(Stafett-)Selfie nr 23

 

Sveriges Nationaldag, och tillika dags för säsongens sista Selfie. Selfie-eran som startades upp av klimakteriehäxan och som sedan har övergått till att bli en stafett-Selfie, där olika bloggare tar en vecka var. Men nu är det, som sagt var, säsongens sista Selfie och den har, med den äran, knåpats ihop av https://mrscalloway.blogspot.com. Och som vanligt gäller att första svarets sista bokstav blir första bokstav i nästa svar o.s.v. Hoppas fortsättning följer i höst, för det här har varit riktigt roligt och satt fart på de små grå! 

Veckans Selfie: Bäst i Test
1.  Bästa badet? Bredsandsbadet
2.  Bästa utflyktsmål? Drömparken (nära och bra)
3.  Bästa picknick-korgen? Nescafé och fylld tunnbrödsrulle
4.  Bästa utomhusläsningsplatsen? En plats i skuggan
5.  Bästa musiken - i - sommarkväll? Något smäktande (se nedan)
6.  Bäst på grillen? Entrecote (grillkött ska ha lite fett för att inte bli torrt)
7.  Bästa sommarmotionen? En cykeltur
8.  Bästa huvudbonad på sommaren? Rejäl kepa (så skärmen ger skugga)
9.  Bästa sommarväskan? Alltid rygg
10. Bästa sommarsällskapet? Alla nära och kära
11. Bästa sommarfågeln? Alika (se nedan)
12. Bästa sommarfrukten/grönsaken/bäret? Nyplockade solvarma skogshallon (utan mask)

¤¤¤¤¤¤¤

Jag har en CD som heter Blomstertid, den svenska sommarens musik. Den innehåller musik av och med många olika artister, och känns verkligen som sommar!

När det gäller den bästa sommarfågeln så blev jag helt ställd! Är ju ingen fågelskådare precis, så där fick jag ta hjälp av nätet. Hittade då Alika, och informationen om alikan var så rolig så jag vill dela en del, som jag hittade på sidan www.ordbajsare.se, med er:

- Många har säkert hört uttrycket "full som en alika", men inte lika många vet vad en alika är, och ännu färre vet vad uttrycket kommer ifrån. För er som aldrig stött på uttrycket innan ska sägas att "full som en alika" betyder att man är snorpackad, riktigt full alltså. Här snackar vi inte om någon salongsberusning, utan det är rejält vingel och osammanhängande tal för hela slanten.

Alika är helt enkelt en fågel, närmare bestämt en kaja. Stora delar av landet säger just kaja, medans man i Skåne, Blekinge och Halland säger alika. Namnet anses har kommit från "Ale", som var namnet på en kvinna i fågelkropp, som figurerade för längesedan. 


Nu till nästa självklara fråga. Varför blev det just "full som en alika" och inte "full som en blåmes" eller "full som en smörsångare"? Det finns två huvudspår här och den mest frekvent använda förklaringen är att kajor hade en svaghet för mäsk från de lokala bryggerierna. Hela landet var fyllt med små bryggerier som slängde ut mäsken på gården efter avslutad produktion. Det låg alltså mäskhögar lite överallt i landet. I dessa mäskhögar trivdes kajorna och när de fick i sig mäsken så fick de också i sig alkoholen, varpå de stapplade omkring aspackade till lokalbefolkningens stora nöje.

Den andra förklaringen är att kajor ibland hölls som tamfåglar, som man sedemera roade sig med att mata med bröd som doppats i brännvin. Sedan beskådade man nöjsamt hur kajorna vacklade omkring.

Det finns även en tredje, och lite tråkigare förklaring, som skulle vara att det helt enkelt är kajans något vaggande gång som skulle få folk att dra paralleller till gången hos en alkoholpåverkad person. Detta är dock lite för simpelt för att det ens ska vara troligt. Då kunde det lika gärna ha blivit "full som en anka", eller "full som en pingvin"!

Som ni kanske redan förstått så är uttrycken fyllekaja eller fyllkajor direkt besläktat med "full som en alika". Det är bara andra varianter av samma fenomen. En annan fågel som också fick lära sig att dricka alkohol var trasten. Men det var i Frankrike, och där lärde man dem förstås att dricka vin i stället. Man hade dem som tamfåglar och de skuttade omkring från bord till bord och tog sig en klunk ur glasen. Så i Frankrike finns helt sonika uttrycket "full som en trast". Detta blev bland annat bevittnat av Carl von Linné, som på 1700-talet såg en skallig trast springa runt och supa. -

Ha en trevlig sommarvecka!



Kommentarer

  1. tack för dina utmärkta svar! och tack för utredningen om alika/kaja och var uttrycken fyllekaja och full som en alika kommer ifrån. jag visste inte att kaja är detsamma som alika. jag kommer ifrån Blekinge och bor i Skåne, men på ingendera stället säger en något annat än kaja. tunnbrödsrullar är suveränt att ha med sig. ryggsäck använder jag bara när jag är ute och reser. CD:n är verkligen somrig. men jag hade gärna haft med min favorit En vänlig grönskas rika dräkt. plockar ibland vildhallon. och skummar bort eventuella maskar när jag kokar sylten. trevlig sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På flera olika ställen fanns samma information om att kajan kallade alika i nämnda landskap. Men visst var det en rolig historia (sann eller ej) som "ordbajsaren" berättade. En vänlig grönskas...är väldigt fin, så den kunde gott vara med. En trevlig sommar till dig!

