Fem en fredag, v. 27: Sommar

1. Vad är en riktig sommarfrukost för dig?
Det är att äta den ute på altanen, gärna tillsammans med mina barnbarn. Vad den sedan består av är inte så noga.

2. Vad är något du gör på sommaren men aldrig annars?
Rensar ogräs i rabatterna! Ibland kan det vara rena nöjet, och ibland är det ett otyg!

3. Är du en fisk bland vågor eller håller du dig på land?
Hahaha! Ja, jag vill ju inte påstå att jag är någon fisk bland vågor inte. Ska jag bada så ska det vara jättevarmt i vattnet, eller också ska jag vara helt genomsvettig. Annars blir det nog mest fotblöta!

4. Har du någon gång varit turist i din egen stad? 
Min stad är ju känd för sina vackra parker, så det kan väl vara en form av turism när man går runt och tittar på allt det vackra. Däremot finns det mycket att se i omgivningarna, som jag inte sett ännu. Jag bor ju också i ett område rikt på hällristningar så där finns mycket att utforska också.

5. Vad ser du fram emot mest den här sommaren?
Eftersom jag tog ut min resekvot förra året, då jag besökte Kroatien, Lofoten och Taiwan, så är det skralt i kassan nu. Så jag får nog nöja mig med att vara turist i min egen stad med omgivningar. 

Förra sommaren blev det många altanfrukostar

Rensa rabatter är ju inte det roligaste,

men väl så behövligt ibland.

När det gäller att turista i sin egen stad så är det vad jag ser fram emot i sommar. Ska försöka delta i de aktiviteter som erbjuds, men också umgås med nära och kära i så stor utsträckning som möjligt. Har ju redan haft min första sommargäst, Munken, här i en vecka. Och i veckan ringde min ena syster och undrade om hon fick komma. Jag sa ja! 😁

Munken älskar leverpastej, precis som jag.

Har också varit på konstutställning i Tingshuset där både unga och äldre konstnärer deltog. Sedan hade vi picknick i en av våra vackra parker. Vi satt i solen i en av idéträdgårdarna och pratade, i flera timmar. Härligt!

Tilde, mitt bonusbarnbarn, deltog med detta verk i lera och akryl.

Här besöker vi Drömparken


Varje år planterar eleverna, vid trädgårdsmästarutbildningen, 5 idéträdgårdar med ett gemen-
samt tema i Drömparken. Årets tema: En vandring genom livet - från barndom till stillheten.

De här bilderna är från Barnträdgården


Och själv bor jag faktiskt i eller alldeles invid ett naturreservat
så det finns mycket att utforska även i den närmaste omgivningen. 




             Jag bor i byn som ses i bakgrunden.                      Och de här får vi inte plocka!

  












Kommentarer

  1. Hej, du verkar ju nästan bo i ett paradis, då behöver man inte nödvändigtvis ut och resa. Fast det är väl miljöombytet som är kul. Jag blir numera väldigt trött av själva resandet så jag har dragit ner mycket på det. Och det gör mig inte så mycket, var sak har sin tid. Tack för fantastiska sommarfoton!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag bor faktiskt på en fantastisk plats, och det mest fantastiska av allt är mina grannar! Men det gäller att man är frisk och pigg så att man kan köra bil. Skulle inte vilja bli beroende av andra för att ta mig dit jag vill. Oberoendet har alltid varit viktig för mig. Men som sagt, Sverige är fantastiskt! Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Verkar helt underbart där du bor. Jag trivs också på min plats här på jorden, och det är faktiskt ganska spännande att turista hemomkring. Man upptäcker konstigt nog nya saker efter många år. Kanske man får andra "ögon" efter hand som man blir äldre. Kram

    SvaraRadera
  4. Det tror jag att man får. Både nya ögon och nya känslor för saker och ting. Åldern ger en lugnet att tänka efter på ett annat vis. Kram

    SvaraRadera
  5. Det ser verkligen fint ut hos dig så att du kommer att semestra där i sommar ser fantastiskt ut!

    SvaraRadera
  6. Det känns faktiskt skönt att bara softa och ta det lugnt i denna underbara miljö!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30