Begagnat eller nytt

Om jag omedvetet någon gång varit trendig så är det väl när jag tidigt upptäckte second-hand-butikerna. Min ekonomiska sida utvecklades ju redan under barndomen, även om jag handlade mycket kläder under mina första år som lönearbetare. 

Då jag varit ensamstående med min son, sedan han var knappt tre år, så var det inte lätt att få pengarna att räcka till, hur ekonomisk man än var. Min syster hade en son som var två år äldre än min, så till en början fick jag ärva mycket kläder efter honom. Men sedan bar det sig inte bättre än att min växte fortare än hennes, och så var den lösningen all. Det var väl då jag upptäckte att billiga jeans kan vara lika bra som märkesjeans, och begagnade kläder lika fina som nya. Det här gällde också prylar som cyklar och sån´t. 


På så vis kom second-hand in i mitt liv och där handlar jag fortfarande ofta. Det innebär också för min del att när jag ser något plagg i en affär som jag verkligen vill ha, ja då unnar jag mig det även om det är dyrt! 

Gardiner har jag inte köpt i en vanlig affär på åratal! Fattar ni vad folk lämnar in till second-hand! En del saker verkar faktiskt helt oanvända! Och det första jag gör, även om det är helt rent, så tvättar jag det jag köpt. Sedan är det mitt!

Ramar, till både tavlor och foton, som kostar skjortan i affärer kan man få för en spottstyver. För att inte tala om böcker! Ojojoj, vilka läs-skatter jag hittat, både till mig själv och till barnbarnen. Så du som inte provat på second-hand, gör det!

¤¤¤¤¤¤¤

Kommentarer

  1. Jag älskar också second-hand och har hittat massor av bra saker där undrermånga år.Det är helt tokigt att kassera fullt dugliga saker och tack och lov har de flesta börjat förstå det. Kram

    SvaraRadera
  2. Det är också kul och gå där och kolla in saker. Och rätt som det är så hittar man något som man absolut inte kan vara utan! 😁 Kram!

    SvaraRadera
  3. Det är nog mest min man som köper saker på second hand. Han samlar ju på en massa. Kameror till exempel. Vi älskar loppisar, och det händer att jag hittar nåt där som jag vill ha - böcker till exempel. Köpte mycket på gamla överskottslagret Ö&B. Älskade militärparkas till exempel.
    Second hand eller vintage är ju inne sedan ett par år tillbaka. På Söder i Stockholm finns det hur många second hand butiker som helst. Återvinning när den är som bäst tycker jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30