Brynolf & Ljung

Igår var jag och såg föreställningen Stalker med Brynolf & Ljung, tillsammans med sonen och hans familj. Det var föregående års julklapp från mig till hela familjen. Det har ju tyvärr inte gått att genomföra några sådana arrangemang tidigare p.g.a. pandemin. Men bättre sent än aldrig!


Men dagen började allt annat än bra! Vi hade bestämt oss för att åka tåg för att slippa besvär med parkering o.dyl. Min son, som i vanliga fall är en riktig tidsoptimist, tycke att vi skulle ta ett tidigare tåg, för som han sa: Det är alltid förseningar med SJ. Sagt och gjort! Föreställningen på Rival i Stockholm började 13.30, så vi bestämde oss för att ta ett tåg som gick 11.03. Det tar bara 40 minuter till Stockholm härifrån. 

Vi möttes upp vid tågstationen och tågets ankomst annonserades i högtalarna. Plötsligt stannade tåget i början på perrongen. Vi väntade på att det skulle fortsätta fram mot oss, när det kom en kille från det hållet gående. Han såg förvirrad ut, och sade: Det är en som har hoppat framför tåget! Vi trodde inte våra öron först, men det var sant. Om mannen ifråga halkat eller hoppat låter jag vara osagt, men konsekvenserna blir ju detsamma. Den enda av oss som sett något var Emma, mitt yngsta barnbarn. Hon trodde att det var någon som slängde ut en väska sade hon. 

Det var verkligen ingen bra början på dagen, och tankarna går omedelbart till mannens anhöriga! Jag hade själv en bror, som tillsammans med en kamrat, blev påkörda av tåget. Och trots att det var så många år sedan så väcktes minnena till liv. Jag kommer ihåg mammas förtvivlan och gråt som om det vore idag. Nu är det en annan familj som måste uppleva detsamma! 

Och sonens ord om förseningar med SJ besannades, men denna gången av en helt annan och betydligt mer tragisk anledning än vad som brukligt är. För vår del blev det så att vi tog bilen till vår huvudstad, och det kändes bra, för då kunde vi prata av oss en del i bilen, vilket var viktigt om vi skulle kunna fira Mathias, som hade sin födelsedag just denna dag, en födelsedag som vi nog sent kommer att glömma!

Resten av dagen blev ändå väldigt bra! Precis när vi letat oss fram till Rival hittade vi en ledig parkeringsplats 300 meter därifrån, och dessutom gratis. Det var också en suverän föreställning, med många skratt och aha-upplevelser, som passade både gammal och ung. Vi avslutade med middag på en liten japansk restaurang på söder, innan vi åkte hem.

¤¤¤¤¤¤¤

Kommentarer

  1. Usch så hemskt att bevittna eller vara i närheten av en som begår självmord genom att slänga sig framför ett tåg. När jag var barn så minns jag min bästis pappa som också begick självmord på samma sätt.
    Det låter kanske hemskt, men det finns betydligt mindre blodiga sätt att ta sitt liv.
    Nej usch, vilken början på en dag ni tänkt er vara en fest.
    Som tur är kom ni fram med bil, kunde njuta av föreställningen och dessutom njuta av en japansk middag:-) Ni kanske lyckades till och med att nästan glömma incidenten på morgonen.

    SvaraRadera
  2. Jo det blev en bra dag trots allt. Men vi pratade om det både på hemvägen, och även idag. Obekräftade rykten säger att han som hoppade meddelade på facebook kl. 11.00 vad han stod i begrepp att göra.
    Jag har förhört mig med son och sonhustru idag, om hur barnbarnen mår, och det är okey säger dom. Tror att det beror på att vi pratade mycket om det som hänt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30