Fem en fredag v. 48: Advent

När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla barnen glädjas
att fira få advent

1.  Gör du något särskilt inför advent?
Ja! Jag klättrar på darrande ben upp för stegen till vinden och hämtar adventsljusstaken.

2.  När åker ditt julpynt fram?
Julgranen kläs alltid den 22 december. Då kommer barn och barnbarn, också klär vi min gran tillsammans. Sedan avslutar vi det hela med att äta julbröd med nygrilljerad skinka och dricka julmust till. Julpyntet tas fram dagen före i bästa fall, eller dagen efter.

3.  Traditionellt är advent en fasteperiod. Vad skulle du ge upp i väntan på jul?
Jag skulle önska att jag hade karaktär nog att stoppa i mig lite mindre, men det blir nog snarare tvärt om. Det slinker ner en och annan liten godbit både nu och då!

4.  Bibeltexterna för första advent handlar om glädje och fest. 
Vad ser du mest fram emot i december?
Jag har alltid älskat Julen. Mycket beroende på att det är en gemenskapens helg. Vi träffas, äter tillsammans, umgås och bara mår bra. I år blir det extra härligt, eftersom hela familjen firade förra julen i Taiwan. Det var en kul och annorlunda upplevelse, men det var inte jul på "riktigt".
Jag ser också fram emot min två barnbarns födelsedagar, som infaller den 21 och 27 december. De har tillfört sååå mycket lycka och glädje i mitt liv!

5.  Använder du dig av en julkalender?
Nej det gör jag inte. Men förra året fick jag en Te-adventskalender av mina grannflickor, som uppskattades mycket.




Kommentarer

  1. Oj, har ni så mycket att fira vid juletid, både själva högtiden som två födelsedagar! Min bästa barndomskamrat fyller också år den 27 dec så då var det födelsedagskalas ibland även för kompisar. I år fyller den tjejen 70 år! Tiden går.

    Vill också tillägga att de där ljusen du har i adventsljusstaken är mycket vackra! Sådana skulle jag gärna vilja ha... :-) Ha-begäret slog till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa Mia, det är mycket nu! Jag brukar säga till min son att det var lite dålig planering, men jag var väl inte så bra på det jag heller, för han fyller den 21 november. Vad som är viktigt för barnen är att man verkligen skiljer på deras födelsedagar och jul. Ha en god första advent!

      Radera
  2. Nästa år ska jag faktiskt skaffa mig en adventskalender. Det har jag inte haft någon sen jag var barn. Ha en trevlig adventshelg.

    SvaraRadera
  3. Visst var det mysigt med den där Te-kalendern! Och inte kunde jag tjuvkika heller! Ha en trevlig adventshelg du också. Kram!

    SvaraRadera
  4. Du har mycket trevligt att se fram emot i december! Bara att njuta! Önskar dig en fin första adventshelg! Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Faktum är att jag KAN börja njuta nu när det har blivit lite ljusare av den snö som fallit, och när ljusen lyser i alla fönster. November är för mig de mörka sinnenas månad. Men nu går vi mot ljuset! Var rädd om dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30