Köper något annat

Njaaa, det stämmer ju inte riktigt! Att jag köper något annat om jag inte hittar varken det jag ska ha, eller någon personal att fråga. Jag letar envist vidare och frågar också andra kunder om dom vet var varan finns. Innan jag ger upp lyckas jag nog hitta en expedit också, om det vill sig väl. Men det kanske inte är så lätt i dessa tider!


Men snart kanske vi inte behöver leta efter personalen i butiken. 
Den interaktiva butiken erfordrar ingen personal!
Genom ett system som bland annat består av sensorer, streck-
koder, ansiktsigenkänning, kunddata och program kan
kunden på bildskärmar få riktade erbjudanden under sin tid i butiken,
Finns det dessutom terminaler för självskanning 
så behövs det väl snart ingen personal! 


En strålande framtidsvision eller en sorglig utveckling?

Jag trängtar efter människor!







Kommentarer

  1. Personlig service i en livsmedelsbutik är ju ett minne blott, bortsett från den manuella kött- och fiskdisken. Att hitta personal som man kan fråga efter en vara har inte funnits hos min lokala ICA på flera år. Har man tur hittar man en killer eller tjej som sorterar varor och ställer in dom i hyllorna. Bemannade kassor däremot finns kvar. Lika bra det, för det är ofta studenter som jobbar istället för att ta studielån.
    Jo, utvecklingen är rätt sorglig, för mänsklig kontakt är faktiskt rätt trevlig...

    SvaraRadera
  2. Mänsklig kontakt är A och O här i livet. I alla fall för mig!

    SvaraRadera
  3. Håller med, det måste finnas människor i en affär som man kan fråga!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Det är stor skillnad redan nu mot hur det var i butikerna när jag var barn. Då stod expediten bakom disken och fick gå och hämta det man ville köpa. När snabbköpen kom var de väldigt populära, men det fanns i varje fall fortfarande personal kvar. Det här datoriserade samhället är på gott och ont. Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tror att vi alla är helt överens om vikten av personal i affärerna. Det är t.o.m. så, att för många ofrivilligt ensamma är expediten i affären den enda mänskliga kontakten. Otroligt men sant! Kram till er!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30