Fröken Hellquist

Mitt namn är fröken HellQUist
och inte Hellkvist alls
och inte heller Hellqvist
eller Hällkvist men va´ falls
Nej, det är ganska uppenbart
att HellQUist, det är jag!

Kan Lena PH, så kan väl jag!

Ja, helt uppenbart heter jag Hellquist, och det har jag gjort se´n barnsben, och jag har alltid stavat namnet med QU. Att min pappa stavade med qv blev jag varse när jag tog mitt körkort, för då stod det med qv och har alltså stått så i alla offentliga handlingar. Jag har aldrig brytt mig om att ändra det, trots att det skapat en del problem under tidens gång. Men det har funkat!

Min son däremot ändrade stavningen innan han skulle gifta sig, eftersom det kostade några tusenlappar för ett tiotal år sedan, och då kom hans fru automatiskt att heta fru HellQUist, och slapp undan den avgiften. Själv gick jag glatt vidare med vetskapen om att jag stavade på ett annat sätt än vad som stod i papperen.

Nåväl, problemen tilltog! För några månader sedan handlade jag på nätet. Min vana trogen fyllde jag i mitt namn med QU. Men se det skulle jag inte ha gjort! När jag skulle hämta ut paketet fick jag inte ut det. Det var ju adresserat till fröken HellQUist, och på mitt körkort stod det HellQVist! Försändelsen innehöll något så simpelt som färgpatroner från en lkänd  nätbutik, så det var inga dyrbarheter. Så vad kunde jag göra nu? Jo, jag skulle ta kontakt med företaget, som i sin tur skulle ta kontakt med Post Nord, så att dom fick ändra på paketet. Sedan skulle Post Nord ta kontakt med utlämningsstället, som skulle ta kontakt med mig!!!!! 

Jag kontaktade företaget som sa att det kunde de göra, men Post Nord skulle då ha 220:- av mig. Jag vägrade och frågade om jag kunde skicka tillbaks paketet till dom och få en ny försändelse till fröken HellQVist i stället. Jo då, det skulle gå bra, men då ville företaget ha 150:- för besväret! Inte heller detta gick jag med på. 

Hur det gick? Eftersom utlämningsstället var COOP där jag är kund sedan många år, så kollade jag varje gång vem som stod bakom disken, och en dag var det en "gammal räv" som stod där. Och efter lite dividerande hit och dit fick jag mitt paket. Puh!!






Men det är inte slut med detta! Nu i höst ska jag följa med min son och hans familj till Taiwan. Min sonhustru har beställt biljetter med förbokade platser. Tanken slog mig plötsligt! "Har du uppgivit QV i namnet för min biljett?" Nej, det hade hon helt glömt bort. Men de hade inte skrivit in fullständiga namn eller passnummer ännu, så det var bara att ringa och ändra. Trodde hon ja!

Sonen har suttit en hel dag och försökt få till en ändring, men det är helt omöjligt. FinnAir som vi ska åka med i första etappen sa att om de hade hängt på dem så hade det gått att fixa, men den längsta resan går med ett asiatiskt flygbolag, och det är så gott som kört! Hon hade två alternativ att föreslå
(hela resan är alltså bokad genom FinnAir). Endera avbeställer vi min biljett och bokar en ny till mig. Men då måste jag åka i Business Class med en merkostnad på 31.000:-!!! Sonen påpekade att det fanns ju en plats ledig bredvid dem då, men den var det kö på. Så ekonomiskt är det här alternativet helt uteslutet!


Det andra alternativet var att kontakta skatteverket för en namnändring och sedan beställa ett nytt pass, och hoppas att det gick att ordna innan vi var tvungna att uppge passinformationen till biljetterna. Så i morse åkte jag in tidigt för att hänga på låset till skatteverket. När jag kom dit satt en stor lapp på dörren att "Måndagen den 19/11 håller skatteverket stängt". Så i morgon blir det nya tag!

Nu måste jag riktigt tänka efter för att hitta dagens Guldkorn!
Jo nu vet jag! Det får bli att min ena syster, som bor 15 mil härifrån, kommer hit i morgon. Och idag träffade jag hennes väninna Tertu, som bjöd hem oss på torsdag. Det får bli dagens Guldkorn!













Kommentarer

  1. Nu har jag inte kommit långt in i den här "boken" och det är redan onödigt spännande! 😲 Med lite tur så hinner du kanske fixa namnbyte o nytt pass innan deadline. Vojne, vojne....jag blundar, håller för öronen o försöker samtidigt hålla tummarna. Må detta ordna sig!
    Det där med PostNord har jag också gått igenom för ett par, tre veckor sedan och jag gjorde som du jag vägrade ta kostnaden. I mitt fall blev det vår revisionsfirma som tog på sig det. De hade skickat våra papper till mig privat o det avsåg ju företaget o så PostNords tunnelseende på det gjorde att de fick ta tillbaka paketet o behålla det tills jag kommer hem igen. Det var en massa turer med det här men så blev det till slut. Alla försöker suga åt sig pengar helt hämningslöst o lägga skulden på oss privatkunder. 😳

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30