Selfie nr 8

 


Det är måndag morgon och mitt huvud känns så tungt
Jo. jag sa just att det är måndag morgon
Och mitt huvud känns så tungt
När jag sitter här med ett glas grapefruktjuice
Sjungande The Gräsänkling blues

Jaa, så skrev Povel Ramel för många år sedan, och förutom att jag drack apelsinjuice och inte är någon gräsänka, så stämde det ganska bra. Men efter en kopp kaffe och upptäckten att det idag är dags för Ainas Selfie nr 8, på bloggen klimakteriehaxan.blogspot.com, så kändes det genast mycket bättre! Så nu har jag "picklat" färdigt, och tror att jag fått ihop det. 

Aina ger oss tolv nyckelord där svaren hänger ihop, genom att sista bokstaven i första svaret blir första bokstaven i andra svaret. Man kopierar frågorna och lägger in sina egna svar, och är precis så kortfattad eller mångordig som man har lust med. När man är klar lägger man in en länk med sin egen bloggadress i Ainas blogg (om man vill) så att alla kan hitta och läsa varandras svar. Nu kör jag!

1.  Min bästa sida: Positiw (det märktes väl i förra veckans selfie ang telefoner! 😛)

2.  Livekonsert: Williams (Jerry så klart! Lite svårt med livekonsert eftersom han inte finns längre, men jag var på en livekonsert i Örebro med Jerry. Och den var så himla bra!! Hem i bilen sjöng vi av hjärtans lust och trots avsaknad av sångröster.)

3.  I kylen: Svarta Munkens Os

4.  Choklad: Toffiee (om ni inte har smakat den, så gör det!)
5.  Film: En komikers uppväxt av Jonas Gardell (den säger så mycket om människors utsatthet och kravet av att passa in i mallen!)

6.  Vill besöka igen: Taiwan, ett underbart vackert land med underbara människor. Men framförallt vill jag besöka min sonhustrus familj som är bosatta där. Hoppas få uppleva det i alla fall en gång till i livet!

7.  Vanlig present: Chokladas

8.  Tidsfördriv: Korsor(löser några rutor varje morgon efter frukosten)

9. Bok jag rekommenderar: Det finns ett hål i verkligheten av Marie Hermansson. Fick den i födelsedagspresent 1987, och minns att jag tyckte väldigt mycket om den. När jag tog fram den nu, så minns jag inte vad det var som jag gillade, så jag får nog läsa om den. Den är tunn!

10. Blomma: Nejlika, har tidigare varit en begravningsblomma för mig. Men på senare år har jag börjat uppskatta den mer och mer. Väldigt bra och hållbar blomma att fylla ut med i blomsterarrangemang.

11. Materal: Akvarellfärger, tycker väldigt mycket om akvarellmålningar, och tanken går genast till Lars Lerins underbara tavlor. Har själv gått några akvarellkurser, men jag har så höga krav på mig själv, så efter kurstillfällena blir det aldrig mer, trots att jag har allt material. Men en dag kanske......!

12. Så lär jag mig nya saker: Resa, läsa och lyssna. Det finns så mycket nytt att lära sig, och det gäller att ha alla sinnen öppna! Och det är så roligt att lära sig nya saker!

¤¤¤¤¤¤¤

Ha en bra vecka fram till fredagen,
för då ses vi väl hos elisamatilda.se






Kommentarer

  1. Här fanns det många saker gemensamt! Jerry W, korsord, synen på nejlikor och Toffifee (usch, alldeles för gott)! Tänk att Taiwan har jag ju inte en aaaaning om! (men jag fnissar lite åt att ditt nästa svar börjar på C ... :-D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men Aina! Det där var helt omedvetet! Tänkte nog på att en chokladask var en bra present också skrev jag det. Jag som tyckte att jag varit så duktig! Kan man skriva Nougatfylld chokladask? 😲

      Radera
  2. Kul att läsa dina svar. Jerry W var en stor favorit hos mig. Jag har aldrig lyssnat på honom live, det blev aldrig av, men däremot träffat honom live på en hundtävling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror han var en stor favorit för många!

      Radera
  3. Har läst dina svar, kul! Jovisst, inte lätt att tolka och följa bokstäverna haha, lite pikant där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här gången var min lilla avvikelse INTE planerad! 😁

      Radera
  4. Jerry Williams - say no more! Inte bara att han bodde i Täby med sin (anonyma) sambo, han körde alltid Suzuki motorcyklar och gjorde reklam för dom på sina shower. Han vägrade att "sponsras". Han betalade för sina motorcyklar, varje år. Å då jag råkade jobba för företaget som sålde/säljer Suzuki så hade jag förmånen att träffa honom irl.
    En helt härlig kille, noll diva, en helt "normal" kille. Företaget bjöd honom till en resa till fabriken till Japan. Även där insisterade han att betala resan själv.
    Har även läst hans biografi. Han var en otroligt sympatisk kille. Så synd bara att han omgavs av idiotiska rådgivare som såg till att han verkligen inte dog rik, utan fattig.

    Tack för fina minnesbilder Kina:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han var verkligen bra! En människa! Har däremot inte läst hans biografi, men då har jag det kvar. I artistbranschen finns det nog många som lever på andras framgång och lurar till sig det dom inte ska! Gamar!

