Fem en fredag v. 42: Kultur

 
Idag handlar elisamatilda.se:s frågor om Kultur.

1.  Var går du helst för att se konst?
I vår lilla stad finns ett väldigt fint gammalt Tingshus. 
Där finns lokaler för både utställningar
och för mindre konserter. 
Där är en otroligt fin akustik just för konserter, 
vilket lockar hit många duktiga musiker.
Dit går jag gärna för att titta på konst eller lyssna på musik!

Annars åker jag gärna till Fotografiska i Stockholm,
och när jag åker dit så försöker jag också hinna
med att besöka Etnografiska museet.
Men nu var det länge sedan. 
Allt resande har legat nere under pandemins gång.


2.  Vad såg du senast på bio?
Skam till sägandes så var det så länge sedan
så jag minns faktiskt inte!

3.  Vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagskväll?
Hahaha! Ja ni, det vore nog hemma i mysfåtöljen.
Annars skulle det vara på någon restaurang, 
gärna där man kan sitta lite avskilt, 
och där stillsam musik tyst ljuder från högtalarna.
Och så massor av god mat!

Varför dessa krav?
Joo, när man har hörapparater så är det ofta 
olidligt när man går ut för att äta.
Detta beroende på  jättehög musik, 
massor av människor i samma rum,
som alla försöker göra sig hörda över larmet,
och som dessutom klirrar med sina bestick!
Och även om maten är jättegod,
så är det svårt att njuta i den miljön.

Kanske ett bra råd när man ska gå ut och äta?! 😂

4.  Vilken bok kom senast i din ägo?
Efter att ha gjort mig av med över 200 böcker
så bestämde jag mig för att inte köpa några fler.
Nu gäller biblioteket eller låna av vänner.
Men ibland slinker det med en och annan.

Eftersom jag börjat på en broderikurs, 
och alltid blir lite manisk när jag börjar 
med någonting, så hamnade nedanstående
lilla bok i min ägo (secondhand så klart!).
Den gavs ut 1964, och kostade då 6:25 oms. inräknad.
Jag fick ge 20:-


5.  Vem ser du gärna på scen?
Vi har väldigt många bra artister i Sverige,
både inom musik och teater.
Gäller det musik så gillar jag bl.a. 
Lisa Nilsson, Jill Jonson, Erik Gadd, Laleh,
Thomas Andersson Wij, Molly Sandén, 
ja listan kan bli lång.

Inom skådisbranchen har vi Rolf Lassgård, Lena Endre,
Sofia Helin, Jens Hultén, Maria Lundkvist för att inte glömma
den unge mannen Gustav Lind, som är riktigt otäck i sina roller.

På TV missar jag aldrig filmer/serier 
med Morgan Freeman eller Denzel Washington.

¤¤¤¤¤¤¤

Jaa, så står det till med mitt kulturliv, och det är i 
dagsläget inte särskilt prunkande.

Förra helgen var jag på 20-årskalas, och den här helgen är det
150-årskalas med 70-tals-tema. Det är min sonhustru, hennes granne
och min f.d. sonhustru, som  alla har nått den aktningsvärda åldern
av 50 år, och beslutat sig för att slå ihop sina påsar då de har, i stort
sett, samma bekantskapskrets. Klokt tycker jag!
Själv är jag den enda "gamlingen" som är bjuden. Jag ska bara
delta i själva middagen, sedan åker jag hem till barnbarnen!
(bra för min hörsel!!)

Ha nu alla en trevlig helg!

Kommentarer

  1. Eftersom det var så otroligt länge sen jag var på bio så har jag slutat att skämmas!
    Dessbättre hör jag väldans bra så jag älskar att lyssna på musik av alla möjliga sorter. Jag har dock en gubbe som både hör dåligt och är musikfanatiker och han spelar högt i sitt musikrum, otroligt högt - så jag hör låtarna bra i vardagsrummet!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Jeg elsker kino, film er faktisk best på kino.

