Fem en fredag v. 41: Skräp

Gympan avklarad, frukosten avklarad, nu övergår jag till nästa fredagsaktivitet: att svara på elisamatilda.se:s fredagsfrågor. Idag handlar det om skräp

1.  Hur ser det ut i din källare/förråd?
Det vill jag helst inte tänka på!! Men det gör jag ganska ofta. Eftersom jag har en stor vind och dessutom ett bod ute i gårdslängan. plus klädkammare förutom garderober. och ett litet förråd under trappen, så samlar jag på mig mer och mer saker.

Bilderna är från olika sidor av mitt vindsförråd

2.  Vad samlar du på dig mest?
Allt! Det är väskor, ryggsäckar, plädar, prydnadskuddar förutom alla dom där vanliga sakerna som man har på en vind. Kan vara bra att ha! 👍

3.  Vad i ditt hem behöver rensas ut?
Allt där också, med tanke på mina efterlevandes väl och ve! Kläder t.ex. Jag kommer inte att kunna ha de kläder jag köpte för 10, 15 och t.o.m 20 år sedan! Jag vet ju det! 


Nu måste jag säga till mitt försvar, att jag är en liten, liten bit på väg. Ni vet det där med bokhyllorna. Mer än 200 böcker har redan åkt. Nu håller jag på med barn-, dikt-, blom- och faktaböcker och har fått ihop en försvarlig hög för second-hand även där, närmare hundra stycken, och jag är långt ifrån klar! Så lite duktig känner jag mig! 

Och när det är klart inne i huset får jag ta itu med utomhusboden. Men så långt orkar jag inte tänka i dagsläget. 

Dörren till vänster leder in i min bod, som är ganska så fullpackad!

4.  Är du bra på att rensa din mailkorg?
Yes, äntligen något som jag är riktigt bra på. Visserligen får jag inte så många mail, men jag rensar mailkorgen varje dag!

5.  Vad sparar du gärna som andra kastar?
Tidigare sparade jag på alla gratulationskort och julkort som jag fick. Där har jag blivit bättre, och har faktiskt också slängt de gamla. Förut sparade jag också på alla rosa band för bröstcancer, men nu slänger jag det gamla när jag köper det nya.

¤¤¤¤¤¤¤

Nu ska jag återgå till mina bokhyllor så jag blir klar någon gång!
Var rädda om er, och ha en trevlig helg!





Kommentarer

  1. farligt att ha stora utrymmen... tänkte göra pyssel av gamla julkort.

    SvaraRadera
  2. Ja det är livsfarligt med stora utrymmen Hannele! Vilken kul idé att använda julkorten till pyssel! Men det är för sent för mig. Puts veck! 😜

    SvaraRadera
  3. har kastat gamla julkort och gratulationskort o. dyl. brev också för den delen. vinden är utrymd, lyckligtvis. den fick en komma åt medelst stege och lucka i taket

    SvaraRadera
  4. Jag måste också fälla ner er stege och klättra upp genom en lucka för att komma till vinden. Det är lite läskigt tycker jag, speciellt under en period då jag ofta led av yrsel. Men då har jag ju också något att skylla på! 😄

    SvaraRadera
  5. Oj, det är bra jobbat med rensningen av böckerna, det gör ju stor skillnad. Man får tänka små steg och då kommer man framåt, om än långsamt =)

    SvaraRadera
  6. Hemma hos oss pratas det ganska ofta om att åtminstone rensa i bokhyllorna. Men det blir inte mycket av pratet.

    SvaraRadera
  7. Haha, jisses vad ställen du har att röja! Jag kom just på en sak jag inte sagt, jag samlar visst också på väskor! Det började med små midjeväskor som var bra vid hundrastningar, sen har de blivit större och större. Men, alla, alltså samtliga mina väskor är inköpta på loppis för typ 20 spänn! Böcker tar plats och läser man verkligen om dem? Jag har slutat köpa, lånar på biblan istället. Men du är som du själv sa på god väg!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Har man så många förrådsutrymmen som du blir det ju nästan naturligt att man samlar på sig prylar. Å ju äldre man blir, ju latare blir man ju också. Nästan så att du borde anlita några "drängar" som rensar åt dig.
    att du har ordning i din mailbox är ju inte så konstigt. Den tömmer man ju på en sekund.
    Böcker tycker jag är svårt att bli av med, så därför startade jag vårt "entré-bibliotek" i huset. Då helt plötsligt är det hur lätt som helst att lägga ut böcker som andra plockar. Väldigt konstigt;-)

    SvaraRadera
  9. Oj vad jag känner igen mig. Jag har också en hel del ställen där jag samlar saker. Men precis som du är jag nu i röjartagen och förhoppningsvis blir det klart nån gång.

    SvaraRadera
  10. Jag vet inte om jag blir latare med åldern, men jag har en tendens att skjuta upp saker. Hinner senare! Igår började jag gå igenom pärmar i bokhyllan. Oj vad mycket anteckningar och papper, som jag inte har tittat i på åratal. Nu hamnade det mesta i skräpkassen!
    Ja du Gunnel, låt oss fortsätta röjartagen bland allt vårt skräp! Några röjarskivor lär vi väl inte få delta i nu för tiden! 😁

    SvaraRadera
  11. Ju mer utrymme man har desto mer samlar man på sig.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30