

    SvaraRadera
  7. Bravo, applåder, alltid lika impad när jag läser dina verser och rim. Och med alla roliga bilder därtill! Underbar kreativitet...Och visst är dagarna förvillande lika nuförtiden...
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Precis som Paula applåderar jag till din dikt! Duktigt och skitbra helt enkelt:-)
    Visst har det blivit lite enformigt med alla tråkrutiner efter mera än ett år, men jag lider inte lika mycket som ni som bor på mindre orter och/eller har barn och barnbarn.

    SvaraRadera
  9. Jättebra skrivet! Det blir lite likadana dagar under pandemin, tycker jag, även på jobbet är det lite same same.

    SvaraRadera
  10. Snyggt skrivet denna "Fem en fredag"!!!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  11. Affärerna här får också varor på måndagarna, men då får man ofta fråga efter saker då de inte hunnit packa upp. De har de däremot gjort på tisdagen och då får man dessutom 5 % på det man köper. Så efter sju på tisdagskvällen brukar jag dyka upp bland montrarna på Coop om jag bara ska handla mat. Ska jag samtidigt göra andra ärenden, så handlar jag torsdagar efter lunch.
    När det gäller skaldandet, så har jag inte så mycket annat att göra, men jag blir väldigt glad om det kan glädja några andra. Tack för det!
    Men nej du Annika, där fick du tji!
    För sol och vår det har inte vi!
    Men en glad helg önskar jag ändå att vi alla får! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30