Barnarbete i Sverige!

 Ja det förekommer faktiskt, om än inte i så stor omfattning, som tur är.

I min nya lägenhet finns, förutom ett litet förråd i ett hus på gården, även 
ett inneförråd i själva lägenheten. Eftersom det är ett litet fönster där, så 
bestämde jag mig för att jag skulle använda det som ett extrarum om någon 
skulle vilja övernatta hos mig, och eftersom pappas gamla soffa  precis gick 
att tränga in där. Det är två väggar av betong och två med någon form av 
skivor och väggarna var helt obehandlade. Jag tyckte inte att det gjorde något.



Men det tyckte min sonhustru! "Men så där kan du ju inte ha det!"
Jag stod fast vid min åsikt tills vi fick titta in i grannens förråd. Wow!
Det var så fint, så dagen efter köpte jag spackel, lim och en renoverings-
tapet. Har aldrig tapetserat i hela mitt liv, men det var ju bara ett förråd
sa jag till mig själv, och satte igång. Och det gick riktigt bra!

Till helgen skulle mina två barnbarn sova över hos mig. Dom kom, försedda
med oömma kläder för målning, för dagen innan hade jag köpt färg till väggarna.
Och gissa om dom tyckte att det var kul! Vi målade alla tre, och det blev så
fint! Det kan man väl kalla barnarbete?
Vi var mäkta stolta, när vi så småningom satt och sörplade i oss våra kräftor.


Tilläggas ska att det inte blev ett extra sovrum, utan mer ett arbetsrum.


Och pappas soffa då? Ja den fick stå kvar i vardagsrummet!


Så kan det gå!










Kommentarer

  1. Sånt barnarbete är helt klart godkänt! Så fint det blev och himla kul att konvertera förrådet till ett arbetsrum. Så smart!
    Din pappas soffa är fantastiskt fin och det var nog bra att den fick vara kvar i vardagsrummet, där den kommer mera till sin rätt. Gillar gunghästen också. Min svägerska har en snarlik gunghäst som hon har ägt i minst 50 år.

    SvaraRadera
  2. Visst blev det bra! Och bakom draperiet till vänster har jag också fått plats med förrådshyllor (som är fullpackade) och sopsortering (plast och kartong bara). Och syrran får sova ståndsmässigt i vardagsrummet i stället för i förrådet! 😁
    Gunghästen fick jag lova barnbarnen att inte göra mig av med. Den skulle deras barn också få gunga på tyckte dom. Så den blev kvar!

    SvaraRadera
  3. Det var ju ett alldeles ypperligt tillfälle för lite barnarbete. ;) Vilken fin soffa och gunghäst! De bör stå på hedersplats så alla kan beundra dem. --- Ha det gott! (Här i norr regnar det idag, till och från. Ja, det snöar t.o.m. på vissa ställen hör jag på vår lokalradio. Usch, alldeles för tidigt. :(

    SvaraRadera
  4. Visst var det! Och dessutom tyckte dom att det var jätteroligt, och var riktigt stolta när det blev så bra. Här i mitt-Sverige hänger regnet i luften idag, så vi får väl se.... Ha det gott Anta!

    SvaraRadera
  5. Men så duktiga ni har varit! Målat har jag nog gjort men tapetserat har jag aldrig! Bra med extra utrymmen, minns att ett av mina barnbarn, flickan, fick ta klädkammaren till eget krypin då familjen bodde i en trea och även hade två busiga storebröder. Nu gör du lägenheten till din egen, bättre kan det inte bli! Och pappas soffa är såå fin! Hjälpte en granne igår att skicka iväg en fin kökssoffa till återvinningen. Han har haft den ute på säljsidor nästan gratis men inte fått napp. Folk har inte plats eller så passar inte äldre möbler in i stuket!
    Kram från pörtet och trevlig helg

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30