Fem en fredag v. 53: Gott nytt 2021

 
Det har ju gått ett helt år sedan sist!

Nu tar jag i med nya friska tag och försöker besvara elisamatilda.se:s fredagsfrågor. De flesta frågorna tror jag gäller föregående år, för det är ju redan fredagen den 1 januari 2021 idag!

1.  Vad var det bästa med det här året?
Det bästa har nog varit att jag har gjort en hel del saker som jag gått och skjutit på allt för länge. 
  • Jag har listat upp alla foton som ligger i datorn, så jag vet var jag ska leta
  • Jag har sorterat ut närmare 300 böcker ur mina bokhyllor och skänkt dem till second hand
  • Jag har sorterat massor av foton i lådor efter årtal och i pärmar
  • Jag har skrivit ut dagboksanteckningar på datorn från alla fjällvandringar och satt in i album tillsammans med bilder
  • Jag har lämnat in en massa kläder (3 säckar) till second hand, med sådant som jag hela tiden hoppats att jag skulle växa i (eller kanske rättare: smalna i) Det sker ändå aldrig!
  • Jag har läst en massa böcker som bara har stått där i bokhyllan
  • Jag har städat linneskåp och garderober. I alla fall gjort en första gallring, men det är mer som ska ut! Jag har städat toalettskåpet och gallrat ut allt med utgånget datum + överblivna piller av olika slag
  • Och dessutom gympar jag sex dagar i veckan, varje morgon i ca 30 minuter. Det började jag faktiskt med den 11 maj, då gymmet stängt en månad tidigare, och jag fick mer och mer ont i mina leder, Och jag håller fortfarande på! Det trodde jag väl aldrig om mig själv! 😲
  • Pågående projekt är album "Till mitt barnbarn", varav det ena är klart och det andra påbörjat.
  • Sedan har jag dagboksanteckningar från flera resor som ska renskrivas, så jag har nog göra ett bra tag till!
Det här är saker som jag har haft dåligt samvete över i flera år, och nu är det gjort. Ibland går jag bara och tittar på alla "nystädade" ställen, och säger till mig själv att "Oj, vad du varit duktig Kina!" 😁

Jag har även gallrat bland alla julsaker, men min favorittomte kommer alltid att finnas kvar. Den gjorde min son när han var i 3-årsåldern.

2.  Vad ser du fram emot med ett nytt år?
I första hand ser jag fram emot beröring! Jag riktigt längtar efter att få krama på dem jag älskar och tycker om, på riktigt. Nu kan det bli en snabb liten klapp/tryckning, men jag vill kramas! På riktigt!

Och så ser jag fram emot friheten att få röra mig fritt, vart jag vill, när jag vill, och hur jag vill. Det ska bli härligt!

Båda dessa önskningar lär ju ta sin tid, men........ den tiden kommer! Och det ser jag fram emot!


Det här är också en tomte som kommer att finnas kvar. Den satt alltid under min mammas gran. När Mathias var liten var han jätterädd för den här tomten. Han tyckte tomten såg läskig ut! Det har han berättat först nu, som vuxen. Hans barn, däremot, tycker inte att den är läskig på något vis.

3.  Vad var din största upptäckt under året?
Det var nog vetskapen om skillnaden mellan frivillig och ofrivillig ensamhet. Jag lever ensam sedan många år  och har, även om jag är mycket social, ett stort behov av ensamhet. Men på något sätt så har det mera varit en påtvingad ensamhet det gångna året. Och det är något helt annat!

Har också tänkt mycket på hur skört livet är, och hur mycket vi behöver varandra. En av våra grannar här i byn avled under hösten, och han uttalade klart att han ville dö, vilket förvånade mig mycket, Han hade ett rikt liv och var relativt frisk med tanke på hans ålder av 91 år. 

Min äldsta syster fyller 91 år i år, och hon säger också att hon inte känner någon mening med att leva. Och idag pratade jag med min enda kvarvarande faster, som faktiskt fyllde 101 år i november. Hon var också helt inne på att hon inte ville leva längre. Då känner jag mig så ledsen!

Det här året har också flera av mina släktingar, vänner och bekanta dött. De flesta i cancer, men två av dem har också blivit smittade av corona när de låg inne för behandling. Många är i min ålder och yngre. Och jag känner mig ju inte så gammal! Fast jag är kanske det?! Men jag tror också att man själv måste försöka göra sitt liv meningsfullt! Och ha en from förhoppning om att få dö knall och fall! 😇


De här två tomtarna har också funnits med länge. I alla fall hela Mathias uppväxt. Långt senare fick de eldstaden med grytan (köpt i Taiwan) som de kan värma sig vid. De kommer också att bli kvar i min samling!

