Fem en fredag v. 22: Jeopardy! 2

Fredagens begivenhet från elisamatilda.se är Jeopardy! Som jag sa förra gången så är det något jag aldrig gjort tidigare. Varken deltagit i eller sett programmet på TV. Men jag kör på på mitt sätt!

Fem en fredag v. 22: Jeopardy 2

1. Vad är Hemsta hagar? Det är sommarens smultronställe. Ett naturreservat där natur och kultur möts i en skön förening. Och mitt i allt detta bor jag!

Vid det röda krysset bor jag. Det är gården som syns i bakgrunden på bilden nedan.


 2. Vad är Landsberga ägg och laktosfritt Bregott? Två saker som alltid finns i kylskåpet.

 3. Vad är Swedbank känt för? Det jag ser precis utanför dörren! På baksidan den stora eken, som ju representerar banken sedan länge. På framsidan ser jag lekplatsen som får representera bankens agerande under senare år, med penningtvätt och annat mygel.



4. Vad är Rugby? En fysisk aktivitet jag inte förstår mig på. Har aldrig förstått vad de gör där i högen! Vart tog bollen vägen? Vem är det som kryper fram ur högen? Trots att jag tittat på rugby någon gång då och då, så fattar jag ingenting. Vi har dessutom ett av Sveriges bästa rugbylag här i stan, och flera av mina unga vänner har spelat rugby. 

Vad jag däremot uppskattar är när Nya Zealändarna (spelarna alltså) gör sin hakka inför en match. Trots att jag var i Nya Zealand och var inkvarterad hos spelare, som varit här och spelat i vårt lag, så såg jag ingen match i verkligheten. Vilket jag ångrar djupt. Men det var ständigt rugby på TV:n. 
Hakkan uppträdde man också med på olika evenemang. Den känns i både själ och hjärta!!

5. Vad är taktil beröring? Något jag drömmer om just nu! Taktil beröring är också en fysiskt aktivitet, men skiljer sig lite från rugbyn. Jag längtar oerhört mycket efter att få krama på mina barnbarn. Ja, på min son och sonhustru också förstås. För mig är beröring väldigt, väldigt viktigt och det är vad jag saknar mest just nu! Skulle t.o.m. kunna slänga mig i en hög och krama till!!😁👪








Kommentarer

  1. Hakka är en otroligt läcker utövning, otroligt häftigt att se live! Härlig tvist på din Fem en Fredag =)

    Vi har också en sparbanksek på tomten, eller iaf, vi kallar den för Sparbankseken till skillnad mot de andra ekarna på tomten som är lite mer höga och raka.

    SvaraRadera
  2. Som du säger Hannele, det är väldigt många sporter som man inte förstår!
    Vi såg hakka live när vi var i NZ, men inte på en match. Det var helt enormt! En trevlig helg önskar jag er.

    SvaraRadera
  3. jag såg en rugbymatch i Japan för ett par år sedan och det skulle jag gärna se mera av och lära mig lite om reglerna. ägg och ost tycker jag är viktigt. kanske lök också

    SvaraRadera
  4. Du bor vackert! Och tänk att den där eken nästan kan kallas din?!?!

    SvaraRadera
  5. Jag kallar den min Ek och har tagit bilder på den varje årstid. Den är så maffig!

    SvaraRadera
  6. Vad jag gillar din sista fråga/svar! Jag gillar också beröring och saknar det otroooligt. Alla vill ju inte ha det, en del vill inte kramas. Men jag saknar kramarna!

    SvaraRadera
  7. Ja, aldrig mer ska jag ta en riktig kram förgiven

    SvaraRadera
  8. Nej, man ska aldrig ta en kram för given. Men inte heller ta för givet att alla vill ha en kram. Jag älskar att kramas, men jag kramas bara med de människor som jag känner och tycker om. Annars kan det bli fel! Idag när min son kom med matkassarna hade jag en lång käpp med en mjuk handske längst ut. Med den klappade jag på honom! Han skrattade och skakade på huvudet. Han är van! :D

    SvaraRadera
  9. Så vackert du bor! Var tvungen att googla var reservatet låg...
    Och kattfot, det är inte många gånger jag sett den här i Dalarna, men har i allafall lyckats någon gång i öppna hagar. Rugby håller jag med om är en obegriplig sport, inte begriper jag mig på amerikansk fotboll heller..
    Att längta efter kramar är naturligt, det är ett mänskligt behov. Jag är glad åt att ha katter och hund som ger närhet. Hunden sover under täcket tätt tätt intill och sitter gärna och gosar i knäet en stund. Vi får hoppas på bättre tider snart! Trevlig pingsthelg!

    SvaraRadera
  10. Det är fint här ute i Hemsta. Och mina grannar (vi är tre familjer på gården) har 5 hundar och lika många katter tror jag. Så jag klappar på dom så fort jag kommer åt. Trevlig pingst!

    SvaraRadera
  11. Ekar är verkligen något alldeles speciellt. :)

    SvaraRadera
  12. Rugby kan en verkligen fundera över. Ekar är jättefina!

    SvaraRadera
  13. Eken är ett kraftfullt och ståtligt träd. Mitt absoluta favoritträd!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker ditt Jeopardy är bättre än TV-programmet. Glad Pingst!

    SvaraRadera
  15. Tack du Gunnel! Då gör det inget att jag inte sett det! :D Glad Pingst till dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30