Fem en fredag v. 40: Irritationsobjekt

 1.  Vad retar du dig på när du går ut och äter?
För det mesta tycker jag att de som jobbar inom restaurangnäringen är väldigt serviceinriktade och trevliga. Om de inte är det, så får de ingen dricks.

2.  Vad retar du dig på under TV-tittande?
Reklam, reklam och åter reklam!!! Reklamen tar ofta lika mycket tid som själva programmet, och hackar dessutom sönder hela innehållet i programmen. I TV1 och TV2 har de reklam för kommande program, och jag vet inte hur många gånger man visar samma trailer varje kväll. Här är det som tur är mellan programmen, men lika irriterande. Tror de att vi är sådana dumskallar så att vi inte själva kan bestämma vad vi vill se, utan dessa irriterande inlägg??

3.  Vad retar du dig på när det kommer till språk/grammatik?
Helt klart särskrivningar av ord. Det förekommer väldigt ofta i medierna, både i TV och tidningar, där jag tycker att det borde finnas viss språkkunskap.
Retar mig också på att jag själv ofta lägger in ju när jag skriver, och att jag inte sällan lägger in Jaa, eller Neej, i början på meningar. Jag använder mig också ofta av utropstecken!!!

4.  Vad är något du retar upp dig på i hemmet?
Handfatet i badrummet! Det är i mässing, och helt omöjligt att "hålla rent"! Minsta vattendroppe syns. Retar mig också på att min frys är så himla liten, och att det blir dammigt trots att det bara är jag som bor här!

5.  Vad är något du gör som retar andra?
Vi säger sällan vad vi retar oss på hos en person. Jag tror att vissa personer retar sig på att jag har så svårt att be om hjälp, vad det än må vara. Det tror jag sitter i sedan barndomen. Min mamma sa alltid att man skulle klara sig själv, och inte vara beroende av andra. Men ibland behöver man hjälp! 
Jag tror också att det finns de som irriterar sig på att jag ofta är så positiv, bl.a. min äldsta syster. Och eftersom hon är så negativ, så blir jag positiv intill absurdum i våra samtal. 😜

¤¤¤¤¤¤¤

Tänk att i morgon har det redan gått två veckor sedan jag kom hem från fjällvistelsen. Swisch, så är tiden förbi! Under de här veckorna har jag hunnit vara hos tandhygienisten, gjort ett läkarbesök (byte av blodtrycksmedicin) och varit till Agneta, min frissa. Och höstens färger ha kommit hit ner till mellan-sverige (ska det vara en särskrivning där?) också. Kunde inte låta bli att använda min lilla Doro under en av mina promenader. Det är så underbart vackert!






En trevlig helg önskar jag alla och envar!




 

Kommentarer

  1. Särskrivning är mitt speciella hatobjekt också

    SvaraRadera
  2. dricks... förekommer väl knappt? Mammor har inte alltid rätt.

    SvaraRadera
  3. Joo, (nu är jag där igen!) jag betalar dricks när jag går ut och äter. Inte på lunchen, men kvällstid. Min sonhustrus familj hade restaurang tidigare, och hon jobbade där under många år. Och hon säger att dricksen är en väldigt viktig del av serveringspersonalens "lön". Nu arbetar hon som ekonom, men hon betalar alltid dricks, och ofta i relation till hur bemötandet varit, men också på hur maten smakat.
    Helt klart ha mammor ALLTID rätt!!

    SvaraRadera
  4. Nej inte kan någon reta sig på att man är positiv, man ska vara positiv, jag skulle nog säga att de är med retligt med negativa människor, de kan sänka hela skepp med människor när de kommer in i rummet. Fram för positivet :)

    Kramiz

    SvaraRadera
  5. reklamen är fullständigt avskyvärd! jag använder också ofta utropstecken och jag skriver ofta ju. men jag ser det och tar bort några stycken

    SvaraRadera
  6. Jag tror att många negativa människor retar sig på dom som är positiva. Försöker också ta bort några JU och !!, men dom kommer med av bara farten.

    SvaraRadera
  7. Tänker också ofta på JU och !!! Jag skriver utropstecken ibland, men aldrig flera på rad. Vi har våra skrivsätt att uttrycka oss med.
    Negativa människor vill jag inte ha i mitt liv. Har faktiskt plockat bort ett par som suger ur all min energi. Tror också att de är avundsjuka på optimisten.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jag skyller allt damm på djuren! Med tre pälsdjur i en liten lägenhet så är det aldrig fritt från hår och damm. När jag skriver en bloggtext och läser igenom den är jag alltid tvungen att gå in och ändra när jag ser hur konstigt jag har uttryckt mig. Ja du, inte är det lätt att vara människa!

    SvaraRadera
  9. Vilka bra svar! Och intressanta tankar!
    Du vet, det finns ett skrivspråk och så finns det ett bloggspråk. Ju, åsså, jaaa, neeej med mera hör hemma i bloggar och Instagram men absolut inte i böcker eller seriösa tidningar. Dessutom har språket förändrats och förnyats under åren. På gott och ont. Det gäller stavfel också, tyvärr. Jag gör säkert många, speciellt i mina kommentarer.
    Ja, hur mycket damm kan en eller två personer åstadkomma. Tänk hur en familj med fyra personer och husdjur har det. Vill ärligt talat inte ens föreställa mig det...

    SvaraRadera
  10. Ja, det kanske är så att man får ha sitt eget sätt att skriva, i alla fall i bloggens värld.Jag gillar gamla uttryck och ordvändningar, så det använder jag mig nog ofta av också. Men visst förändras även språket.
    Har inga djur att skylla på, så jag får ta på mig dammet själv. 😏

    SvaraRadera
  11. Det där med att använda JU i alla möjliga och omöjliga sammanhang lider jag också av. Vet inte varför, för i talspråk gör jag inte det.....
    Sen det här med ruccola. Jag tycker att den har så distinkt och stark smak som är hemsk och smaken "smittar av sig" på allt i en sallad....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  12. Att blanda en sallad på största delen babyspenat och lite grann ruccola tycker jag är väldigt gott.

    SvaraRadera
  13. Jag har kommit på mig själv med att använda ju väldigt ofta. Det kommer av bara farten. TV-reklamen är nog det som irriterar mig mest av alla frågorna du hade med. Äkta positivitet tycker inte jag man borde reta sig på, men tyvärr finns det en del som är så otroligt positiva och måste betona det hela tiden. Då har jag svårt att tro på äktheten. Jag anser mig själv vara en mycket positiv person....för det mesta.

    SvaraRadera
  14. Reklam är djävulens påfund! Usch, jag stör mig massor på det. Där av tittar jag knappt på tv innehållande reklam, enbart streaming. Visst tar man i lite med några extra utropstecken ibland. Det är svårt att låta bli ibland ��

    SvaraRadera
  15. Det är nog så jag blir när jag träffar syster-dyster! Men annars bara är jag lagd åt det positiva hållet, blandat med lite negativism ibland! 🤪
    Och när det gäller reklam så är jag enbart neeegaaativ!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30