Fem en fredag v. 50: Häng

HÄNG:
att sysslolöst upphålla sig (på en viss plats) förstrött och utan direkt aktivitet, det är att hänga,
men också en egenskap för byxor att ha hasat ned så att underbyxorna synliggörs.
eller att vara i luften länge när man hoppar.

De två sistnämnda alternativen gäller inte för mig så jag satsar på det första!

1.  Vart skulle du kunna gå där alla visste ditt namn?
Ingenstans som jag kan komma på. Det skulle vara i ett litet sammanhang då, som på en kurs eller i en cirkel. Däremot när jag fortfarande var i arbetsför ålder, så visste alla på den förvaltning där jag arbetade mitt namn. Det berodde på att jag och en kollega var de enda som arbetade med grupper för barn till missbrukare så alla avdelningar måste vända sig till oss när de var i behov av plats för ett barn.

2.  Vad går du för att vara med folk men utan att behöva prata eller bli igenkänd?
Det är svårt i en liten stad som min. Endera går jag och sätter mig i ett hörn på något fik och hoppas på att det inte kommer in någon bekant, eller så går jag till biblioteket där folk oftast bara hälsar med en nick. Vill jag vara säker så åker jag till en annan stad, och eftersom jag bor i Sveriges närmaste stad, så behöver det inte bli en så lång resa.



3.  Vart går du för att känna dig hemma, utan att det är ditt eget hem?
Då går jag till min son och sonhustrus hem. Eftersom jag hämtat barnen från dagis/skola två dagar i veckan under närmare tio år, så känns det naturligt att vara där. Men, och där tycker dom nog att jag är larvig, om dom är hemma så frågar jag alltid om jag t.ex. får ta något ur kylskåpet eller titta efter något i skåpen. Men det känns bra för mig!

4.  Var äter du mat när plånboken är tunn?
Min plånbok är aldrig så tunn att jag inte har råd att äta mat. Eftersom vi hade det väldigt knapert när jag växte upp, så bestämde jag i unga år att jag alltid skulle ha pengar till mat hela månaden! Och det har jag haft. Skulle det knipa så får det bli nudlar. Men, jag vet ju också att jag skulle få mat hos sonen, och även hos min kära granne. Och förresten skulle det inte göra så mycket om jag fick vara utan mat då och då. Då skulle det kanske vara lättare att knäppa byxorna!



5.  Vad är ett känt ställe du önskar fanns i närheten av dig?
Det skulle i så fall vara Starbucks då, men mer för att min sonhustru älskar det. En last efter deras år i London.


Kommentarer

  1. Jag skratted gott åt din förklaring av ordet HÄNG. För min del är det också första förklaringen som gäller. Ha en fin tredje advent.

    SvaraRadera
  2. Plånboken på bilden ovan är faktiskt min pappas. Han gick bort 1984. Jag har inte mage att slänga hans gamla plånbok, med ransoneringskort, min brors körkort (han förolyckades strax efter han tagit körkort) och en hel del annat. Så nostalgisk är jag!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30