Glädje

Tittade på Lerins lärlingar på TV igår, och jag blir så himla glad!! Vilka underbara människor som medverkar i det programmet. Vid vissa sekvenser blir jag också väldigt rörd. Verkligen ett bra program!

För övrigt så har jag nästan inte rört på mig alls den här veckan! Har kommit in i en läsperiod och då sitter jag där. Efter Tom Malmquists bok har jag läst en av Agnes Lidbecks böcker, Förlåten. Den handlar om två systrar, Ellen och Maria, och deras relation. Men den berörde mig inte alls på samma sätt som Malmquists bok. Och Konsten att leva innerligt är fortfarande pågående. Där blir det bara några sidor åt gången, för den väcker så många tankar, så då måste jag tänka klart innan jag fortsätter.

Jag är verkligen en person som går in i läsperioder. Sedan kan det gå månader innan jag över huvudtaget öppnar en bok. Förutom min "husbibel" då, som alltid ligger framme, Allt du kan se när du saktar ner av Haemin Sunim. Han är en zenbuddhistisk munk som delar med sig av kloka livsråd om både det ena och det andra och understryker vikten av att vara medkännande och förlåtande mot sig själv. Allt för att kunna skapa djupa relationer till andra. Bokens illustrationer av Youngcheol Lee, med den lilla människan i det stora alltet, är också helt underbara.





Om Jesus, Buddha och Konfucius levde och
var samlade på en plats,
skulle de då gräla om vem som hade rätt?
Eller skulle de respektera och beundra
varandras läror?
Religiösa konflikter kan ofta skyllas
inte på religionernas grundare
utan på deras fanatiska anhängare.

Kommentarer

  1. Jag gillar med det programmet. Lerin är väldigt ödmjuk och möter sina lärlingar på ett väldigt fint sätt. Han lockar fram mycket från dem. Sådana människor borde det finnas fler av. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  2. Han verkar väldigt ödmjuk och fin. Och Junior är så rolig tycker jag. Tror att de behöver varandra. Och för att inte tala om lärlingarna! Sååå många kloka tankar och funderingar! Hoppas du också haft en fin helg! I morgon (om en kvart) är det måndag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30