Måndagstankar i v. 27

Måndagstankar

Har alltid tyckt mycket om att läsa. När min son växte upp läste jag för honom under många år, varje kväll. Det var en väldigt mysig stund för oss båda.

Och att det varit en god vana besannades genom att min son, och sonhustru, har läst för sina barn varje kväll. Och som farmor läste jag för Emil och Emma så fort det begav sig. Ett riktigt bra betyg fick jag av Emma som sade vid ett tillfäller: "Farmor, du låter precis som Astrid Lindgren".

Båda barnen har gått på en liten förskola med bara en avdelning. Jag frågade om jag kunde få komma dit en gång i veckan och läsa för barnen. Personalen blev överlyckliga, och jag var där en förmiddag i veckan under flera år. Vi bestämde att personalen skulle välja ut den grupp som jag skulle läsa för just den veckan. Mitt krav var en något så när jämn åldersfördelning med tanke på bokval.

Jag berättade för mina barnbarn att jag skulle komma och läsa på "dagis", men att det var fröknarna som valde ut gruppen, så det var inte säkert att någon av dem kom med varje gång. Det accepterade dom, och när jag kom till förskolan berättade jag för alla barnen att när jag tog på mig en alldeles speciell hatt och ett par andra glasögon, då var jag "tant Saga", och när jag läst färdigt så var jag Emils och Emmas farmor igen. Det gick fantastiskt bra, och både barnen och jag tyckte det var så kul!


Varför jag skriver om just det här nu, är för att barnen, som nu är 10 och 13 år, tog upp det här om att jag läste på "dagis", när vi träffades i helgen. Båda två hade tyckt att det var jättespännande när tant Saga kom, och som Emma sa: "Jag visste ju att du var min farmor i alla fall!" Och båda två hade varit malliga över att deras farmor kom dit och läste! Det här har vi faktiskt inte pratat om förut, och det kändes så kul att dom själva tog upp det.


För övrigt så gör rådande förhållanden att åtminstone jag läst väldigt mycket de senaste månaderna. Annars är jag någon av en periodare när det gäller läsning. Tycker att jag får många bra tips genom att läsa andras bloggar. Senast i fredags satt jag här och skrev upp en del bra tips. Jag har bestämt sedan länge att jag inte ska köpa några nya böcker, utan låna på biblan eller köpa på loppis. 

För många år sedan var jag med i flera olika bokklubbar och dessutom var bokrean årets höjdpunkt. Tänk att få gå ner i källaren på Gestbloms Bokhandel och riktigt gotta sig! Men det medförde att jag köpte så mycket böcker så jag hann inte läsa alla. Så det står en hel del olästa böcker i mina hyllor. Jag kom på att jag ska försöka läsa de böcker jag inte läst, spara dom jag tycker om och skänka bort de andra till Brödet & Fiskarna (välgörenhetsorganisation). Som tur är står mina böcker i bokstavsordning, så jag kommer ifrån urvalsprocessen. Det här med val ni vet! 😕 Det här blev den första:  


På senare tid har jag, som längre tillbaks aldrig läste deckare, läst mycket G.W Persson, Patricia Cornvall, Anders Jallai, Kaj Karlsson m.fl. Den här boken är något helt annat. Den handlar om författarinnans liv i slutet av 1800 och början av 1900-talet. Det är en mycket fascinerande läsning om kvinnors liv under den här tidsepoken. Den ska jag behålla!


Sedan får vi se hur länge jag orkar gå igenom mina böcker. Har
i alla fall bestämt mig för att om en bok verkar helt värdelös så
ska jag inte tvinga mig igenom den. Det riskerar att ta bort läs-
lusten! Då kanske det blir som här nedan.😆



Kommentarer

  1. Tack för lästips. Ska kolla efter "En kvinnas liv" på bibblan. Jag gör som du, har slutat köpa böcker, jag har fullt upp med att rensa ur böcker... :-)

    SvaraRadera
  2. Den var verkligen läsvärd Mia. Nu ska jag ta nästa och det blev "Det går an" av CJL Almqvist. Kan inte minnas att jag läst den vilket jag borde ha gjort. Vi får se!

    SvaraRadera
  3. Den boken verkar intressant! Jag gör inte som du gör...har nyss beställt fyra böcker! Tittade i min bokhylla och jag har nästan läst ut alla böcker och så kan det inte få vara. Jag läser varje kväll, på sommaren när det är ljusa nätter blir det deckare. Va roligt med "Tant Saga"!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Det är underbart att läsa. Är det en bra bok så kan allt annat läggas åt sidan.
    Kram till dig Inger, från tant Saga! 😁

    SvaraRadera
  5. Mera Tant Saga till barnen! Skolbarn borde ha som hemuppgift över sommarlovet att läsa en bok som de sedan ska recensera när de börjar höstterminen.

    SvaraRadera
  6. Absolut Ingegerd! Att läsa en riktig bok ger så mycket mer än bara höra en berättelse i hörlurar. Bara känslan av att hålla i en bok är något som barn måste få uppleva-

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30