Fem en fredag v. 27: Ynnest

Idag handlar elisamatilda.se:s frågor om ynnest. Som alltid får Elisas frågor mig att tänka till en extra gång. Ynnest? Enligt ordboken betyder ynnest; (bevis på) välvilja, favör, gunst. För mig är det en ynnest att få leva och vara frisk, att ha nära och kära omkring mig som jag älskar och tycker om, och som inte heller tycker att jag är så tokig. Det är en ynnest! Över till frågorna!

Fem en fredag v. 27: Ynnest

1.  När senast var någon artig mot dig?
Kan inte riktigt minnas det. Jag tycker att folk överhuvudtaget är ganska artiga. Åtminstone upplever jag det så. Vi har en man i bekantskapskretsen som alltid när man träffas, spelar ingen roll om det är få eller många personer, går runt och tar alla i handen. Det känns fint på något vis, även om det skulle bli lite rörigt om alla gjorde så i ett större sällskap.


2.  När senast förlät någon dig?
Idag faktiskt. En god vän ringde mig, och jag bad om förlåtelse för att jag aldrig hör av mig, vilket för henne var en sanning med modifikation. Men så klart att hon förlät mig om jag kände så!


3.  Vad för något köpte någon nyligen till dig?
Det måste ju vara sonen, som köper mat till mig varje vecka. Men jag betalar själv så klart!


4.  Vad blev senast taget ifrån dig?
I och med coronan så fråntogs jag min beslutsrätt att umgås, röra mig fritt, resa och leva ett omväxlande liv. Det känns ofta begränsande, men är väl för mitt eget och andras bästa. Och jag är ju inte ensam om denna begränsning i tillvaron just nu! Vi ser fram emot andra tider! Eller hur? 😊

5.  När blev du senast överraskad?
Det var i lördagskväll. Vi hade haft ett Afternon Tea-party för en av döttrarna på gården som fyllde 31 år. När partyt var slut gick jag hem till mig. Efter en stund knackade det på dörren, och min grannes två bonuspojkar (20 och 23 år) stod utanför. De hade ett fat med kakor från deras hemland (Afganistan) och ett kuvert med trisslotter i. Jag fyllde 75 år i mars, och avsade mig då all uppvaktning. P.g.a. det hade pojkarna missat min födelsedag, och de ville absolut uppvakta mig. Det var verkligen en överraskning. Men egentligen överraskar ingenting mig när det gäller de här pojkarna. De är så otroligt fina! 💗

Det var mina svar på elisamatildas frågor, och som vanligt viker jag ut mig mer än alla andra. Jag har någon form av skrivklåda! Men var och en läser bara så mycket man vill. 

¤¤¤¤¤¤¤

På tal om handslag, så hittade jag följande inslag på www.humorbibeln.se:

Sättet du skakar hand på säger något intressant om din personlighet.
Vi människor kommunicerar inte bara via det vi säger, utan även via vårt kroppsspråk. Små och stora gester som ibland är omedvetna säger något om vi är nervösa, glade, ledsna eller kanske arga. Något som verkligen kan avslöja något om hur man är som person är ens handslag.
Så ta nu och tänk efter - hur skakar du hand?


1. Dominant handslag
En person som skakar hand med tummen högst upp har ett dominant handslag. Den personen försöker göra ett starkt första intryck och används ofta av affärsmän som strävar efter makt.

2. Passivt handslag
Att låta den man hälsar på ha sin tumme högst upp är ett tecken på passivitet. Personen som hälsar så här ger gärna bort initiativet och har sällan chefsroller.

3. Dubbelhandat handslag
Om man använder båda händerna för att hälsa så visar man tecken på att vara en förstående person som kan leda, spela andrafiol eller dela ansvar. En lagspelare helt enkelt. Det är ett handslag som inger respekt på alla plan.

4. Blöta fisken
Det här handslaget innebär att man sträcker fram handen utan minsta tillstymmelse till ansträngning. Den som släpper fram en slapp hand visar på likgiltighet inför den man hälsar på och kan absolut tolkas som svaghet och ointresse.

