EU-valet

är på tapeten. Om inte direkt på tapeten, så är det i alla fall på söndag. Men jag har förhandsröstat idag. Den här gången får jag lov att säga att jag varit mer än vanligt vilse i pannkakan! Jag tycker att de olika partierna mest har kastat skit på varandra, så det har inte riktigt framkommit vad de tycker och tänker i de olika frågorna. Men som alltid är samhället till-
rättalagt för oss här i Sverige. "Gå in på vår valbarometer så kan du se vilket parti som bäst stämmer överens med dina åsikter."

Det gjorde jag för skojs skull, och dessutom hittade jag fyra ytterligare "valbarometrar" som jag fyllde i. Det var lustigt, för om jag tog första och andra platsen från alla fem så blev det tio platser. Inte något parti kom på första plats två gånger, och jag blev allt från sosse till moderat till sverigedemokrat o.s.v. Av de nio partierna var det bara tre som inte kom på första, andra eller tredje plats på någon lista, men i övrigt var det ungefär lika. Så det gav ingen direkt ledtråd, om man nu hade varit SÅÅ osäker.

Jag stod och vägde mellan två partier, och då kunde man också gå in och jämföra svaren på femton frågor från dessa två och där se vad som stämde bäst med ens egna åsikter. Det blev åtta mot sju, så det var inte heller någon vägledning. Är det jag som är fladdrig och tycker än det ena än det andra, eller är partierna så lika varandra? Det blev magkänslan som fick råda!



Även den här veckan har jag besökt elisamatildas blogg för att kolla in Fem en fredag v. 21, och den här veckan var det Önskningar. Mmmm, det tål att tänka på!

1. Vilka tre önskningar skulle du be en ande om?
Jag skulle önska att jag var lika klok, pigg och alert som Dagny, den dag jag fyller 107 år.

2. När gick din senaste önskan i uppfyllelse?
När min son med familj frågade om jag ville följa med till Taiwan över jul/nyår. Jag var där för sex år sedan, och ville så gärna komma dit en gång till.

3. Har du någon gång sett ett stjärnfall?
Ja det har jag. Faktiskt flera gånger. Och då har jag önskat mig någonting, för det ska man göra Jag har inget minne av vad jag önskade mig, men det har säkert gått i uppfyllelse!

4. Önskar du dig något när du blåser ut ljus på tårtan?
Får inte plats med alla ljus på tårtan längre, så dom har jag skippat! Man kan väl önska sig något
ändå?

5. Vad önskar du inte  din värsta fiende?
Det låter så oerhört skenheligt, men jag kan inte komma på att jag har någon värsta fiende! Det är  inte ofta jag tycker illa om människor. En del kan lämna mig likgiltig, men från det till värsta fiende är steget långt. Men om jag hade någon, så skulle jag inte önska att något ont hände hens nära och kära. För det skulle vara det värsta här i livet!


Jaa, det var Fem en fredag det, som även denna gång blev en lördag. Nu önskar jag alla en trevlig helg!
.



Kommentarer

  1. Kul idé med fem en fredag. Jag säger som du att jag har nog inte någon värsta fiende. En del människor gillar jag kanske inte så mycket, men jag väljer att ignorera dem. De stjäl alldeles för mycket energi annars. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig helt Gunnel! Livet blir så mycket lättare om man omger sig med positiva människor! Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja du, inte kan man rösta i EU och bilda sej en uppfattning när man lyssnar på vad partiföreträdarna har att säja för de gör precis som du säjer, kastar skit på varandra! Jag går också på magkänslan.
    Ha en fin lördagkväll!

    SvaraRadera
  4. Detsamma till dig! Det är tur att vi har berikats med kloka magkänslor, hihihi!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30