Just nu läser jag

inte så mycket! Jag är lite av en periodare när det gäller läsning, och just nu är jag i en flacka! Så tänkte jag när jag såg andra frågan hos elisamatilda i fredags: Vad läser du just nu? Men när jag tänker till så läser jag trots allt en del, även om det inte direkt är skönlitteratur. 

Trots att jag dyrt och heligt lovade mig själv att inte köpa fler böcker, så såg jag någonstans en recension av boken "Ett hem med omtanke" av Ida Magntorn. Blev så nyfiken så jag kunde inte låta bli att skicka efter den! Det är en fin liten bok på 140 sidor, som handlar om att skapa ett hem som är funtionellt och estetisk, och samtidigt tar hänsyn till miljön och kommande generation. Grundtanken är: återanvänd, minska, återvinn. Jag lär mig massor, men jag får samtidigt väldigt dåligt samvete. Men den är väl värd att läsa.


Men, jag har också börjat läsa en ungdomsbok! Den heter "Under jorden" och är skriven av Alexandra Anter. Jag känner inte Alexandra, men hon är barnbarn till en av mina vänner. Mina barnbarn fick den i julklapp av mig, och jag vill gärna hänga med i vad dom läser. Har inte läst så långt i den, men redan nu känner jag att den är klart influerad av Harry Potter. Ska bli kul att prata om den med Emil och Emma sedan.

Är också lite arbetsskadad efter mina år inom socialtjänsten. Så jag har skickat efter två små böcker där ungdomar, som är placerade på ungdomshem eller inom SiS skolverksamhet, skrivit ner  texter om hur de upplever livet. Mycket intressant och tankeväckande! Böckerna kan beställas gratis på www.stat-inst.se. Båda två finns i tryckt form och som e-bok.


Och inte att förglömma så läser jag varje dag ett kort litet avsnitt ur Olle Karlssons bok: Just idag, 365 tankar för sinnesro. Men det kommer nog tider för romaner och deckare också, bara andan faller på. 


Själv ser jag ingen anledning till ånger.
Det som är gjort går inte att göra ogjort.
Det gäller bara att inte göra om samma misstag,
och att kunna se framåt!

¤¤¤¤¤¤¤





Kommentarer

  1. Intressant läsning om ... läsning! ;) Jag är också periodare när det gäller att läsa böcker. Flera högar med olika slags litteratur ligger på mitt soffbord och varje dag tänker jag att nu är det dags att sätta igång en läsperiod. Tyvärr har orken varit, och är, på noll så böckerna är satt "på vänt". Dessutom gör min grå starr att det är lite extra jobbigt att läsa.
    Hoppas du fått en bra början på mars!
    PS. Känns bekant med namnet Emil, det hette min pappa. :)

    SvaraRadera
  2. Läslusten kommer när den kommer och då blir det lätt så att man knappt gör någonting annat! Vad besvärligt med starr! Då är det kanske bättre att lyssna på böcker. Men det är inte lika mysigt tycker jag.
    Emil är ett fint namn, men det tycker man väl när man älskar människan med namnet!
    Jag tror att det kommer att bli en jättebra månad! Ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnar på böcker nuförtiden, så mysigt när man jobbar inomhus för det gör att tråkjobben inte blir tråkiga då jag lyssnar.. Lyssnar även ibland när jag sitter ute i solen =)

    SvaraRadera
  4. Jag vill tro att man ångrar det man inte gjort, inte det man gjort. Det är ju så deprimerande att gå och älta sånt som man inte kan ändra på.
    Jag läser också rätt mycket annan litteratur än skönlitteratur. Men har för vana att hålla flera böcker igång, lite schizofren känner jag mig där. Vissa dagar passar en bok bättre än en annan. Men paniken ligger på lur om böcker fattas att lyfta till näsan. Många intressanta titlar du har att välja på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30