Sagan om ett berg

Ur Stressade barn av Mary Susan Miller (med mitt tillägg av en femte syster)

Berg i Jinguashi, Ruifang-distriktet i Taiwan

























Det var en gång fyra systrar som ville ge sig ut i världen. Mycket snart stötte de på ett stort berg.

-   Den första systern gick en omväg runt berget. (Undanröjde stressfaktorn)
-  Den andra systern sa: "Det är bara ett berg. Antingen klättrar jag över eller också inte. Det spelar egentligen ingen roll." (Vägrade låta berget bli en stressfaktor)
-   Den tredje systern tog itu med berget. Hon gick hem igen och skaffade sig en karta. På den prickade hon ut den bästa vägen att bestiga berget. Sedan tog hon lektioner i bergsklättring. (Tog itu med  stressfaktorn direkt)
-   Den fjärde systern kopplade av och sa: "Berget kan dra dit pepparn växer!", och så satte hon sig med ryggen mot berget och tog fram sin älsklingsbok. Snart var hon försjunken i berättelsen. (Fann ett sätt att koppla av)

-   Den femte systern lade sig ner och lyssnade på ett avslappningsband och tänkte: "Vilket        spännande och vackert berg! Det ska jag bestiga innan jag ger mig ut i världen!" (Slappnade av och tog fram en positiv målbild)

Vad skulle jag ha gjort?

Kommentarer

  1. Enkelt: Min man hade gjort vad den tredje systern gjorde. Jag själv hade agerat som syster nummer fyra.

    SvaraRadera
  2. Jag har en känsla av att jag hade gjort som du!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30