Koka soppa på en spik

Eftersom jag utlovat ett recept på Spiksoppa, så kommer det här:

1 spik, 500 gr blomkål, helst färsk, 3 dl grädde, 2 buljongtärningar (höns eller grönsaks-), 6-8 dl vatten, salt & vitpeppar, färsk persilja

Koka blomkålen mjuk i buljong och vatten efter att först ha tagit upp spiken ur kastrullen. Ta undan några fina små buketter till serveringen. Tillsätt grädden och koka samman. Krydda om det behövs. Mixa soppan slät och låt den sedan vila till det är dags att äta den. Enkelt och gott!


Att koka soppa på en spik, är enligt Wikipedia, ett uttryck hämtat från en folksaga med samma titel. Folksagan handlar om en luffare som ber en snål gumma att bjuda honom på soppa. Luffaren har bara en gryta och en spik som han börjar koka soppa på, men frågar gumman om han kan få lite krydda till soppan. Genom att sedan fråga efter fler och fler ingredienser lyckas han till slut koka en ätbar soppa på en spik.

I överförd bemärkelse kan uttrycket bl.a. betyda att lyckas åstadkomma något av "ingenting" i en till synes hopplös situation. 

Så om mitt kylskåp är är helt tomt så ska jag nog lyckas få ihop till en soppa, även om jag inte använder mig av en spik!

Snart är det måndag! Hoppas ni får en trevlig vecka!
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30