Fem en fredag v. 29: Köpvanor

Jag är alltid sen med att besvara elisamatilda.se:s frågor på fredagarna. Det beror på att jag är så seg på morgnar/förmiddagar. Blir klockan framåt sju på kvällen, ja då kommer jag igång. Många har redan lämnat sina svar, men jag har bestämt mig för att inte läsa dom förrens jag själv svarat. Jag är rädd för att jag blir så påverkad annars, så att det egentligen inte blir mitt svar. Hur som helst, här är mina svar:


Fem en fredag v. 29: Köpvanor

1.  Vad är det dyraste du köpt?
Det är helt klart min lilla bil, även om den inte var så dyr i sig. Hade tidigare en Mitsubichi Carisma, men blev påbackad på en parkering. Det blev aldrig bil av den igen. Den nya bilen är en Ford KA, och är betydligt mindre och därmed också mycket billigare i drift. Kallar den för AK-femman efter registreringsnumret som är AKF555.


2.  När är du som mest snål?
Tidigare har det varit när det gällt mig själv, men det har ändrats med åren. Visserligen handlar jag ofta kläder på secondhand, men det beror på att jag då känner att när/om jag hittar något, i en annan affär, som jag verkligen vill ha, då köper jag det. Kosta vad det kosta vill (nästan)! 

3.  Vilket var ditt senaste fynd?
Skam till sägandes så måste jag säga att det var min senaste telefon! Jag är lite av en "telefonhatare". Och jag har varit så väldigt missnöjd med min stora Doro. Därför har jag alltid haft med mig min lilla Doro när jag går någonstans. Jag önskar att det gick att ha mobilt bankid, swish och parkering på den, men det går ju inte. Den andra är så stor så man måste nästan ha ryggsäck med sig om den ska med. 

Hur som helst så var jag till Elgiganten och blev infångad av en trevlig ung man som frågade om han kunde hjälpa mig. Vilket slutade med att jag fick en Nokia2.2 om jag bytte abonemang från Telia till Telenor! Jooo, det är faktiskt sant! Vet ännu inte om jag är mer nöjd med den, men den väger i alla fall inte lika mycket. 😕

Här är hatobjekten! Undantaget den lilla raringen t.v.

4.  Vad är aldrig för dyrt?
Det är dyrt att leva överhuvudtaget, men goda råd är aldrig dyra. Det gäller bara att ta till sig dem!

Och allting är ju relativt!

Läste också någonstans att goda råd är dyra - framförallt kommunalråd!

5.  Vad handlar du mest av i affären?
Helt klart är det ägg. Men inte så vackra ägg som på bilden. De är målade av en bekant uppe i Dalarna och är rena konstverken tycker jag.


¤¤¤¤¤¤¤

Bonusfråga! Vilken fråga skulle du vilja ställa i Fem en fredag? Relationer till familj, barn, vänner, bekanta, arbetskamrater. Ja, det finns massor av frågor att ställa runt relationer, och det är spännande!

Den här buketten plockade jag på min kvällspromenad igår. När jag skulle plocka in disk i maskinen kände jag hur jag blev alldeles igentäpp och fattade inte först vad det var. Men det var alltså blommorna, som snabbt förpassade ut på farstukvisten.

Nu min vänner ska jag gå in på era bloggar och läsa vad ni har för köpvanor. För jag vet ju vad en blogg är!

Trevlig helg!



                                                                                                       

















Kommentarer

  1. mobilt bank-id, swish och annat måste man ju ha, jag har gammal mobil, och en mini iPad som får plats i handväskan.

    SvaraRadera
  2. Ja man måste ju ha det, annars är man helt ställd! Men min lilla kommer nog fortfarande att vara den som får hänga med på äventyren! 😁

    SvaraRadera
  3. Bra att inte vara snål mot sig själv. Jag är det lite men i den meningen att jag tycker jag har det mesta och är lite mätt på prylar. Men vill jag ha en grej så unnar jag mig det, fast jag funderar några varv kring om jag behöver det innan jag bestämmer mig. ;) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Du gjør som meg å svarer det en mener på egen blogg før en går inn og leser andres svar. Det er spennende å se hvor likt vi svarer, mens andre er helt forskjellige.

    SvaraRadera
  5. Nutid och framtid kräver vissa nätuppkopplingar och appar, så är det bara. Jag brukar hålla mig till rätt nya mobiler men undersöker ofta innan köp.

    SvaraRadera
  6. Min mamma har numera också en smartphone sedan några veckor. Hon sa alltid att hon skulle ha en telefon som bara gick att ringa med, men nu har hon tänkt om..

    SvaraRadera
  7. vilken underbar bukett! gulmåran doftar ju starkt och renfanan brukar kunna lukta direkt illa inomhus. vi använder också många ägg, men frukt och tomater är nog det vi köper mest. är väldigt nöjd med min iPhone men den börjar bli lite gammal

    SvaraRadera
  8. Jag gör som du, svarar först på mina frågor och sen läser andras, det blir bäst så tycker jag. Underbart bra svar på dina frågor! Och bonusfråga lät väldigt intressant! Kul namn på din bil, klart man ska döpa bilarna, det har vi också gjort! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Jag har en rätt ny Doro-modell, stor som en tallrik. Men, den är mycket smidigare än en I-Phone som jag inte hade behov av med alla märkliga funktioner. Himla bra att goda råd inte är så dyra för dem behöver man allt mellan varven, rätt ofta faktiskt. Trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Orkade inte med femman idag, mamma ramlade och bröt armen så det har varit lite ståhej idag och nu är jag bara trött.
    Kul att du också har en KA! Det har jag också fast en blå, går så bra och man sitter väldigt bra i den.
    Kram Inger

    SvaraRadera
  11. Min son, som är en riktig telefonnörd (jobbar på Telia) har bara roligt åt min lilla mobilfavorit. Han tycker nog helst att jag inte ska ta upp den när jag är ute bland folk! 😄😅
    Visst går lilla KA:n som ett spjut, Inger. Den är jag riktigt nöjd med! Hoppas det blir bra med din mamma.
    Kram på er alla!

    SvaraRadera
  12. Vilken söt bil du har! Jag har också alltid "döpt" mina bilar; de har fått namn efter dagen jag köpte dem, Berta, Alexis, Max, m.fl. :)
    Även jag har en liten och lätthanterlig mobil ("surf-bar" och med utmärkt kamera) som jag gillar mycket bättre än den stora, otympliga "fånen". Och vad jag saknar den gamla goda tiden då applikationer (hm ... appar) var tygbitar man sydde fast på kläder eller annat. ;) Det var tider det!
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Jag tror det var någon stjärnkock som sa att "ägg måste man alltid ha hemma". Jag läste också serien idag och tänkte också att det faktiskt finns människor som inte har en dator. Men mobiltelefoner lär väl de flesta ha skaffat sig numera.
    Ingrid

    SvaraRadera
  14. Dom appar du nämner gillar jag, men inte de små hårda! 😁 De flesta, men inte alla, har nog en mobil idag, vilket dom vill eller inte! Datorer är det många som inte har, i alla fall i min generation++. Den skulle jag inte vilja vara utan, även om det skulle kännas bra att kasta ut den genom fönstret ibland! Då får sonen rycka ut innan utkastet!

    SvaraRadera
  15. Skrattade gott åt din nya telefon, eller rättare sagt åt dina gamla "mobiler". Å jag som trodde att min åtta år gammal iPhone är en dinosaurie:-)
    Äggen du visar är fantastiskt fina. Riktiga konstverk, verkligen.
    En himla tur att vi vet vad en blogg är eller hur!!!?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30