Fem en fredag v.24: Dagens ord


Ooops! Då varé freda´ igen!

Fem en fredag v. 24: Dagens ord

1.  Vilken är din relation till begreppet gröna fingar?
Min allra första tanken blev "Hulken". Han har verkligen gröna fingrar. Sedan dök namnet Lena upp i mitt huvud.
Lena är en f.d. arbetskamrat till mig, och hon har verkligen gröna fingrar! Hon har en trädgård som inte är av denna världen. Så otroligt vacker!

Han har inte bara gröna fingrar...

2.  Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?
Jag är otroligt förtjust i Pioner, så de skulle finnas där i olika färger. Sedan tycker jag att Jasmin doftar underbart så de får också vara med. Och Vallmon med sina röda blommor får sprida sin färgprakt under en kort period.




För många år sedan cyklade jag från Vernon utanför Paris till
Jardin Claude Monet i Giverny. Vägen gick genom böljande
vallmofält, och det var en härlig upplevelse att cykla där på 
den franska landbygden, med bröd, ost och vin i cykelkorgen.
Minnen för livet, och ett riktigt Guldkorn!

3.  Hur kryddar du helst din mat?
Det taiwanesk/kinesiska kökets kryddor är goda. Det får gärna vara vitlök men inte så mycket koriander. Förut tyckte jag rent av illa om koriander, men jag börjar vänja mig faktiskt. Tyvärr mår min mage inte särskilt bra av starkt kryddad mat, men det får man ta ibland. 


Kryddor kan man odla på olika sätt.

4.  Vad för typ av växter gillar du bäst?
Inomhus vill jag helst ha gröna växter och så många som möjligt. I mitt tycke är det blommor och böcker som gör ett hem trivsamt. 
När det gäller utomhusmiljön så får det gärna vara blommande växter. Vår lilla stad är också "världsberömd" i hela Sverige för sina vackra parker, så där finns gott om ideér och uppslag.


Inomhus blir det gröna bladväxter
men utomhus får det gärna blomma!





5.  Om du fick sätta namn på en växt, vad skulle det var?
Oj, det var svårt! Kanske "Grain d´or existant". Och det skulle naturligtvis vara en gulblommande växt! En växt som gav glädje både inombords och utanför!






Kommentarer

  1. doftande växter är fint, avkopplande att ha växter och natur omkring sig. Ida är kvalitén på växter dålig, engångsväxter, meningen att vi ska köpa nytt varje säsong...

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha kvalitetssyn på dina växter, vad härligt!
    Blommande solig hälsning från Lidköping!

    SvaraRadera
  3. Här i våra parker ha de inriktat sig mycket på perenna växter, och de har gjort ett fantastisk arbete. Det kommer t.o.m. människor från andra länder för att se våra parker. Så vi är stolta över både vår parkförvaltning och våra parker.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Fullkomligt fantastisk blomsterfägnad du visar, lite nyfiken på vilken stad det är som har så vackra odlingar!
    Koriander ja, jag ogillar färsk sådan men tycker mycket om den torkade malda! Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Väldigt vackra bilder, blir glad av färgerna. Mår inte heller så bra av starka kryddor, är sparsam med det.

    SvaraRadera
  6. underbara bilder. jag gillar också gröna växter inomhus, men jag får ofta köpa nya. i trädgården har jag framför allt rosor och de är faktiskt riktigt samarbetsvilliga

    SvaraRadera
  7. Här är vi relativt lika, förutom Hulken som jag inte ens tänkt på. Ja, det finns kanske en hulk som vill vara min trädgårdsmästare;-)
    Gillar också det asiatiska köket och dess kryddor. Du är förresten inte ensam om att inte tycka om koriander. Jag känner många som inte äta kryddan.
    Dina bilder från parkerna är helt underbara. Vilken blomsterprakt:-)

    SvaraRadera
  8. Oj, vilka fantastiska blombilder! Schersmin doftar verkligen gott, snart är vi där, massor av knopp på både smultronschersminen och den vanliga, så det tycks bli en hel del väldoft att se fram emot framöver. ;)

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt minne från Frankrike! Jag älskar också just pioner och vallmon. Det är något speciellt med dessa blommor som jag inte kan sätta fingret på men blir lycklig av.

    SvaraRadera
  10. Jeg har to forskjellige peoner i min hage. De er nydelige, enkle og klarer seg godt uten mye stell, så de passer meg.

    SvaraRadera
  11. Det är underbart med blommor. De skänker faktiskt glädje! Paula, jag bor strax utanför Enköping, som ligger i Uppland, mellan Västerås och Uppsala. De flesta bilderna är från en park som heter Drömparken, men vi har väldigt många vackra små fickparker runtom i stan. Det är guidade parkvandringar under sommaren. Vet inte riktigt hur det är i år, men i vanliga fall är det så.

    SvaraRadera
  12. Har aldrig varit i Enköping. Helt fantastiska bilder från blomprakten i parken. Ni måste ha en duktig stadsträdgårdsmästare. Koriander gillar jag INTE.
    Ingid

    SvaraRadera
  13. Har velat till Giverny i evigheter men det verkar aldrig bli av! När det gäller kryddor så vill jag gärna inbilla mig att jag har en mage av stål ... pigg på att smaka på det mesta!

    SvaraRadera
  14. Förresten bor du i Enköping? (min man kommer därifrån)

    SvaraRadera
  15. Vi hade en väldigt duktig trädgårdsmästare i kommunen för många år sedan. Det var han som började med perenna växter i parkerna. Jag tror att han blev headhunted, men innan han slutade här så hade han lärt upp sina medarbetare, som har fört arvet vidare på ett alldeles utomordentligt sätt.
    Ja, jag bor i Hemsta utanför Enköping. Tror att min syster gick i samma klass som din mans syster. Jag har för mig att du nämnde i ett blogginlägg för länge sedan någonting om Gestbloms Bokhandel.
    Giverny var verkligen en upplevelse. Vilken blomsterprakt det var "i Målarens trädgård".
    För er som inte besökt Enköping tidigare: Välkomna hit!

    SvaraRadera
  16. Då skulle du älska att ströva runt i Enköpings parker Hannele. Välkommen hit!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30