Favoritklädesplagg

har vi väl alla hängandes  i garderoben. Så´na som hänger med i vått och torrt. För mig är det vissa plagg som aldrig krymper på grund av fukt i garderoben, eller kanske snarare så´na som omfamnar min kropp trots dess omfång! Och dom hänger med, år efter år efter år..........


Det här är min Tenson-jacka. Ja, min och min! Egentligen är det min bror Leifs jacka, men Leif dog 1995 och sedan dess är jackan min. Leif var tre år äldre än jag, och vi var de två yngsta i en syskonskara på sju. Vi två stod varandra väldigt nära. 

Min brolla hade väldigt svårt att ta farväl, och varje gång som jag skulle ta bussen från Göteborg, där han bodde, så gick han alltid iväg, i sina blåa jacka, innan bussen åkte. Leif dog i cancer endast 53 år gammal. Sedan dess har hans jacka varit i min ägo, och jag känner mig så nära honom när jag har den på mig. Och det har jag alltid när jag är ute och går.


Nästa favorit är min gråa storpolo. Den är i 100 % marinoull, och är så otrolig skön. Har också många år på nacken, och med något litet hål här och där, men det nestar jag ihop så det nästan blir omärkbart.


Och det här är den absolut största favoriten i min garderob, min organga vår- och höstjacka. Den är också i 100 % ull, vilket innebär att när det är lite kylslaget i luften så värmer den, och tittar vårsolen fram så hänger jag den bara över axlarna. Jag bara älskar den! Och den är säkert 15 år, för jag har den på bild från det Emil (barnbarnet) var liten, och han fyller 15 i år. Men gamla trogna vänner gör man sig ju inte av med, eller hur!?

¤¤¤¤¤¤¤







Kommentarer

  1. Min man har en snarlik Tenson-jacka. Den andra han har ägt, och jag håller med, Tenson-jackor går bara inte att "förstöra". Jättekul att du ärvt den efterdin bror.

    Färgen på din vår- och höstjacka är helt i min smak:-) Materialet är det däremot inte. Kan inte ha ull nära huden, det kliar såt så förfärligt, tyvärr. Så jag måste alltid ha några extra lager med bomullsplagg under vintern.

    SvaraRadera
  2. Precis som i tröjan så är det marinoull i jackan, och det kliar inte som en vanlig ullstickad tröja t.e.x. Den är mjuk på ett annat sätt. Brorsans jacka är toppen när det blåser. Då drar jag upp kapuchongen och kurar ihop axlarna när jag stretar mig framåt, eller också håller jag mig till fåtöljen om det blåser tillräckligt! 😁

    SvaraRadera
  3. Din orange vårjacka är även min favorit. Förstår att du älskar den Kram

    SvaraRadera
  4. Jag kände på mig att du skulle gilla den! Kram tebax!

    SvaraRadera
  5. Din vår/höstjacka påminner både i färg och modell om en jacka jag köpte på Myrorna för flera år sedan. Priset var 25 SEK! Den var knappt använd då men desto mer sedan. Jätteskön att bära, ett riktigt toppenköp!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. SIMU Laponia, gjord i Övertorneå, Annika. Fick du den för 25:- då gjorde du verkligen ett kap. Sköt om dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30