En plusgrad ute

men halt som bara den då det kom snö igår. Osäker på om det är vår eller vinter? Dubbade skor och piller mot vårallergi! Världen är bak och fram, skulle min mamma säga. Igår plockade jag i alla fall in jullådan från uteförrådet, så förmodligen kommer jag att pö om pö fylla den med tomtar och annat juligt. Men jag gör mig ingen brådska. Man skall icke förta sig!

I området där jag bor började man långt före jul att byta ut tak-teglet på husen, och nu har turen kommit till våran gård. Det vimlar av "gubbar", bilar, stegar och byggnadsställningar. Det hus jag bor i är sist i raden, så jag har fri sikt än så länge. Jag är lite orolig för hur det ska gå för min lilla nybyggda altan där på baksidan, men det ordnar sig väl med det också.

Här håller dom på att sätta upp ställningar på grannhuset.

Så här fint blir det när det är klart! Vilken skillnad mot tvättstugetaket t.h.!

Igår hade jag fullt upp med veckohandling och gym-besök så jag glömde gratta Anton och Tony. Men jag tror Tony Irving och Anton Körberg förlåter mig. Några närmare bekanta som heter så har jag nämligen inte.

Anton är annars ett ganska populärt namn som delas av 38 710 män, varav närmare 18 000 har det som tilltalsnamn. Bland oss kvinnor finns det 27 som titulerar sig Anton. Tony är inte riktigt lika vanligt. Det heter 15 046  (9 677) män och 58 kvinnor i Sverige. Siffran inom parentes är fortfarande de som har det som tilltalsnamn.

Dagens namn är Hilda och Hildur. Hilda heter 8 418 (4 321) kvinnor. Hildur är ett ännu ovanligare namn. Vid förra sekelskiftet var det ett populärt namn, men det dalade snabbt. I december 2003 fanns det 3 762 kvinnor som hette Hildur. I dagsläget finns det bara 1 920, och 414 som har det som tilltalsnamn. Det finns 2 män som heter Hildur, och 2021 föddes fyra barn som fick namnet Hildur.

Hilda känner jag ingen som heter. Men Hildur hade jag faktiskt en faster som hette. Hon var den femte i pappas syskonskara. Jag träffade henne bara en gång och då var jag vuxen, men historierna runt Hildur florerade. Eller som pappa sa: "Hon är en riktig tokskalle den där Hildur!"


Men som jag förstod det, så var hon en glad och livsbejakande tokskalle, som hade lätt till skratt och tokigheter! Hon var gift ett antal gånger, fick åtta barn, var under en period Jehovas Vittne (hon blev tydligen kär i en karl som tillhörde församlingen) och levde ett ganska rörigt liv. Den gången jag träffade henne hade hon en fästman, och var inget vittne. Däremot  blev jag vittne till hur dom satte sig i pappas säng, så botten vek sig, och allt under glada rop och skratt! Pappa bara skakade på huvudet. 

¤¤¤¤¤¤¤




Kommentarer

  1. Det var då ett stort byggprojekt hos dig! Det måste kosta föreningen en slant, men såååååå fint det blev. Håller tummarna att man inte höjer hyran. Håller även tummarna att allt går bra med din nya fina altan.
    Anton hette min morfar. Tony känner jag två stycken. En moster och så bloggaren Tony som har bloggen KulTur i Natur.
    Din faster ser riktigt sympatisk ut, men glimten i ögat. Och åtta barn plus JV på det - ja inte hade hon tråkigt i sitt liv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i hyresrätt, men självklart tror jag att hyrorna kommer att höjas, vilket dom gör varje år. Hildur var en livsnjutare tror jag. Där satt det inte fast!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30