    SvaraRadera
  3. Toppen med bibliotek, men köper en bok då och då, vissa vill man äga, kul med lokala utställningar.

    SvaraRadera
  4. ibland blir det väldigt störande med musik. en ska ju höra att prata. fin handarbetsbok. den hade jag också köpt. Morgan Freeman (salig i åminnelse) och Denzel Washington är favoriter för mig också

    SvaraRadera
  5. Även om du inte finner dagsläget "prunkande" så verkar det väl ändå vara rätt hyggligt!? Lycka till med broderandet, det är en fin hobby som jag dock inte ägnar mig åt så ofta längre.

    SvaraRadera
  6. Det är besvärligt när man har dålig hörsel. Har du fått de hjälpmedel som finns tillgängliga? Jag är istället något av ljudallergiker, jag uppfattar ljud mycket starkare än de verkligen är. Barnens glada rop och tjim, buller och högröstade människor och hög musik gillas inte! Vi har gjort likadant angående böcker, efter tjugotalet böcker där man burit många hyllmeter böcker varje gång så beslutade jag att det fick vara nog. Jag behöll bara ärvda dyrgripar och en del faktaböcker. Klarar mig bra med lån! Läser ändå aldrig samma bok flera gånger! Önskar dig en skön höstvecka, broderiboken såg underbar ut! Ha så kul på kalaset

    SvaraRadera
  7. Tycker du ska vara stolt och känna dig hedrad att du blev bjuden till 150-årskalaset.
    Det verkar vara många som har hörselproblem just nu - du, Gerd och Susjos. Olika "styrkor" verkar det som... Än så länge har jag inget problem med hörseln, men då både mina föräldrar hade problem så är det bara att vänta och se;-) Men även jag klarar inte av hög musik eller en massa omvärldsljud. Så det är bekvämare och lugnare att stanna hemma...

    Lycka till med broderiet! Min mamma var urduktig på det, men jag har inte ärvt hennes talang där.

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt rolig skämtteckning :D

    SvaraRadera
  9. Jag är också väldigt förtjust i Fotografiska - och återfinns även jag i mysfåtöljen om fredagskvällarna.

    SvaraRadera
  10. Jag måste verkligen besöka Fotografiska om jag kommer till Stockholm igen! Kul med broderi och den lilla boken ser spännande ut.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte heller varit på bio på evigheter.Jag log glatt igenkännande när jag såg handarbetsboken. Jag har en likadan som jag ärvt efter min mor, som var jätteduktig på att brodera. Morgan Freeman ser jag gärna . Gillar speciellt The Bucket list. Kram

    SvaraRadera
  12. Du tycks inte vara den enda, som inte varit på bio på evigheter. Lycka till med broderikursen.

    SvaraRadera
  13. Jag har inget emot att lyssna på musik, men då får det inte vara en massa biljud runt om.
    Det är sant att man vill äga vissa böcker, så om den är riktigt bra för man köpa den i efterhand (fast det gör man ju inte).
    Det ÄR besvärligt med dålig hörsel, men det är lika besvärligt att vara "ljudallegiker"! Vid min utmatt-ningsdepression tålde jag inte höra ljud överhuvudtaget! Och det är ju inte lätt!!
    Fotografiska är sannerligen värt ett (många) besök!
    Broderierna ligger i träda just nu, men jag ska ha en massa saker klara till söndagens kurs, så det måste jag ta tag i.
    Och förresten, helgens 150-årskalas var en rolig upplevelse! 🤣

    SvaraRadera
  14. Ja, man är inte ensam om att ha hörapparater, och jag känner igen det där med mycket biljud och skrammel, trist när man gillar att gå ut på restaurang! Numera kollar jag in restauranger på hemsidan "Matro", men är många bord fulla med folk blir det ändå en hög ljudnivå!
    Hoppas du hade det kul på festen i helgen! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  15. Så fint att kunna gå till Tingshuset och se på konst. Förstår att det är givande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30