Det bidde en tumme.......

 
För ett tag sedan skrev jag att jag skulle gå en kurs i "Fritt yllebroderi" på ett studieförbund. Kursen skulle  pågå under två söndagar. Till saken hör att jag aldrig i mitt liv ägnat mig åt broderi överhuvudtaget. Men jag kunde läsa att inga förkunskaper krävdes, så jag gjorde slag i saken.

Material fick var och en ta med sig, och bara det var för mig som att gå in i en labyrint! Jag plockade ihop lite som jag hade hemma och sedan blev det besök på stadens två second-handbutiker. 

Glad i hågen ställde jag mina steg mot Vuxenskolan, när den första söndagen inföll. Ett gäng glada kvinnor mellan 50-65 år dök upp, också jag då med mina 76. En var textillärare, en var bildkonstnär med både målning och broderi som specialité, en hade ett eget designföretag med försäljning av garner, pärlor och annat för broderi, de två återstående var väldigt duktiga i att brodera i annat material än ylle, också var det jag! Vår duktiga lärare hade kurser i olika textila hantverk men också i keramik.

Det var ett fantastiskt trevligt gäng, men jag kände allt att mina kunskaper i ämnet var alltför skrala, för att jag skulle kunna hålla samma takt som övriga. Men jag kämpade på, och eftersom jag lovade någon här på bloggen att jag skulle visa upp mitt broderi här, vad det än blev, så tänkte jag göra det nu. Det bidde lite mer än en tumme, och jag känner mig jätteduktig!

Här är mitt första trevande broderiförsök

Här har jag våtspänt broderiet för att få det slätt
(man får absolut inte stryka!!)


Den lilla "väskan" som vi var ålagda att göra skulle också fordras, vilket jag, på något knepigt sätt, lyckades få till efter kursens slut.

Och så här blev det färdiga resultatet:




Det var, som sagt, en mycket rolig och trevlig kurs med fin samvaro. Men för mig var det här inte riktigt vad jag hade föreställt mig när det gällde yllebroderi. Det här var mer en kurs i applikationer med broderi. Men som den novis jag är, så kanske jag missuppfattat det hela. Hur som helst så har jag lärt mig många saker, som olika stygn, lite materialkunskap, att sy ihop två olika tyger med mellanliggande remsa, att våtspänna m.m. 

När jag för många år sedan arbetade inom förskolan, så tovade jag ull med en grupp barn i 5-6 årsåldern. Sedan plockade vi växter i naturen och färgade yllegarn. På de tovade ylleplattorna fick barnen sedan brodera med det egenfärgade garnet. Det kallar jag yllebroderi! Nej, jag broderade inte då, utan bara barnen. Och med mina dåvarande kunskaper lärde jag dom sy huller-om-bullerstygn, vilket innebar att man fick sy precis hur man ville!




Lite suddiga, men underbara bilder!


Kommentarer

  1. Dig hade jag gärna haft som lärare i syslöjd. Jag var nämligen värdelös på alla slags handarbeten.
    Tycker din väska blev riktigt fin. Både väskan och broderiet. Riktigt proffsigt till och med. Du får en rungande applåd av mig här. Vem vet, du kanske fortsätter med ditt eget broderi - typ huller om buller;-)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla BP! Men du fick inte se övriga deltagare alster du. Så klart jag ska fortsätta på mitt eget lilla huller om buller-sätt!

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt fin väska! Du gjorde faktiskt något riktigt tjusigt!!
    själv är jag hopplös när det gäller handarbete. I skolan när man var tvungen så sa slöjdlärarinnan till mig att hon hade ALDRIG gett en flicka underkänt! Alltså fick jag betyget B? på nåder. Men jag har aldrig gillat att sy eller brodera eller nåt liknande, så därför vägrade jag att lära mig..... Har klarat mig bra ändå - och i matlagning fick jag bästa betyg; Stort A.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Som tidigare kursledare i konsthantverksämnen, bl.a. Fritt broderi, så ger jag dig fullt godkänt betyg. Din väska blev jättefin. Hoppas du fortsätter "broderi-resan".
    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. Jag är full av beundran för vad du åstadkommit! Och så tokgillar jag barnens alster! Jag har flera vänner som är fantastiska handarbetsmänniskor och jag förstår inte hur jag är så totalt "tummen mitt i handen" och lyckades inte ens få betyg i syslöjd i skolan! Jag fick inte ihop ett enda alster för bedömning enligt min lärare och det stämmer nog...Numera har jag svår artros i alla fingrar som omöjliggör mycket, men det jag inte ger upp i första taget är att hacka grönsaker, hur ont det än gör! Och vet du, bara vi har roligt och känner oss kreativa så har resultatet ganska liten betydelse...Jag tycker du är jätteduktig!

    SvaraRadera
  6. Tack, vad snälla ni är då! Det kan ju sluta med att jag tror på er och börjar brodera som bara den, och tvingar på både gammal och ung min alster!! Men faktum är att du har rätt Paula, det är inte resultatet utan känslan som räknas! Och nu funderar jag på om jag kanske skulle försöka med ett glasögonfodral! (fniss)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker du ska vara mer än nöjd med ditt handarbete. Det är jättefint! Är du inte lite sugen på att fortsätta? Kram

    SvaraRadera
  8. Joo, jag är ju det Gunnel. Ylle är ett härligt material tycker jag. Kram till dig!

    SvaraRadera
  9. Men Kina, det blev ju jättefint! Bravo! Du har kanske inte hållit på med broderier tidigare i livet men färg o form har du visat prov på förut att du bemästrar så heja på, fortsätt brodera glasögonfodral o annat. Ser fram emot ditt nästa alster. Kram 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du Ingeger! Du är en sann vän! 😆 Nää, det blev bättre än jag trott faktiskt, så det blir nog ett glasögonfodral också. Är allt bra? Uppe eller här nere? Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30