Fem en fredag v. 42: Rutiner

Den här veckan vill elisamatilda.se veta vilka rutiner vi har.

1.   Hur ser din morgonrutin ut?
Eftersom jag är en riktig sjusovare så sätter min klockradio igång 08.30 på vardagar. Då masar jag mig ur sängen, drar på mig mina träningskläder och går ner en trappa och gympar en halvtimme. Sedan går jag upp och äter frukost och läser tidningen, innan jag gör mig iordning för dagen. 

Lördag-söndag har jag ingen väckning, men kan ni tänka er! Jag vaknar numera vid samma tid som på vardagarna. Men nu tillåter jag mig att ligga och stirra i taket någon timme innan jag går upp. Ocn sedan äter jag en utökad frukost innan jag gympar. Det får mig att känna att det är helg! 🤸‍♀️🏋️‍♀️

2.   Hur ser din kvällsrutin ut?
Där är jag nog lite mer flexibel. Men innan sänggåendet, precis som på morgonen, vidtar en noggrann tandborstning med eltandborste, mellanrumsborstar i olika storlekar, och sköljning med Dental. Det här är någonting som jag är så oerhört less på, men då jag har början till tandlossning så är det väldigt viktigt att hålla ut! 

Annars kommer jag kanske att se ut som dessa glada damer, 
och det vill jag ju inte, även om de är jättesöta!

3.   Vad måste du göra varje dag?
Till min fasa har jag upptäckt att jag har ett behov av att gå in på datorn varje dag och kolla mail, facebook och blogg! Det trodde jag väl aldrig, och det känns inte riktigt bra! Är det ett beroende?


4.   Har du någon rutin som andra troligtvis inte har?
Ja det har jag! När jag slagit på datorn kommer det upp en jättefin bild på mina barnbarn. Då pussar jag på dom genom att plippa med lilla pilen på dom och göra pussljud!! Det här har jag berättat för Emil och Emma, och de tycker att deras farmor är lite knäpp, men jag märker ju att de gillar det också. Då vet dom att dom är i mina tankar varje dag!!! 😘 😂 

5.   Vad gör du sällan som andra gör?
Sitter och trycker på min telefon! Varken när jag är ensam eller än mindre när jag är bland folk. Jag anser att det är respektlöst. Har minsta möjliga appar, bara Bank-Id, Swish och parkering. Och sätter mobilen på ljudlöst när jag är någon annanstans än hemma. Så gammalmodig är jag!!

¤¤¤¤¤¤¤

Ha nu en jättefin helg allihopa!




 

Kommentarer

  1. Vi har våra olika rutiner och det är väl gott och väl, att vi får göra som vi vill, om det vill sig så!
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  2. jag är också morgontrött, dator får man kolla varje dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Duraphat tandkräm på apoteket har hög fluorhalt 5 mg, kan fås på recept)

      Radera
    2. Tack för tipset Hannele! Det ska jag be min tandläkare att skriva ut.

      Radera
  3. Skönt med sovmorgon och kliva upp när en känner för det, det gör jag så fort jag kan det. ;)

    SvaraRadera
  4. jag gillar inte att vakna till väckarklocka. ställer jag klockan vaknar jag jättetidigt bara för att jag säkert ska hinna stänga av klockan innan den hinner ringa. fantastiskt att du har lagt in gympa i dina rutiner.

