Fem en fredag v. 4: Isbrytare

 
Men först ska jag svara på elisamatilda.se:s frågor!

1.  Skulle du hellre ha 10 hobbys eller 1 passion?
Gäller det kärlek så är det härligt med en passion,  och för egen del får jag nog säga att det gäller hobbys också. När jag börjar med en hobby så går jag in för den till hundra %, så vem orkar med att ha 10 då? 

2.  Vad är det konstigaste i ditt kylskåp?
Det är nog min lilla packe med lypsyl från Klinta Biprodukter. De som inte används förvarar jag i kylskåpet. Det går ju inte åt så fort, som det måste göra för damen här nedan, som tur är. 

Är det någon som kan fatta hur en, förmodligen 
ganska vacker flicka, vill förstöra sitt utseende på
detta sätt?! Finns det någon som tycker det är fint?

3.  Vilken är det vackraste plats du sett?
Det var en väldigt svår fråga! Det finns så många vackra platser på vår jord. Och de är vackra på olika sätt. Om jag måste välja så skulle jag nog säga Höga Kusten i Sverige. Det ÄR otroligt vackert, men det kan också bero på att jag har en bit av mitt hjärta där. 

Måste erkänna att jag har sett väldigt lite av vår södra landsdel. Det har mest blivit att jag rest igenom, förutom Öland och Gotland då. Och Göteborg så klart! Men för övrigt har jag inte tillbringat någon tid söderöver, men jag inbillar mig att det finns många vackra platser där också!

En annan plats som gjorde mig helt betagen var Machu Picchu. När jag stod där, med den gamla staden framför mina fötter, började jag faktiskt gråta. Det berodde nog både på att det var så vackert, men också på att en dröm jag haft under många år blev verklighet! En helt otrolig känsla!

Den här bilden är från mina vänners, Maggan och Sture, brygga i Nyänget utanför Örnsköldsvik.

Här står Kerstin framför den fantastiska gamla staden Machu Picchu.

4.  Vilken låt har du spelat mest den senaste veckan?
Jag måste ju erkänna att jag lyssnar väldigt sällan på musik. Skvalmusik på radion kanske, men det är inte heller ofta. Tycker det är ganska skönt att ha det tyst omkring mig, eller också vill jag sitta ner och lyssna på riktigt. Och det gäller både musik och pratprogram. Kan bero på att jag har hörapparater och då kan ovidkommande ljud vara ganska irriterande. Men, vad jag lyssnar på varje dag, som jag nämnt  tidigare, är Johan Fogertys album Blue Moon Swamp. Det är till den jag gör min gympa varje morgon. Härlig musik!!


5.  Är du en sparare eller spenderare?
Kan inte säga att jag handlar speciellt mycket eller onödigt. Jag köper det jag behöver! Men jag är inte heller någon sparare av rang när det gäller pengar. Jag har ju inte så mycket att spara av. Dessvärre har jag sparat på mycket gammalt prylar, som kanske kunde vara bra att ha! Men där har den här pandemin hjälpt mig på traven med att börja sortera och slänga. Och mer ska det bli!

Minns ni dessa två unga damer som man kunde läsa om i Kamratposten? Såg att barnbarnet hade den tidningen (den finns alltså fortfarande) så jag frågade om hon läste om Spara och Slösa. Hon såg ut som ett frågetecken! Så dom finns alltså inte kvar i tidningen. Detta trots att dagens barn skulle behöva lära sig lite om pengar och dess värde! Nu lät jag allt som den gamla tant jag faktiskt är! 😁

¤¤¤¤¤¤¤














Kommentarer

  1. Machu Picchu, så häftigt... jag nöjer mig med resor bland böcker och i tv-soffan

    SvaraRadera
  2. Det kan vara nog så häftiga resor! Nu under pandemin har jag läst mina anteckningar och tittat på foton från olika resor, och det är verkligen som att resa igen! I böcker reser man på så många olika plan också!

    SvaraRadera
  3. Machu Picchu låter väldigt äventyrligt - och roligt att ha besökt!

    SvaraRadera
  4. Wow vilket exotiskt resmål du har besökt. Förstår att det var fascinerande! Men Höga kusten är inte illa heller! Men bryggan, den blev jag fullkomligt kär i! Många har använt karantäntiden under pandemin till att rensa och röja i sina förråd, själv har jag gjort det i samband med varje flytt och de har blivit många så numera flyttar jag med lätt packning.
    KP beställde jag som julklapp till mitt äldsta barnbarnsbarn som fyller nio år nu i februari. Jag hoppas hon uppskattar den!"
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Skrattade gott åt sista meningen i ditt inlägg! Det är faktiskt hemskt att komma på sig själv med att vara... äldre;-)
    Spara och Slösa borde finnas kvar. Kanske skulle dom heta nåt annat, nåt "coolare", men de "lärde ju ut" självklarheter - egentligen.

    Att man kunde förvara cerat i kylskåpet har jag aldrig tänkt på - tack för tipset där!
    Känner fler som besökt Machu Picchu och var lika betagna som du.

    John Fogarty har vi på LP och CD skivor. En av min mans favoriter från 1980-talet.

    Jättekul att läsa dina svar:-)

    SvaraRadera
  6. ja, om en inte kan göra något annat kan en åtminstone försöka rensa ut i källare och garage. Spara och Slösa minns jag.var de så roliga egentligen?

    SvaraRadera
  7. Det är helt obegripligt att så många unga kvinnor tror att det är attraktivt med såna läppar.

    SvaraRadera
  8. Ja du...barn borde få veckopeng i cash. Då tränar man på att räkna och spara till något man vill ha men det är svårt i vårt kontantfria samhälle. Undra om skolan lär ut om räntekostnader med exemplet vad som händer om man tar ett av alla dessa lån som man så lätt kan ta. Hälsningar från en annan gammal tant 😜

    SvaraRadera
  9. Ser fram emot den dagen då jag röjt så jag bara har det allra nödvändigaste kvar. Men jag misstänker att den dagen aldrig kommer. Den verkar som om någon fyller på hela tiden! 😉
    Min 11-åring tycker att KP är en bra tidning, Paula.
    Ibland känns det lite skönt att komma på att man är lite äldre. Vi har fått så många levserfarenheter, på gott och ont.
    Men inte så många så att man kan förstå det här med läppförstoringar och dess skönhet! Det finns även de som förstorar sina skinkor 🙄 även om det inte är LIKA vanligt!
    Det här med lån som tas/ges helt oförbehållsamt är också en katastrof. De låneinstitut som lånar ut till sådan som uppenbarligen INTE kan betala tillbaks, skulle själva få stå för kostnaden när det går åt skogen!
    Du ser Ingegerd, nu har tanten verkligen visat sitt ansikte!! 😁

    SvaraRadera
  10. Höga kusten har jag inte fått möjligheten att besöka ännu, men det står på listan! Jag tänker mig att det är väldigt vackert!

    SvaraRadera
  11. Dit ska du absolut försöka ta dig Karoleen. Det är en upplevelse och en lisa för själern!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Måndagstankar i v. 30