      Radera
  5. Jerry Williams var en superartist. Vi har samma chokladsmak ser jag...jag gillar egentligen all sorts choklad...ja egentligen allt som är onyttigt. Tyvärr!

    SvaraRadera
  6. Men du, jag är också chokladoman och gillar också allt som är onyttigt. Men det sätter sina spår också! 😷 Borde ha munskydd på mig för jämnan! 😁

    SvaraRadera
  7. Jerry Williams har vi varit på. De var verkligen fart i honom. Jädra vilken show han gjorde.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Jättetrevligt att läsa dina svar. Och många av dina svar kan stämma in på mig också.
    Ja,Povel och måndag morgon är en höjdare och tillika klassiker. Kan le åt texten varje gång jag hör den.
    Nu läser jag dina svar en tisdag em och känner igen mig i många av dem.
    Jerry Williams bodde jag granne med i Solna, i Huvudsta när jag växte upp. Han var förstås betydligt äldre. Har sett honom på Cirkus i Stockholm bland det sista han gjorde i konsertväg. Så bra. Och jag gillar honom verkligen.
    Även Toffifee gillas.
    Och visst är att resa ett bra sätt att lära sig saker. Instämmer helt.
    Och till Taiwan skulle jag också gärna återvända till.
    Önskar dig en bra fortsatt vecka.

    SvaraRadera
  9. Underhållare som Povel, Hasse & Tage och några till är svårt att hitta idag. Eller så beror det på åldern, så de unga idag har sina Hassar och Tagar! Men så många glada skratt man har fått genom dessa herrar!
    Visst är Taiwan ett ohört vackert land! Och en fin demokrati!
    Ha en bra vecka du också!

    SvaraRadera
  10. Tänk, du har varit ända i Taiwan! Var det längesen? Jag tycker man hör väldigt lite om landet nuförtiden? Det är väl inkorporerat med Kina nu igen? Alltså det är inte längre en egen stat??
    Men hur fick du ihop det ordet med chokladask? Spelar ingen roll, choklad är en mycket vanlig och uppskattad present. Bara jag slipper få den, hihi
    Nejlikan är för mig fortfarande en begravningsblomma! Och akvarellmålningar gillar jag skarpt, älskar Lars Lerin, men, jag tycker det ser svårt ut med akvarellfärger, de gör lite som de vill och fastnar inte där man tänkt sig. Kram

    SvaraRadera
  11. Så roligt att läsa dina svar! Jerry Williams var jag och maken och så på Hamburgerbörs. Han var verkligen helt otroligt bra. Spännande att du har varit i Thaiwan och släkt där.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst var han det. I början av hans karriär var jag jätteirriterad på att han alltid "darrade" med ett ben, men det hörde till slut till.
      Jag är verkligen glad för min taiwanesiska släkt.
      Ha det gott!

      Radera
  12. Jag var i Taiwan 2013 och 2019. Taiwan har i praktiken varit självständigt sedan 1949, men har inte formellt ställning som en egen stat. Kina vägrar att låta dem bli en egen stat, och har under de senaste åren blivit allt mer hotfulla med militärplan som flyger in i deras luftrum, och stridsfartyg som kommer närmare och närmare. Sedan Hongkong "intogs" så har hoten mot Taiwan blivit allt mer uppenbara. Som tur är så har Ssu-Pis föräldrar och syskon dubbelt medborgarskap. Då kan de återvända till Sverige om Taiwan blir "invaderat".
    Alltså chokladasken kom verkligen som en överraskning! 😲 Men det blev en Nougatfylld chokladask! 😁 Kramen!

    SvaraRadera
  13. Jerry Williams var kanon, han skulle jag väldigt gärna velat ha sett en konsert med ,-) Svarta munkens ost jättegod!
    Positiv, jättebra ,-)
    Bra svar fick du ihop, knepigaste gången för mig ,-)
    Hoppas verkligen du får möjlighet att besöka din sonhustrus familj i Taiwan!
    Ha det fint ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde ju en liten habrovink där med chokladen, men det var inte meningen! Ha det gott! (med eller utan choklad)

      Radera
  14. Heisann, selv om du ikke har samme talent som Lars Lerin (han er jo enestående), så ta pensel og farver fatt likevel. Det er så gøy å våge å sette de første strøkene på et blankt papir! Ikke overarbeid, det har jeg lett for å gjøre, dessverre. Lykke til! Og jeg setter også mer og mer pris på nellik i vasen ... Ha en fin dag ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej akvarellmålningar ska inte överarbetas, men det är svårt att vara nöjd när man vill en sak och det blir en annan. Ha en bra vecka!

      Radera
  15. Jag håller verkligen med om att Lars Lerins tavlor är fantastiska. sen gör det ju inget att han verkar vara väldans trevlig också.....
    Har precis som du tagit ett par kurser i målning och då är det naturligtvis akvarell som gäller. Olja har jag aldrig vågat mig på.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  16. Ja han verkar så himla go och fin! Jag har provat olja också, men det var verkligen inte jag. Kram tebax!

    SvaraRadera
  17. Kul med annorlunda svar än vad jag skulle skriva. Olika berikar :) Men Toffifee gillar jag! Röd nejlika är en symbol här i Portugal så nu har jag köpt fröer och ska så i en kruka på altanen, hoppas på röd färgring hela sommaren.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30