Fem en fredag v. 51: Att göra

 



Ja men det är faktiskt sant! I alla fall när det gäller mitt bloggande. Går för tillfället nästan bara in på fredagarna för att svara på elisamatilda.se:s fredagsfrågor. Det känns bra just nu. Men jag skriver ju alltid ganska mycket, så det blir nästan som tre dagars inlägg! 😄 Här kommer mina svar:

1.  Vad är du inte färdig med den här veckan?
Jag känner mig helt färdig! Sssssss, jag bara skoja! Är som bäst uppe i julstöket, så det är en hel del som återstår. Men jag skyndar långsamt.

Han är också helt färdig!

2.  Vad står härnäst på agendan!
Nedersta planet är helt klart, förutom pyntet, så nu arbetar jag mig uppåt! 

3.  Vad har du hunnit klart med i tid?
Det mesta tycker jag. I år har jag t.o.m. återgått till att skriva julkort, och skickade iväg dom i tisdags. 

Julklappar är ingen större grej då vi bara köper till barnen (säger vi), och dom är ju bara två. Men jag har under några år köpt en upplevelsejulklapp till dom. Senaste gången tog jag även med deras föräldrar, då jag tycker det är så kul att göra något tillsammans, hela familjen. 

Eftersom detta år inte liknar något annat, så hade jag lite bestyr med vad jag skulle hitta på. Då dök det plötsligt upp en annons om att Anders och Måns skulle köra sin föreställning "Så funkar det" här i stan. Tänkte att det kan ju vara något både för barn och vuxna, en riktig "tokförställning" kan jag tänka mig. Så jag la snabbt in en beställning på ticnet och fick biljetterna på en gång. Skönt!! Då var det bekymret ur världen. Slog in dom tillsammans med en fantasy-bok, som jag tror blir en bra högläsningsbok för hela familjen. Klart!

Tre dagar senare kom ett meddelande att föreställning ställts in. Den skulle vara sista veckan i mars, så jag hade ju hoppats att det skulle fungera, men icke då. Fick som tur var tillbaks mina pengar, men vad gör jag nu?! Fick öppna julklappen (det var den enda jag får öppna i år) och ta bort biljetterna. Nu har jag skrivit en väldigt tjusig inbjudan till ett helt okänt arrangemang på en helt okänd plats och vid en helt okänd tidpunkt. Väl mött! Det ska bli kul! 😕


4.  Vad kommer du skjuta på till senare?
Ja, det blir ju vad vi ska bestämma oss för att gå och se/uppleva. Det brukar vara väldigt trevligt med restaurangbesök i anslutning till upplevelsen. Men vem vet? Det kanske inte blir förrän nästa år så här dags. Det är helt beroende på pandemiläget. Men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge!!

5.  Vad var ditt senaste i sista minuten?
Jag försöker att inte ha något i sista minuten. Jag har så låg stresströskel, så jag mår inte bra av det. Försöker ta det som det kommer. 

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska fira min jul. Ssu-Pi, min sonhustru, var och testade sig för corona i onsdags, och det beror lite på vad svaret blir där. Hela lilla familjen brukar komma hit den 22/12 och klä julgranen. Men blir det så att jag måste fira själv, så hinner jag ju ändå klä den. Den 23:dje brukar jag alltid göra Janssons Frestelse och några sillinläggningar, och det ska jag göra hur det än blir. Jag får väl åka in och ställa maten + julklapparna på trappen i värsta fall. 


Om jag ska ta någonting som är det senaste jag gjort i sista minuten, så måste det vara att gå på toaletten! Jag brukar skjuta upp det, så att det verkligen blir i sista minuten! Mest aktuellt är det när jag går i affärer, för ofta är toaletterna inte så fräscha på sådana ställen. Då önskar jag att jag kunde göra som tösen här nedan, sätta mig på en potta!

Pott-Fia finns på Tidö Leksaksmuseum
och är gjord av min kusin Berit Mörk.

¤¤¤¤¤¤¤

Hoppas ni får en trevlig helg i allt julstöket!

Och en riktigt, riktigt
God Jul!




Kommentarer

  1. Skynda långsamt är ett bra motto, försöker också leva efter det ♥

    SvaraRadera
  2. jag har sänkt kraven, köper mycket färdigt, den som klagar på städningen, får städa själv...

    SvaraRadera
  3. Det är skönkt att kunna släppa på alla krav och göra som man själv vill!

    SvaraRadera
  4. Jag stressar inte inför julen. Mat köper jag färdigt det som går utom brunkål, för den gillar vi bäst hemlagad. Sen hjälps vi åt med en hel del och det fungerar bra. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  5. Väldigt söt liten toadocka :)

    SvaraRadera
  6. Det var ett roligt veckoinlägg som täckte det mesta:-)
    Ja årets jul gick/går ju inte att planera, hur man än anstränger sig. Tror precis som du att pandemin kommer att bli långdragen. Å att träffa lilla familjen är ju inte riskfritt heller. Men jag hoppas såklart att din svärdotter inte drabbats av Covid-19.

    Har nog aldrig stressat inför julen, och nu som pensionär går det ännu långsammare. Allt köps färdigt, då slipper man jobbet, förutom disken då;-)

    SvaraRadera
  7. Julen kommer och går, även detta konstiga år. Oavsett hur mycket eller lite vi fixar och donar så lunkar tiden vidare. Som tur är.
    Ha det gott! Julkram!

    SvaraRadera
  8. Hej, jag blir alltid glad och på gott humör av att hälsa på hos dig, du är en så positiv glad quinna! Jag hörde en varning från regeringen idag angående vissa julklappar, just upplevelser och även presentkort. De företag som säljer dem kan faktiskt gå överstyr nu i pandemins spår och då blir det svårt att få några slantar tillbaka om man inte hunnit utnyttja presenterna! Nu ska ju inte affärerna få ha rea heller efter jul, o en massa annat som jag inte minns,. Men, vi måste få hejd på smittspridningen det borde ju alla begripa. Nog kan vi kämpa ett tag till när vi nu klarat det så här länge...eller hur? Själv är jag ensam i jul, förutom mina tre fyrfotingar, tack o lov! Någon familjeträff blir det inte, jag tillhör riskgrupp och det känns dumt att chansa...

    SvaraRadera
  9. En annorlunda jul blir det, helt klart! Jag brukar känna stress inför julen, men i år har den inte kommit ännu, men man ska aldrig säga aldrig!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  10. Vi verkar vara en samling tämligen kloka kvinnor och män som tar det som det kommer. Det är bra! Julkram till er alla!

    SvaraRadera
  11. jag har förvisat stressen i år. vi blir bara två stycken. barn och barnbarn kommer inte, så det blir en alltför lugn jul. inte får en ju gå på konserter heller annars hade vi haft fullt upp att göra. men vi följer verkligen alla rekommendationer

    SvaraRadera
  12. Kina, önskar dig och de dina en riktigt GOD JUL!

    SvaraRadera
  13. Tack för i år och ha en riktigt God Jul alla ocn envar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30