5. En klase morötter
Det här är en avlägsen släkting till Blöta fisken. Om Blöta fisken indikerar likgiltighet så innebär morotshälsningen att man döljer något. Man vill inte ge bort något av sig själv genom hälsningen och personen kan uppfattas som ganska kall.

Kände ni igen er? För egen del tycker jag det är väldigt obehagligt att skaka hand med någon som räcker fram en helt slapp och kall hand som inte trycker till överhuvudtaget. 

¤¤¤¤¤¤¤

Och på tal om handla och inköp, så har ju plastpåsarna gått upp väsentligt i pris, vilket är bra. Jag har några stora och bra kassar att skicka med sonen. Men nu har jag skickat efter 2 stycken av nedanstående kasse. Bilderna är ju så mitt i prick! 

Ha en underbar helg!

Kommentarer

  1. Vad trevligt med uppvaktningen med kakor och trisslotter! Afternoon tea partyt lät också trevligt. Intressant det där med olika slags handslag och personligheter, kände inte till en del namn som blöta fisken. ;) Det känns som så länge sen man tog i hand i dessa tider. Men det finns ju många kreativa sätt att hälsa på så det funkar ändå bra ;) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Nej det är ju så att numera (bara tillfälligt hoppas jag) tas det varken i hand eller kramas. Nu får vi väl ta till oss muslimernas hälsning med handen på hjärtat och en bugning. Fast "våra" pojkar kramas eller tar i hand i vanliga fall.
    Tack Ingegerd! Det skiljer exakt 3 månader på Maggan och mig.

    SvaraRadera
  3. vet precis hur blöta fisken känns! usch! morötterna verkar ju inte mycket bättre. men det där med dubbelsidigt hälsande vet jag å andra sidan inte om jag är riktigt förtjust i. nej, det får nog bli nr 1😄

    SvaraRadera
  4. Grattis och vilka underbara överraskningar!

    SvaraRadera
  5. Det skal ikke så mye til for å glede. God helg!

    SvaraRadera
  6. Tycker att du verkade ha haft väldigt lätt att svara på frågorna. Anser inte heller att du viker ut dig mera än andra. Själv hade jag betydligt svårare att få till vettiga svar.
    Hos dig blev jag gladast över pojkarna från Afghanistan som uppvaktade dig. Sådant värmer extra tycker jag.
    Vad gäller handslag så har jag en benägenhet att "döma" folk efter hur de skakar tass. Får jag en Wettex i handen får jag ståpäls, fast tvärtom alltså. Jag gillar ett fast och bestämt handslag. Har dock aldrig tänkt på var min tumme landar;-)

    Bärkassen är så himla söt. Hoppas den förblir lika vit som den på bilden;-)

    SvaraRadera
  7. Hatar blöta fisken! I min yrkesroll som bankkamrer fick jag handhälsa ständigt och jämnt, jag vill ha ett fast handslag till svar! Jag hade en chef som gjorde som din bekant, handhälsade alla även i större sällskap. Han var väldigt populär för han "såg" alla! Min erfarenhet av afganska och eritreanska ungdomar är otroligt positiv. Mötte väldigt många under flyktingkrisen då 600 flyktingar flyttade till vår lilla ort där det bodde: 600 personer. Vi dubblerade alltså antalet invånare!

    SvaraRadera
  8. Det här med handslag kan vara viktigt på många sätt. Jag jobbad för många år sedan på en högstadieskola. Under en period var det många ungdomar som tog in snöbollar när dom kom, och sedan blev det fullt snöbollskrig i uppehållsrummet. Rektorn, en äldre man som hette Björn, var väldigt omtyckt av både ungdomar och personal. Björn kom på att han och jag (som jobbade som kurator där) skulle stå vid ingången på morgonen, ta alla elever i handen och hälsa dom välkomna till skolan. Då kunde de inte ha någon snöboll i händerna! Sagt och gjort, och med ett väldigt positivt resultat. Förvåningen var stor första dagen, men jag tror att glädjen över att känna sig sedd var stor hos varje barn! Någon sa t.o.m. att dom önskade att vi skulle stå där jämt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30