      Radera
  2. JA MEN TACK för en utmärkt lektion om fyllkajorna! Fantastiskt vilka historier som finns där ute, och som man aldrig hört!
    I dina svar noterar jag bekanta, som Bredsandsbadet där jag varit (min man är från Enköping). Tyvärr var hela den fina stranden full av kanadagässens skit, så jag kunde behärska min entusiasm. Det gick helt enkelt inte att gå ner till vattnet ... Vi delar också förtjusningen när det kommer till tunnbrödsrullar! Solvarma skogshallon äter jag förstås mer än gärna, om jag slipper plocka dem ... brukar finnas så många flygfän som bits vid de där buskarna. Fin avslutning på selfie-säsongen fick du till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så kul skrivet om fyllkajorna. Bredsand har haft väldiga problem med kanadagäss, men nu har jag inte varit på stranden på flera år, så jag vet inte hur det är nu. Lusten att ligga och steka sig bland på en packad strand har liksom avtagit. Men det är en fin grillplats mellan badet och friluftsfrämjandets stuga, som jag gärna besöker. Ha en fin sommar!

      Radera
  3. Hahaha! Tack för den presentationen av Alika. Måste säga att jag varken känt till fågeln än mindre hört uttrycket. Men guuuuu så roligt att läsa din beskrivning:-)
    Å om jag ska vara ärlig såtycker jag att fågeln på bilden liknar en katolsk präst/padre;-)
    Sen håller jag helt med dig: Entrecôte eller fläskkarré ska det vara på grillen. Flapsteak går också bra. Det viktigaste är som du säger - att köttet är marmorerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller känt till alikan, men är däremot bekant med fyllkajor, och även fyllhundar. Men beskrivningen var så himla rolig!
      Grillad sparris inlindad i bacon är gott till köttet, och faktum är att banan inlindad i bacon också är jättegott till grillat. Ha det gott BP!

      Radera
  4. Vilken rolig fläta som du bjuder på!
    Jag, som älskar gamla uttryck fick mig en intressant lektion av "Full eller fylle" - känner till alla utom att trasten var glad i vin 😅
    De fina sommarsångerna känner jag också till. Vi sjöng flera av dem på konserten i maj i lilla kören "In Chorus". Vilken skatt, dessa sånger!
    Trevlig sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul med lite onödigt vetande ibland! 😄 Vår svenska visskatt är underskattad. Jag önskar att våra barn/ungdomar kunde få den till sig på att helt annat sätt än vad som nu är fallet. Ha en trevlig sommar!


      Radera
    2. Vilka trevliga sommardagar du har framför dig. Och jag nickar klart igenkännande åt flera av dem.
      Sommarskivan har ja och den spelar vi ofta nu i sommartider. Njutbar.
      Trevligt att fp veta mer om uttrycket "full som en alika". En del kände jag till och annat inte.
      Önskar dig nu en riktigt skön sommar. Men jag tittar säkert in då och så.

      Radera
    3. Jag hoppas att du också har många trevliga sommardagar framför dig! Sommarro med både musik och böcker. Kanske kan vi också ha turen att få se en alika!

      Radera
  5. Full som en alika, ja tänk det ordspråket lever även i mitt fosterland! Och det har väl inträffat,,,,för lääääänge sedan! Tror stenhårt på teorin med mäsken. Inte tror jag att folk ödslar brännvin på fåglar för att få se dem fulla, nänä.
    Angående din fläta så har du fått till den med den äran. Entrecote föredrar jag alltid framför biff, även om man kan få rensa den lite när man äter. Tunnbrödsrulle verkar vara poppis, kan det vara en generationsfråga tro? Hallon är utan konkurrens mina favoritbär. Tyvärr hittade jag inga alls här i min nya hemby ifjol, nu har grannen o jag startat operation letahallonbuskar! Några har vi hittat, men måste hitta många fler, vi får utvidga vårt sökområde= hundrastningsområde...
    Ha en toppenstart på sommaren, kram från pörtet

    SvaraRadera
  6. Ja nog har det hänt att jag varit full som en alika, men det var i ungdomens da´r det. Blev faktiskt omkringburen en hel kväll av min dåvarande pojkvän! 😳 Hade blivit bjuden på wisky, vilket jag inte druckit sedan dess, och det är ganska precis 70 år sedan! 🥴
    Tunnbrödsrulle är så lätt att göra, man tager vad man haver, rullar ihop och stoppar om lite gladpack, färdigt!
    Ofta hittar man hallon efter promenadvägar, och då inbillar jag mig alltid att någon hund kissat på dom!
    Ha en skön sommarstart du också Paula! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30