I valet och kvalet

...det blir man verkligen om man uppmanas att välja fem maträtter att för alltid äta. Men det är ingenting som säger att man bara ska äta dom förstås. För en matglad person som mig tål det verkligen eftertanke för att välja i alla fall. Men då jag är väldigt förtjust i husmanskost, så får det bli en kombination av svensk och taiwanesisk husmankost kanske.

Grytor överhuvudtaget är gott, och däribland då kalops. Senast som jag bjöd hem mina "barn" så hittade jag en ny och lite mer lyxig variant av kalops, som verkligen föll alla på läppen. Till den gjorde jag mormorskokta morötter, och det blev såååå gott. Serverades till potatis förstås. 


Mormorskokta morötter gör du av 600 gr morötter, 1 skalad gul lök, 1-2 matskedar smör, salt.
Skär morötter och gul lök i mindre bitar. Koka sönder i lättsaltat vatten. Häll av vattnet. Gaffla sönder morötter och lök tillsammans med smör. Smakas av med salt.    Jättegott!

Typisk husmanskost är också stekt strömming med potatismos och rårivna morötter, liksom stekt fläsk med löksås. Jag äter alltid senap till strömmingen, men absolut inte lingonsylt. Stekt fläsk med bruna bönor är också en favorit.

Så kommer vi till de taiwanesiska varianterna vilket kanske inte direkt är husmanskost, men inte heller festmat. Det taiwanesiska matutbudet är oerhört stort, och man serverar alltid många rätter samtidigt. Det är också väldigt vackert för ögat! 


Taiwaneserna äter mycket och ofta. För det mesta äter man ute, eller tar hem mat. Det här fotot tog min son när vi var ute och åt, och det var en vanlig middag alltså. Vad jag inte kan förstå är hur befolkningen kan hålla sig så smala (även om det i viss utsträckning börjar vända)?

Räkorna i vitlökssås serverades på familjen Su`s restaurang här i stan, men sedan dom återvände till Taiwan så går det ju inte att få tag i dom. För det var en specialité som Ssu-Pi´s pappa gjorde. Han var en mycket duktig kock, och det kom faktiskt folk från närliggande städer hit bara för att äta på China Town! Ett gott betyg!

Hur som helst så är min absoluta favoritmat Ssu-Pi´s friterade kycklingvingar. Dom gjorde alltid hennes mamma när de bodde här i Sverige, men nu har det fallit på Ssu-Pi´s lott, eftersom vi alla är så förtjusta  i dom. Det var ingen rätt som serverades på restaurangen, eftersom det är en ganska tidsödande procedur att tillaga dom, utan det åt man hemma.


Det här är inte Ssu-Pi´s kycklingvingar,
men får väl representera dom. 

¤¤¤¤¤¤¤










Kommentarer

  1. Det dignande bordet med den vackra maten och din mat-text gör mig jättehungrig. :) Och tänk den där lyxen att få sätta sig vid dukat bord fyllt med rätter som NÅGON ANNAN lagat. Det är speciellt när man annars lagar all mat själv. Jag skulle hellre ha en personlig kock än tränare. ;)
    Ha en fin vecka 10!

    SvaraRadera
  2. Jag tar de taiwanesiska rätterna direkt! Älskar asiatisk mat som är så mycket "renare" och lättare en svensk och annan europeisk husmanskost tycker jag. Smakerna är fräschare helt enkelt och rätterna är alltid en fröjd för ögat.
    Stekt fläsk med löksås och raggmunk med stekt fläsk utan lingon gillar jag dock skarpt:-)

    SvaraRadera
  3. Jag har tyckt att det varit rätt kul att laga mat, gärna nya recept som hela tiden dyker upp på TV el i tidningar men sedan jag blivit ensam och dessutom nu i dessa extra isolerade tider så har jag helt tappat intresset för matlagning. Jag köper sällan färdiglagat utan kämpar på att laga men det räcker ju sedan i flera dagar - vilket ju är bra också för då behöver jag inte tänka på vad jag ska laga igen - men sedan är det så himla tråkigt att äta ensam. Jag är väl inte i läget "käka direkt ur kastrullen" men det håller på att bli Gapa och svälj - Trevlig helg 😜 Lite huvudsaken att man blir mätt....Sedan har ju matlagning blivit lite extra när man bjuder på mat också för någon äter bara vegetariskt, någon är glutenallergiker, någon är laktosintolerant så det gäller att vara uppdaterad innan man bestämmer sig för vad man ska bjuda på. Sånt var mer ovanligt för X antal år sen....men folk mådde kanske sämre då också och förstod inte sambandet med matintaget.

    SvaraRadera
  4. Jag försöker allt att laga mat varje dag, men det är mycket tråkigare när man är ensam. Jag har ju varit ensam i så många år, och har inte upplevt det tidigare. Tror jag börjar bli en pessimist!! 😨 Gud bevare mig!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30