4.  Hur blev det ett kärleksfullt år?
Kärleksfullheten visade sig i att människor började bry sig om varandra på ett annat sätt. Man hjälptes åt grannar emellan, man handlade åt varandra, frågade om det var något man kunde göra, ringde oftare o.s.v. Det tycker jag mig ha märkt i alla fall! 


Det här är den yngste, i alla fall senast inköpta, tomten som får stanna kvar. Honom hittade jag för ett tiotal år sedan och tyckte att han passade så bra in vid min spiselkrans. Han gängliga kropp och armar går att böja, så han kan stå eller sitta i olika ställningar. Honom gillar jag!

5.  Vad tar du med dig från 2020 in i 2021?
Jaa, den här pandemin tar vi väl med oss in i 2021, vilket vi vill eller inte. Men jag tar också med mig känslan av att tillsammans kan man klara av mer än man tror. Det kommer att bli bra! Vi kommer att komma ur det här, och får leva ett normalt liv igen. Då gäller det att inte tappa bort varandra igen!


Den här sista tomten är, efter den första här ovan, den som är mig kärast! Den senaste julen dök han dock inte upp. Jag tror inte att han tillhörde riskgruppen, men han stannade hemma, och så blir det nog hädanefter då mina barnbarn är så stora nu. När Mathias började på dagis här i stan, så fanns det en annan liten nisse där, och dom två blev genast goda vänner. Jag är ganska så säker på att han också tillverkade en lika fin tomte som Mathias. Och nu är ännu en epok slut! Men kontakten med tomten släpper vi aldrig! 💓💕

¤¤¤¤¤¤¤














Kommentarer

  1. Det var ett väldigt fint bidrag till temat. Är oerhört imponerad över hur duktig du varit med alla dina bilder,, anteckningar och böcker. Vilken disciplin att plöja igenom ett sådant omfattande projekt! Eloge! Å du får gärna fortsätta här hos mig;-)

    Det där med beröring - bara nåt så "simpelt" som en kram. Det saknar jag också.

    Personerna som inte vill leva längre är ju faktiskt rätt så gamla och de har levt ett drägligt liv verkar det som. Jag har en viss förståelse för inställningen, för ingen oavsett ålder vill bli en grönsak. Och om man har haft ett rikt liv, men inser att de kommande åren bara betyder en lång, smärtsam transportsträcka mot graven, då förstår jag personerna helt och hållet.
    Vad gäller dina sparade tomtar så håller jag faktiskt helt med din son vad gäller tomten som han var rädd för. Den tomten ser ut som en clown, och jag har aldrig gillat clowner. Har alltid tyckt att det inte var ett dugg roliga utan bara skräckinjagande.

    SvaraRadera
  2. Åh vad skönt att du fått så mycket gjort! Jag vill också organisera mina bilder, har skjutit på det hela året..! Aja, nytt år och nya tag! Söta tomtar du har också. Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk lista du har gjort på allt du uträttat. Jag kan inte skryta alls med någon dylik. Mitt liv är som förut i mångt och mycket för jag flängde inte runt så mycket då heller. Gympa ingår i mitt års-projekt, följer du något särskilt program, någon video eller dylikt. Har sparat på några instruktionsfilmer på Youtube, problemet är att jag inte har plats att gympa i vardagsrummet där datorn står. Egentligen har jag inte utrymme någonstans i min lilla skokartong...
    När man som gammal tappar bort nyfikenheten och glädjen över små ting, då kanske man blir livstrött. Kan tänka mig att det kan bli så, men hoppas det dröjer länge ännu. Det märkliga är att de som är sjuka och kanske inte orkar/kan röra sig ändå kan ha en obändig livsvilja medan de som är fullt friska kan tappa sugen. Ja vi är då alla olika. Hoppas ditt nya år ger mycket positiva upplevelser, du har mycket krut kvar!

