Insnöad. . . .

ja, inte av snö, för det mesta försvann igår när det plötsligt blev varmgrader ute. Som tur var struntade jag i att skrapa bilrutorna i förrgår, för det satt som berg. Och idag är dom helt rena, utan min försorg! Nej, just nu har jag snöat in på böcker, och det är lite så jag är. Har precis påbörjat min fjärde bok i år, och har svårt att företa mig något annat. Sedan kan det gå månader utan att jag läser en enda bok! Är det något fel på mig? 

Och så kan det vara med mycket, t.ex. när jag började släktforska. Då gjorde jag ingenting annat på länge. Eller när jag börjar göra ett album. Jag gör album över många av mina resor men jag gör också album till barn och barnbarn, till bröllop, födelsedagar m.m. Och då blir jag helt inne i det. Jag blir helt enkelt insnöad! Just nu är det alltså böcker! Någon som känner igen sig?


Nog om det! Vi går till dagens namnsdagsbarn i stället, som är Erland. Jag har bara känt en Erland i hela mitt liv, och han gick bort hösten 2020. Erland var gift med en av mina äldsta vänner (i bemärkelsen långvarigaste). De träffades på 1960-talet, och har varit ett par sedan dess. Och plötsligt, knall och fall, ramlade Erland ihop och dog! Så sorgligt!

Namnet Erland har ett nordiskt ursprung med en trolig betydelse "utländsk" eller "främmande". Det bärs av 7 757 män i Sverige, varav 1 262 har det som tilltalsnamn. 

¤¤¤¤¤¤¤


Kommentarer

  1. Känner igen mig lite grand. Brukar också snöa in mig på böcker, varje år faktiskt. Alltid när det är dags för att plantera mig själv på balkongen. Under vintern läser jag inga böcker alls. Kan inte ens läsa i sängen...
    Vad gäller bilen så har jag precis som du låtit den stå, och idag var den is- och snöfri. Hela nästa vecka ska det ju bli plusgrader så...
    Erland känner jag bara en enda, och han är 30 år. Gillar namnet.

    SvaraRadera
  2. Skönt att man inte är ensam. Och jag kan inte heller läsa i sängen. Bilskrället, som jag ju faktiskt gillar, laddar ur när den får stå för länge, så jag måste planera mina körningar och sätta i laddaren i god tid. Det är inte bara (mo)bilen som måste laddas här! 😜

    SvaraRadera
  3. Jag är exakt likadan! En periodare när det gäller läsning. Finns ju så mycket annat som är roligt att göra också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går väl an att vara periodare gällande allt utom starka drycker!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30