    SvaraRadera
  5. Kul att se att det finns fler som inte gillar det mobilhysteri som blivit. Jag har en 15-år gammal mobil som jag endast har på när vi åker till Visby. Min gubbe har en ganska ny men använder den också endast när vi måste kunna nå varandra. Det blir så när man varit egenföretagare och jagad dygnet runt ibland..... Och det där med ofoget att sitta och knäppa på sin mobil när man är i sällskap, t.o.m. när man sitter och äter tillsammans, det gör mig helt rasande.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Men oh, vi gör likadant, eller inte! Jag sitter aldrig o fipplar med mobilen när jag är bland andra, reagerar starkt på när mina barn och barnbarn sitter fastnaglade. Gulligt när du pussar på barnbarnen, ska införa samma rutin tror jag fast med mina två nyfödda barnbarnsbarn. Vet inte när jag får möjlighet att träffa de små liven i verkligheten. Det var en bra idé att på något vis försöka skilja på vardag och helg, här är det lite si o så, sover lika länge varje morgon om jag inte har någon tid att passa o det är inte ofta.
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  7. Har sällan väckning på numera, men vaknar okristligt tidigt ändå vissa dagar.

    SvaraRadera
  8. Här har vi ganska mycket gemensamt. Att ha sovmorgon till exempel. En klar fördel att vara pensionär och slippa få gå upp senast vig sjusnåret. Jag har inte ens alarm på längre utan vaknar när jag är utsövd. Sååååå skönt!
    Din tandhygien är identisk med min, fast jag använder vanliga tandborstar.
    Medger gärna att jag är beroende av datorn, och det är jag så gärna. Älskar att blogga och kommentera, läsa tidningar eller olika rapporter.
    Mobilen - ja. Sitter jag i ett väntrum tar jag fram mobilen och läser bloggar. Appar har jag inte många heller, inte ens en parkeringsapp har jag. Däremot sätter jag mobilen på ljudlös när jag har sällskap.

    SvaraRadera
  9. Vad kul det är att läsa era kommentarer! Och så mycket som är lika hos den ena och/eller den andra. Innan jag började med väckning på vardagarna så kunde jag sova till både 10 och 10.30, och sedan försvann dagen väldigt snabbt. Men tydligen vänjer man kroppen, för nu vaknar jag ju samma tid utan väckning. Nu hinner jag mycket mer medan det är ljust och andra människor är vakna.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig om det mesta! Jag har alltid varit en nattuggla och därmed gärna sussat länge på morgnarna. När det varit möjligt. Och NU ÄR det möjligt! Härligt! :D
    Mobilen används bara när jag lämnar hemmet, och datorn kan jag vara utan några dagar i sträck. Gillar inte appar och använder bara de absolut nödvändigaste.
    Önskar dig en riktigt skön oktoberhelg! Här har väderfolket hotat med kraftigt snöoväder. Onödigt tidigt, anser jag. Snön ska komma till första advent. Och försvinna runt sista januari. Jag vet, önsketänkande när man bor i norr. ;)

    SvaraRadera
  11. Nu har jag hittat dig! Det gick inte att klicka på ditt namn när du kommenterade mitt inlägg men ibland träder ödet in och nu kan jag kika in hos dig :)
    Kul att läsa dina svar och det sista håller jag absolut med om!
    Ha en fin helg nu Kina <3

    SvaraRadera
  12. Det vore skönt om snön kom så fort löven fallit, för det är dom svarta grenarna som är som mest deprimerande. När snön kommer så blir livet ljusare och lättare igen!
    Jag trodde inte att min kommentar kommit fram till dig, för det bara försvann och sedan kom kommentarsfältet upp igen. Men så bra att det gjorde det då!
    Ha en riktigt fin helg ni också!

    SvaraRadera
  13. Jag sätter klockan på alarm väldigt sällan, men konstigt nog vaknar jag nästan samma tid varje morgon och inte särskilt sent heller. Jag har nästan blivit morgonpigg på gamla dár. Helt otroligt! Vilken gullig rutin du har vid datorn. Att hålla på med mobilen gör inte jag heller särskilt ofta och jag har heller inte en massa onödiga appar. Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  14. Idag hade jag ingen väckning, och då vaknade jag kvart över tio. Det är lite sent, men samtidigt är det en förmån att få sova så länge man vill, som jag aldrig tidigare haft i livet. Så jag unnar mig det. Ha en riktigt skön söndag du också. Här blåser det som bara den idag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30