Fem en fredag v. 42: Nya ting

Hjulen på bussen går runt, runt, runt, runt, runt,runt, runt, runt, runt
Hjulen på bussen går runt, runt, runt, runt hela vår stad.

Den här veckan har det blivit mycket bussåkande. I måndags skulle jag till en läkare i Uppsala. Det är ungefär 4 mil dit och väl där så gäller det att hitta en parkering på inte allt för långt avstånd från dit man ska. Så jag bestämde mig för att lämna bilen hemma, och ta bussen i stället. Busshållplatsen finns inom några minuters gångavstånd från mig. Och tro det eller ej, men kostnaden blev 54:- t.o.r. Dessutom kunde jag sitta och filosofera i lugn och ro under hela resan. 
Nästa bussresa gav jag mig ut på i torsdags. Stadens Konstförening och Aktiva Seniorer arrangerade en bussresa till Thielska Galleriet på Djurgården i Stockholm. Och nu var jag ännu gladare att jag åkte buss! Vi blev avsläppta utanför entrén. Inne på galleriet väntade en god lunch och därefter en guidad rundtur bland underbar konst i olika former. Dagen avslutades med kaffe och ett dignande urval av gott kaffebröd, innan bussen hämtade upp oss. Och den lugna och trygga chauffören Jörgen körde oss genom ett Stockholm med trafikstockningar utan dess like. Resan hem tog mer än dubbelt så lång tid som ditresan. Själva satt vi lugnt och bekvämt tillbakalutade i våra säten och kopplade av totalt!
Japp, och idag är det fredag, och
hon undrar:
1. Vad är den senaste teknologin du testat?
Det är lätt besvarat, för jag testar ingen ny teknologi. Det skulle vara klockan som jag lånat av mitt barnbarn, bara för att den har stegräknare. Men jag förstår mig inte på den, så jag vet aldrig hur många steg jag gått!
2. Vilken plats var den senaste du besökte för första gången?
Det var gårdagens besök på Thielska Galleriet, vilket kan rekommenderas.
3. Vad var den nyaste bok eller film/serie du läst eller sett?
Den senaste bok jag läst är Viskande skuggor av Jan-Philipp Sendker. Den tyckte jag mycket om!
Om det gäller bokserier så gillar jag Pascal Engmans böcker om Vanessa Frank. Har tyvärr missat de två första, men det är inget som hindrar att man läser dom i efterhand heller.
4. Vilken händelse i ditt liv hade du gärna upplevt igen?
Om jag bortser från händelser inom familjen som ju varit helt livsavgörande, så blir det nog känslan som jag upplevde när Machu Piccho bredde ut sig framför mina ögon. Det var en länge närd dröm att få komma dit. Inte sällan blir det så att man har så högt ställda förväntningar då, så att man ofta blir besviken. Men det här var en fantastisk upplevelse för mig. Tårarna strömmade!
Det här är min vän, "syster" och reskamrat Kerstin.
5. Vad har du nytt i ditt hem?
Fösöker undvika att köpa så mycket nytt! Har ju det mesta efter 80 år, och skulle snarare behöva sortera ut en massa saker. Men en knivslip hade jag inte, och då min sonhustru (som kommer från en krögarfamilj) klagat på mina knivar en längre tid, så slog jag till när det dök upp en. 
Den jag har köpt är något mindre!

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg gó vänner!












Kommentarer

  1. Alltid kul med dina illustrationer till frågorna och svaren ;-D
    Har läst en bok om Vanessa Frank, så jag har några böcker till framför mej!
    Galleriet du besökte har jag inte besökt, tack för tipset!
    Va fint med Machu Picchu <3
    Slöa knivar, ack ja samma här...skrattade gott åt bilden på den stora slipstenen, haha!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Skomakare kan slipa knivar, åka mycket buss, bra förbindelser.

    SvaraRadera
  3. Du har väl en mobil, skapligt ny`? Där finns ju en inbyggd hälsoapp med stegräknare, iaf på min gamla Iphone. Idag gick jag 11716 steg, riktigt duktigt faktiskt. Är nöjd när jag kommer över 8000 Att få se Machu Piccho skulle nog få mig också att gråta! Min längsta resa har varit till USA. Fler långresor blir det inte...Har en behändig liten elektris knivslip, är noga med att hålla dem vassa, man skär sig oftast på slöa knivar! Sendkers bok måste vara ny för jag har läst två, Konsten att höra hjärtslag och Hjärtats innersta röst

    SvaraRadera
  4. Det är rätt så smidigt att åka kommunalt. Dessutom är det prisvärt, åtminstone mellan Enköping och Uppsala;-) Skoj med en utflykt till fina Djurgården i det makalöst fina vädret i veckan:-)
    Pascal Engman är en av mina absoluta favoriter och jag tror att jag läst alla hans böcker. Gillar han skrivstil som är aningen "nydanande" om man säger så.
    Vad gäller knivar så skulle jag också behöva några vassa knivar mest för grönsaker. Alternativt skulle man ju ta med knivar man har till närmaste Cervera butik för slipning...
    Min f.d. chef Håkan har också besökt Machu Piccho. Han visade bilder för oss. Så imponerande, men troligen betydligt häftigare irl.

    SvaraRadera
  5. jag var på Thielska galleriet för första gången förra fredagen 11/10. vi åt fisksoppa där med lax och räkor och aioli och det var den godaste fisksoppa jag någonsin ätit. vi nöjde oss med att titta på alla de fina bakverken för vi orkade inte mer. men vi fick heja på duktiga Monika Ahlberg. och vi hade köpt ett sjudagarskort för 290 kr som vi åkte tunnelbana och buss kors och tvärs med under fem dagar. mycket bra kort.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

SELFIE om jobbet

Fem en fredag v. 13: Situationer