Fem en fredag v. 17: Kultur

Välkommen tillbaka elisamatilda.se! Den här veckan handlar det om kultur. Förra veckan gjorde jag en egen liten "Fem en fredag", fast inte med frågor direkt, utan mer med funderingar runt "Förundran". Men nu återgår vi till ordningen! Alltså:

Fem en fredag v. 17: Kultur

1.   Vad för slags museum föredrar du att besöka?
Jag tycker mycket om att gå på museum överhuvudtaget. Favoritbesöken blir nog på museér med hantverk från olika kulturer och tidsepoker. Det är så spännande att fantisera om hur människor har/haft det. Gärna textilt och gärna asiatiskt. En annan favorit är Fotografiska i Stockholm.

Om jag går med mina barnbarn t.ex. så är det roligt om man får prova på olika saker. Tom Tits och Naturhistoriska är båda spännande.

2.   Vilken typ av film ser du helst på bio?
Går väldigt sällan på bio, men om det dyker upp en film som jag gärna vill se, så ser jag den mycket hellre på biografen än i TV:n. Det är två helt olika upplevelser. Vill helst se relationsfilmer som Broarna i Madison Square o.dyl. Absolut inte deckare eller såna där filmer med ödlor och stora djur som kommer och äter upp oss.

Senaste gångerna jag varit på bio, så har det varit "Opera på bio". Då sänder man någon opera från Metropolitan på en biograf. Det har varit genom Aktiva Seniorer och då har det varit två tillfällen där en mycket kunnig (och rolig) man gått igenom den opera som vi skulle se innan det var dags. Jag har aldrig lyssnat på opera förut, så jag ville se om det var något jag kunde lära mig att gilla. Provade tre olika operor, men det var absolut ingenting för mig. De två introduktionsgångerna innan resp, föreställning gav mig faktiskt mest.

3.   När var det senast du såg på teater?
Det var en soppteater i Stockholm för två år sedan. Efter det har jag varit med mina barnbarn på musicals. Först Bröderna Lejonhjärta och sedan Djungelboken. De brukar få det som julklapp av mig. Kom på, när jag läste era inlägg hos elisamatilda, att jag såg "Häxorna i Eastwick" i höstas. Det hade jag glömt!

4.   När besökte du senast ett bibliotek?
Innan "coronakarantänen" sprang jag där ganska ofta. Har nämligen bestämt mig för att inte köpa några fler böcker, och om jag ändå gör det så ska lika många slängas. Men sedan dyker det ju upp en del boktips, och då försöker jag låna böckerna på biblan.

5.   Var spenderar du helst en kulturell förmiddag?
Varje år anordnas en kulturdag i min lilla stad. Kommunen är känd för sina vackra parker, och den dagen säljs blommor och grönsaker m.m runt om i parkerna och dessutom är det något som kallas "Kulturer i möte" i en av de större parkerna. Då säljs mat från olika länder och på scenen uppträder människor från olika kulturer. Det brukar vara SÅ väldigt trevligt. I år blir det tyvärr inställt!

Fast jag kan njuta av att sitta på min altan med en god bok och en kopp kaffe också!

Tom Tits. Familjen har krympt!

Fotografiska




Östasiatiska museét

Tingshuset




Kommentarer

  1. Hej, först vill jag bara säga att länken du lagt hos Elisa inte funkar. Kan du gå in o ändra, annars hittar nog inte bloggarna hit till dig? Jag håller faktiskt med dig i stort sett i alla dina svar, både museerna och svårigheten att uppskatta opera. Klassisk musik har inte heller varit någon favorit men försöker lyssna ibland och älskar tv-programmet Kontrapunkt, där lär jag mig massor. Vårt lilla bibliotek har tack o lov öppet, hur skulle jag klara mig annars...jag som lånar allt jag läser. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Jag saksnar att inte enkelt kunna gå på teater eller museum idag, men det dröjer förhoppningsvis inte så länge tills det är möjligt igen. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  3. Paula, jag har varit in och kollat på länken hos Elisa, men vet inte vad/hur jag ska göra för att ändra någonting. Däremot ser jag när jag går in på www.elisamatilda.se så står det "ej säker" framför adressen. ?! Gunnel, upplever du också att min länk hos Elisa inte fungerar?

    Det är härligt med kultur av olika slag, men inte alls lätt att ta till sig i dessa tider. Man får bli sin egen "kulturpersonlighet"! Besökte förresten en konstutställning igår. Det var på en liten kombinerad fik/konsthall där en vän till mig ställde ut. Inga närkontakter!!

    Hoppas att ni, Paula och Gunnel, haft en underbar helg!

    SvaraRadera
  4. Jag har varit inne och kollat och länken fungerar inte.

    SvaraRadera
  5. Tack Gunnel! Eftersom jag är ett spån på det här med tekniken så kanske jag får be sonen om hjälp. Men då måste jag väl avslöja att jag har en blogg. Det har jag faktiskt inte berättat för någon annan än en bekant till mig. Jag blev så sugen att prova, efter att ha läst hennes blogg. Och nu har det ju gått ganska lång tid!

    SvaraRadera
  6. skönt att ha altan nu när det är varmare

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30