Fem en fredag v. 33: Antal

Idag har jag varit på utflykt till Örebro och Wadköping, så vad kan passa bättre än första frågan i denna veckas Fem en fredag hos elisamatilda.se.

1.  Vilka fem platser har du besökt i sommar?

På grund av rådande omständigheter har jag inte besökt fem platser den här sommaren! Förutom dagens besök i Örebro/Wadstena så har jag varit till Ängsö och fikat på Fiskarfruns Café och sedan till Broby Gård som också är ett café och utställningsloge. Båda ställena ligger på 2-4 mils avstånd från där jag bor. Men jag har rest i själ och hjärta genom mina rensningar i bokhyllor och pärmar, där tidigare resor gör sig påminda genom bilder och texter. Och det är minsann en resa så bra som någon det också!

2.  Vilka fyra saker har du alltid med dig? 

Glasögon, hörapparat, klocka och Lipsyl är fyra saker som jag alltid har med mig. Klarar mig inte utan någotdera av dem. Möjligtvis klockan, men då går jag hela tiden och stirrar på min tomma arm! 😁 


3.  Vilka tre maträtter går på repeat hos dig?
Kålgott i gryta, som är en form av kålpuddning med köttfärs, men som görs ovanpå spisen och går väldigt fort att göra. Lika snabblagad är LCHF-pannkakan med bacon, som är gjord helt utan mjöl. Och slutligen teriyakimarinerade kycklingben som tillagas i ugnen. Alla tre rätterna är mycket goda!

4.  Vilka två saker skulle du ta med till en öde ö?
Först och främst skulle jag ta med mig min sovsäck. Och sedan väljer jag min vildmarkskniv som innehåller allt från kniv till tandpetare. 


5.  Vad är en favoritsak i ditt hem?
En favorit är nedanstående "Lilla Gubben" som min son tillverkade någon gång i 5-6-årsåldern. Saker som barn gör väcker en sådan ömhet i mig. Att se stoltheten och glädjen i deras ögon, när de överräcker "presenten" till en, är obetalbar!


¤¤¤¤¤¤¤

Eftersom jag varit på galej hela dagen idag, så har det redan hunnit bli lördag innan jag fick iväg det här. Så jag tror jag väntar till i morgon med att läsa vad ni andra har svarat på elisamatildas frågor. Tag vara på helgen!







Kommentarer

  1. Lilla gubben var söt :) klart man sparar sånt. En kniv tog jag med fast du valde en med massa finesser på. Förhoppningsvis hamnar man aldrig på en öde ö, inget för mig.
    Kramiz o go helg

    SvaraRadera
  2. klockan bryr jag mig mindre och mindre om

    SvaraRadera
    Svar
    1. stekt vitkål, lök och köttfärs, att samtidigt i stekpannan, mums!

      Radera
  3. Alla är så duktiga och berättar vilka verktyg eller andra praktiska saker dom skulle ta med sig till en öde ö. Själv skulle jag aldrig vilja vara ensam, så det blev min käre make och en dator. Men det är klart MÅSTE man vara ensam så vill man ju ha nåt praktiskt med sig.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Vilken fin gubbe! Dottern täljde ett brödfat åt mig i slöjden i skolan, det använder jag fortfarande! Tror jag sett din kålochköttfärsrätt o recept på den. Älskar kålpudding, men då vill jag ha den enligt finska receptet med ris i smeten och ingen sirap...
    Ha en fin fortsatt helg, jag antr att solen skiner på dig också!

    SvaraRadera
  5. Kålgrytan är också LCHF, som jag ofta lagar efter. Mår bra av den kosten! Ensam kan jag vara, men ensamheten måste vara självvald.

    SvaraRadera
  6. Vi har nog rest lika mycket (läs lite), dvs. inte alls. Det gjorde dock inte så mycket, då sommarvädret var och fortfarande är fantastiskt!
    En sak jag också är beroende av är Lypsil. Blir galen om jag inte hittar ceratet i handväskan.
    Vi har en likadan armékniv som du. Dessutom en minivariant som också alltid finns i väskan.

    SvaraRadera
  7. Å så var du i Örebro utan att komma inom! Kunde varit ute och tagit en kopp! Kram på dej,Inger!

    SvaraRadera
  8. Bor du i Örebro Inger!? Då skulle vi ju ha tagit en fika ihop! 😄 Fint var det där i alla fall. Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30