Fem en fredag v. 41: Planering


Veckans fredagsfrågor hos elisamatilda.se hade jag planerat in,
och här kommer svaren:

1.  Vad står på agendan idag?
Inte speciellt mycket faktiskt.
Hade tänkt ta min dramaten, som jag döpt
till Dagny efter  min mamma,
och dra till Coop, men jag tror jag avstår.

2.  Vad har du fått boka om i veckan?
Absolut ingenting! Allt går enligt planerna.

3.  Vad vill du stryka i helgen?
En blus kanske 😜

4.  Vad har du på planeringsstadiet?
Att fixa till min lilla uteplats inför vintern
och att brodera lite till nästa kurstillfälle.

Och om man får ta med drömmar i planeringen
så har min vän och reskamrat Kerstin och jag
börjat prata om en resa till USA.
Tilok, fadderbarnet, vill att vi kommer dit 
när pandemin lagt sig. Det låter lockande,
men det "blir dyrt sa stämman", 
så det får kanske förbli en dröm.
Vi har ju också åldern emot oss.
Men drömmar är aldrig fel!

5.  Hur planerad är du vanligtvis?
Var tidigare väldigt planerad, men det har avtagit.
Numera planerar jag in gym, besök hos optiker o.dyl.,
kurser, föreläsningar, men resten får gå på en höft.

¤¤¤¤¤¤¤

Var förresten på en föreläsning i onsdags som hette Granskogsfolk, 
hur naturen blev svenskarnas religion
 med/av religionshistorikern David Thurfjell. Den handlade om
oss svenskar och vår Gudstro, som till stor del har försvunnit,
till förmån för tron på naturens läkande kraft, som numera tycks 
fylla en liknande funktion. Svenskarna är det mest sekulariserade 
folket i världen, där 82 % säger att de inte har någon tro på Gud.


Det var otroligt intressant, och jag kände igen mig i väldigt mycket,
även om jag vill påstå att jag har en Gudstro, fast på mitt eget sätt.

Ha en bra helg!

Kommentarer

  1. använder min draMaten flitigt, ryggsäcken blir ofta så tung... verkar intressant bok... ändå vill folk gifta sig i kyrkan och begravas...

    SvaraRadera
  2. Min mamma hette också Dagny, men jag har inte döpt något efter henne - än i alla fall ... Jag drömmer också om en USA-resa. Men planerad är den inte.

    SvaraRadera
  3. Drömmar är härligt att ha, ett måste tror jag! Planering är jag inte så himla bra på ,men lite måste man ju planera, denna vecka gick planenligt!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Inte tror jag att ni har åldern emot er. Vill ni resa så gör det!

    SvaraRadera
  5. Jag läste Granskogsfolk i början av året - eller lyssnade faktiskt, otroligt bra inläst - och tyckte att den var oerhört intressant.

    SvaraRadera
  6. Skoj att läsa att du också döper "saker". Det gör jag också, då brukar dom hålla längre. Å Dagny är ett bra namn. Sveriges äldsta bloggare som är över 100 år heter Dagny.

    Sedan håller jag med Robert vad gäller resan. Åldern är ju bara en siffra på ett papper. Har ni lusten och viljan så kör på bara. Att oroa sig för vad det kostar - strunt i sådana tankar. Jag är säker på att du har pengar till en resa till USA. Ingen idé att spara på en massa pengar, mycket smartare att spendera dom på nåt man verkligen vill göra.

    PS. Har aldrig hört talas om författaren till boken. Att svenskarna är det mest sekulariserade folket i världen tycker jag är bra bra med tanke på vad religion/tro kan ställa till med. Om det stämmer förstår jag dock inte varför hatet mot vissa religioner är så starkt i just Sverige. Sedan förstår jag inte riktigt vad gudstro och naturens läkande kraft har gemensamt? Alltså att naturen ersätter gudstron. Det ena har väl ingenting med det andra att göra. Eller är det jag som är dum här...

