Fem en fredag v.49: Flyttfågel

Åter dags för elisamatilda.se:s frågor. Fort går det! Det var ju nyss fredag!

1.  Om du skulle migrera på hösten, var skulle du bo?
Skulle jag migrera på hösten så skulle det bli en kort migration! Jag älskar ju höstfärgerna, och jag älskar Julen! Så då fick det bli den mörka tiden där emellan, och då skulle jag kunna tänka mig Taiwan, eftersom min sonhustru har sin släkt där. Dessutom är det väldigt vacker och varierad natur, och vänliga människor. Temperaturen under årets tre sista månader är också lagom, och med minst  regn. Nackdelar är restiden och språket.

2.  Hur länge har du bott i din nuvarande lägenhet?
Jag flyttade hit den 1 september 2001, så det är lite mer än 18 år.

3.  Vad är något du skulle vilja förändra hemma? 
Ingenting egentligen! Jag trivs väldigt bra i min lägenhet och förändrar genom att klä om soffan då och då, byta ut kuddar och gardiner. Ett aber är att det börja bli tyngre och tyngre att bära omkring dammsugaren då min lägenhet är på tre plan. Det är också ett helt företag att klänga upp på stegen till vinden, när jag ska ta ner julsaker och annat. Önska nästan att jag skulle ha råd att ha städhjälp, men RUT är bara för dem som har råd!

4.  Hur många gånger i ditt liv har du flyttat?
Från mina första sex månader i Sigtuna, där jag föddes, så har jag bott på 22 olika ställen. De flesta här i min uppväxtstad, men med några avstickare till Örnsköldsvik och Hallstahammar, för att sedan återvända till "brottsplatsen". Och här lär jag bli kvar dom 26 år som återstår! 😁 I kommunen alltså!

5.  Bor du där du vill bo?
Absolut! Just nu i alla fall. Men med tanke på att åldern tar ut sin rätt, så står jag i kö för en lägenhet inne i stan. Jag tänker att den dagen då jag inte är lämpad att köra bil längre, så vill jag inte bo på landet. Har en inneboende rädsla för att bli beroende av andra eller ligga någon till last. För att må bra måste jag känna att jag klarar mig själv! Och jag hoppas verkligen att någon säger till mig om jag vinglar omkring i bilen här ute på vägarna, för jag tror det är svårt att inse själv att man inte bör köra  längre!

Efter min pensionering så har jag skrivit  min livsberättelse. Då har jag faktiskt åkt runt till alla ställen där jag bott, och fotograferat husen. En spännande och nostalgisk resa! Det var flera ställen som inte gick att fota, då de var rivna. Vårt första boende t.ex. här utanför stan var rivet, men där har min syster en tavla som min pappa målat. Mina barndoms- och tonårstidshus har jag hittat foton på. En bostad låg i Hallstahammar och ingick i det s.k. miljonprogrammet på 60-talet. Många år senare fanns det inte boende till lägenheterna i dessa områden och husen revs helt enkelt på många ställen. För övrigt har jag alla på bild!

Här på Kalkberget bodde vi från det jag var 6 månader
och tre år framåt. 

I det här gamla huset bodde vi under sex år av min barndom. 

I det här huset, som förresten gick under namnet Långholmen, till-
bringade jag min tonårstid, med allt vad det innebär av bitterljuva minnen.

Större delen av min sons uppväxt bodde vi i det här punkthuset,
högst upp till höger av de tre inbyggda balkongerna. 

Under ett år på 80-talet hyrde min syster och jag detta underbara
gamla hus mitt inne i stan. Där bodde vi med våra två söner. Vår 
pappa döpte det till "Nuckebo". Så´n var han! 😄

Och nu bor jag sedan många år i detta underbara gamla hus,
sex kilometer utanför stan.





Kommentarer

  1. Ditt hus ser mycket idylliskt ut, så jag förstår att du trivs där. Jag har också haft den tanken att fotografera alla hus jag bott i, men det har stannat vid tanken. Jag får kanske gör allvar av det till sommaren. Kram

    SvaraRadera
  2. Det har varit en nostalgitripp faktiskt. I Övik var det lätt att hitta platserna, men i Hallsta, där jag bara bodde ett år, hade jag lite besvär. Och det var inte konstigt då ett av två ställen var borta. Men det var kul att åka runt där och leta! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30