Brev till.......

I lördags var jag på musical i Västerås, Djungelboken. Det var min julklapp till barnbarnen, och i år fick även deras mamma och pappa följa med. Numera köper jag upplevelsepresenter till dem, vilket blir mycket mer uppskattat än ytterligare ett paket bland alla paketen. Det blev en lyckad kväll.

I mitt senaste inlägg här på bloggen skrev jag om boken Factfulness som jag precis läst ut. Och lustigt nog så var Hans Roslings sonhustru Anna, medförfattare till boken, med i Skavlans program på TV i fredags. Mycket intressant!

Jag avslutade inlägget med att min sons farfar blev bortlämnad när han var liten, och att han först i 40-årsåldern fick veta vem som var hans mor. Vem fadern var fick han aldrig veta. Och när mor och son väl fick kontakt så pratade man inte så mycket om vad som hänt. Det var på något sätt tabubelagt. Då finns också alla frågetecken kvar. När gammelfarmor gick bort hade Ragnar fortfarande inte fått klarhet i vad som hänt, och ingen av hans barn, i sin tur, hade velat fråga.

Eftersom jag släktforskade också på den sidan av släkten, så kom det så småningom fram fakta som ingen av Ragnars barn hade en aning om. Och många frågor är fortfarande obesvarade. Förutom att jag släktforskade, så gick jag också en "Skriv ditt liv"-kurs på en folkhögskola, och då kom de här frågorna ännu närmare.

En bit in i kursen fick vi i uppgift att skriva brev till någon av huvudpersonerna i våra berättelser, och jag valde att skriva till Brita Katarina, som gammelfarmor heter. De breven tänker jag skriva ner här, och ni får läsa dem om ni vill. Det blev fyra brev.

Karamell-Tilda har kommit till Torget

Brita Katrina,

     Det är så mycket jag undrar över, och så många frågor jag skulle vilja ställa till dig. Du föddes 1887 i Bollnäs församling. Som äldsta syskon, i en barnaskara av nio, måste du ha fått ta ett mycket stort ansvar för de yngre. Inte enbart på grund av att du var äldst, utan mer kanske för att din mor, Matilda Katrina, förde ett kringflackande liv. Du och dina syskon var födda i sju olika församlingar, och i födelseböckerna står alla, utom en, antecknade som oäkta barn med fader okänd.

     Matilda kokade karameller som hon åkte runt och sålde på olika marknader. Var det du som tog hand om syskonen då? Och var det där hon träffade borstbindaren Anders Nordgren? Anders som stod antecknad som obefintlig under många år, men som ändå tycktes finnas där. Vad Matilda anbelangar så uppgavs hon som fattighjon, som obefintlig  och "som driver omkring". Hennes hemort angavs som: På socknen utan stadig hemvist, sockenallmänningen eller socknens gemensamma. Men var fanns ni barn? Ni måste ju ha bott någonstans? Det måste ha varit jobbigt för er barn, men också för Matilda. Men ni var inte ensamma om att ha det så på den tiden.











Kommentarer

  1. Nu har jag läst öide bakåt i din blogg och jag upptäcker att vi har många gemensamma intressen och samma slags humor. Jag har lagt till dig i min blogglista så jag inte ska bli av med din adress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul Gunnel! Försökte lägga in "sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com" tidigare på min lista men det funkade inte, så du har legat uppe på "mina favoriter". Men "Pantertantens passioner" funkade bättre, så nu är du där! Ha det bra!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30