    SvaraRadera
  4. God fortsättning på 2021! --- Jag är mäkta imponerad av alla projekt du tagit dig an — och fullföljt — under pandemiåret 2020. Strong gjort! Jag är avundsjuk. :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. ojoj, vad du har varit flitig! jag började gräva lite i källaren bland gamla kläder och lyckades gallra ut en hel del. sedan blev det värre när jag kom till böckerna. för att inte tala om barnens leksaker. men isoleringen är ju inte slut ännu, så jag kanske tar lite tag igen. matbröd har jag bakat oavbrutet och det har varit både roligt och gott. god fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker själv att jag har varit duktig! Syrran säger alltid: "Vad är det för mening? Man bara sitter ju här!" Men det gäller att aktivera sig själv tycker jag. Jag gillar ju också att både läsa och skriva, och tänka och minnas allt roligt!

    När det gäller gympan har har lagt ihop olika rörelser som jag fått av fysioterapeuten och på artros-skolan. Jag har valt ut rörelsen som lämpar sig bäst för axlar, rygg och höfter. På med musiken, och sedan sätter jag igång!

    Men, som sagt, isoleringen fortsätter ett tag till, så vi hinner med många projekt än! Nu ser vi fram emot en god fortsättning på det här nya året, med vaccin för alla som önskar det, och sedan kan vi börja kramas igen. På riktigt! Men jag skickar en blogg-kram till er i alla fall! 😉

    SvaraRadera
  7. Det var ett väldigt fint inlägg som verkligen berörde mig. Det där med livsvilja är väldigt individuellt, tror jag. Min mamma blev 95 år men hennes livsvilja var alltid mycket stor. Hon intresserade sig för allting som hände tills för bara några veckor innan hon dog. Jag kan förstå att man vill dö om man har mycket ont, men inte annars.
    Jag är ju inte ensam så det blir inte gjort så mycket som jag tänkt mig. Jag borde också ha gallrat och rensat mer. Jag har dock plockat ihop alla leksaker sen dottern var liten och som barnbarnen lekt med och gett bort till diakonin i församlingen. Ett par barncyklar kom också till nytta hos en familj vars hus hade brunnit upp helt.
    Jag har överhuvudtaget inte träffat mina barn- eller barnbarn på snart ett år.
    Men jag hoppas att jag får göra det snart bara vaccineringen kommer igång. jag ser fram emot att få krama dem igen. Det blir inte samma sak som att se dem på mobilen. Men jag är tacksam för att det går i alla fall.
    Kram från Ingrid som önskar dig en god fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera
  8. Livet är inte en dans på rosor, och speciellt inte om man är sjuk och kanske har värk. Men att försöka tänka positivt så långt man orkar. tror jag är en stor hjälp. Sedan kanske den dagen kommer då jag tycker att jag har gjort mitt, men det ligger inte i mina händer att bestämma när det är dags att gå vidare.
    I en tvåsamhet kan man hitta på så mycket tillsammans, och det är betydligt viktigare än att rensa och städa, även om det är skönt att få det också gjort.
    Ja, visst längtar man efter att vaccinationerna kommer igång. Då ska vi verkligen kramas. Men redan nu skickar jag en digital kram och en önskan om ett fortsatt gott nytt år till dig Ingrid.

    SvaraRadera
  9. Vilket fint inlägg! Wow, vad du har varit flitig! Bra jobbat! Det brukar kännas så bra när man sorterat bort o fått lite luft i förråd och hyllor. Saker kan ta en massa energi av oss. Däremot fyller vi på energi när vi får träffa nära o kära så det känns som att den nivån gått ner på "rött". Snart börjar väl lampor blinka o larmet gå så då får vi hoppas att vi får vaccinationen o sakta kan börja röra oss bland folk igen. Som vi längtar....Jag skickar också en digital kram o önskar att du får ett riktigt fint 2021. ❤️

    SvaraRadera
  10. Imponerande att du har varit så flitig! Det finns nog massor som skulle behöva rensas hos mig. brukar vara så skön känsla när en gjort det. Någon gång ska det bli av. Ditt inlägg väcker många tankar, väldigt bra och fint skrivet. En digital kram skickas, Hoppas du får ett jättefint 2021!

    SvaraRadera
  11. Ut med sakerna och in med kramarna! Ju större ytor och förvaringsutrymmen man har, ju mer samlar man på sig. Men kramar kan man aldrig samla på sig för många! Ja, man får så många tankar när man går i sin ensamhethet. Igår till jag på ett program om åldrande på kunskapskanalen, och det var så intressant. Bl.a. sas att man kan endera utgå från ett eländes-perspektiv eller ett möjlighetsperspektiv. I det senare tar man vara på möjligheterna utifrån lycka, mening och moral. Och nog låter det härligare än eländes-perspektivet?! Ha ett fint nytt år ni också, och kram på er! 💖

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30