    SvaraRadera
  7. Jag kan bara hålla med, åk till USA om ni har möjlighet! Själv skulle jag gärna åka dit igen, men på lite andra ställen än jag var med min numera exman. Får se om jag försöker planera in det så småningom.

    SvaraRadera
  8. Boken ser bekant ut. Drömmar ska en absolut ha och resa när en vill! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Man både får o ska ta med sina drömmar - planer kan ju faktiskt vara långt fram :) Ha en fin helg

    SvaraRadera
  10. Eftersom jag inte har någon gudstro alls men gillar naturen, så antar jag att jag hade gillat föreläsningen.
    Har du möjlighet så åk till USA. Har varit där 4 gånger, mesta tiden i LA men också bilat mellan New York och LA. Den första resan var 1966 och den sista årsskiftet -75/-76 så det var ett tag sen.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  11. Heej, det lät som en intressant föreläsning fast jag har tyvärr svårt för att sitta stilla, en släng av gammal panikångest. Som blev bra när jag fick vistas i skogen! När jag träffade många flyktingar 2015 som skulle lära sig svenska så var detta med vår obefintliga tro (religion) något som jag fick försöka förklara otroligt många gånger. Oavsett om eleverna var kristna eller muhammedaner så kunde de inte begripa att vi mest trodde på naturen och vetenskapen...
    Jag var i USA 1981 minns det som igår, min absolut häftigaste semester, 5 veckor lång bilsemester. Ta chansen om du kan, hoppas bara att inte Trumpen förstört hela amerikanska folket...,

    SvaraRadera
  12. Att så många vill gifta sig i kyrkan har kanske med traditioner att göra. Och begravningar finns det bara ett ställe för, men det förrättas också borgerliga begravningar i kyrkrummet.
    Dagny är ett kärt namn. Tidigare döpte jag och barnbarnen en snögumma till det! Hon hade nämligen mammas hatt och schal. Och 109-åriga Dagny är ju verkligen en förebild.
    Drömmar måsta man absolut ha, men man får också vara realist. Min gode vän och jag är 78 resp 76 år, och vi kan inte resa nu, i dessa pandemitider, så.....Och som ensamstående mamma så har jag inte sparat undan en massa pengar att ta av. Bara begravningspengar, men dom tar jag av då och då! 😆 Men OM det blir av så ska vi till San Diego, där Tilok bor.
    Man skyller ofta världens elände på religion, men jag tror mer att det är makt som styr hur vår värld ser ut. Män högt upp i religiösa, politiska och kriminella nätverk utövar makt för egen vinnings skull, och får ofta med sig andra som kanske inte har så många egna tankar.
    Att naturen ersätter gudstron kan jag tänka mig beror på att troende människor känner lugn och ro för kropp och själ i själva kyrkrummet och i tron på att det finns en gud, medans ateisten kanske känner samma lugn och ro av att vistas ute i naturen. Men det är min tolkning! Och som du säger Paula, att din panikångest blev bra när du var ute i skogen. Religion kan man prata mycket om, och som du säger fundera över varför vi tror det ena eller det andra.
    Hoppas helgen flyter på lugnt för er alla. Själv har jag varit på 20-årskalas för mitt bonusbarnbarn idag! Tiden springer!!



    SvaraRadera
  13. Så skönt när man slipper avboka saker. Det känns som man ofta får göra det tyvärr :(

    SvaraRadera
  14. Jag vill också åka till USA snart. Det är evigheter sen jag var där senast. Det finns massor jag viill göra när allt blir som vanligt igen...för visst blir det väl det nån gång?

    SvaraRadera
  15. Avbokar sällan något planerat om jag inte blir sjuk. Det är klart att det blir som vanligt igen, men när vet man inte!
    Har aldrig varit i USA, och har egentligen ingen längtan dit heller, utan min resa skulle nog bli mer för att träffa Tilok, och för att se hur han bor och lever där.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30