Fem en fredag v 48: Mummel

 Veckans fredagsfrågor hos elisamatilda.se handlar om Mummel.

1.  Vad har du gjort som alla andra i veckan?
Frusit och huttrat, men jag har gjort det både utom- och inomhus!

Har haft 15-16 grader inomhus, så en kväll satt jag med vantar på mig framför TV:n. Totalt genomfrusen! Ringde hyresvärden som skickade hit två trevliga herrar som skruvade lite här och där och sa att det nog skulle ta något dygn innan värmen infann sig. Nu har det gått två dygn, och massor av värmeljus, så nu är det uppe i 18 grader.

För att vara lite positiv så måste jag säga att det är skönt när det inte är så varmt i sovrummet, på natten.

2.  Vad har varit otydligt den senaste tiden?
Jaa, det politiska läget i Sverige måste jag verkligen säga har varit otydligt den senaste tiden! Vad är det som pågår bland våra politiker? Och för att inte tala om media! Vad fokuserar man på? Men, det är dock en framgång att vi äntligen fått en kvinnlig stadsminister, även om jag tycker att könet är underställt kunskap och handlingskraft.

3.  Vad har du varit tyst om i veckan?
Mitt mående, inför andra än min familj.


4.  Vad knorrar hos dig?
Huvudet! 

5.  Vad har funnits en antydan av i veckan? 
En antydan till att julen är i antågande går ju inte att ta miste på! Alla fönster, balkonger, trädgårdar som lyser och tindrar. För att inte tala om julbelysningen på stadens gator, och så krimskramset som överhopar affärerna. Men alla ljus behövs nu, och är jättehärligt tycker jag!


¤¤¤¤¤¤¤

Efter daglig huvudvärk i fyra veckor bokade jag en tid hos husläkarmottagningen på 1177. Fick meddelande att de ville att jag skulle ringa upp för vidare information av mina symtom, vilket jag gjorde. Sjuksköterskan tyckte inte jag skulle komma till dem, när hon hörde om mina symtom, utan uppsöka akuten.

Väl där gjordes ingående undersökning, provtagning, röntgen och samtal. Läkaren kom inte fram till någonting som var aktuellt just nu, men det framgick tydligt på röntgenbilderna att jag tidigare haft två mindre hjärnblödningar! Något som jag aldrig har haft några symtom på tidigare. Men så kunde det vara sade han. Han såg också i journalerna att jag hade förhöjda blodfetter och undrade varför man inte gjort något åt det. Jag frågade faktiskt när jag fick de provsvaren och den läkaren sade att förhöjningen var så liten så inga åtgärder behövde sättas in.

Hur som helst, så skrev den här läkaren ut Trombyl, som är en blodförtunnande medicin. Jag ifrågasatte det, då jag inte gillar att stoppa i mig en massa piller, men han sade att det var för att förebygga nya och kanske större hjärnblödningar. 

Jag ifrågasatte också hur det här skulle avhjälpa min huvudvärk, som ju var anledningen till att jag var där. Jaa, det visste han inte, men skrev ut ytterligare en medicin, mot migrän. Den tänker jag inte ta, för när jag läste bipacksedeln stod det att man INTE skulle äta medicinen om man haft en övergående störning i hjärnans blodcirkulation (vilket för mig är en hjärnblödning), om man haft något problem med hjärtat (vilket jag var inne för akut för ett år sedan), och om man är kvinna som passerat klimakteriet.

Läkaren på akuten skrev remiss till husläkarmottagningen med rekommendation att göra en noggrann utredning av mig med hänsyn till blodfetter, hjärn- och hjärtbesvär. Och tills det är gjort, så får jag väl sitta här med min huvudvärk! 

Men skam den som ger sig! Nu har jag letat fram ett Yogaprogram mot huvudvärk och ett program för hur man genom att trycka på olika triggerpunkter kan gör att huvudvärken avtar. Nätet är bra ibland! Nu går jag och sätter mig i någon ställning (vad dom nu heter)! 

Trevlig helg på er!

Kommentarer

  1. tråkigt att frysa och tråkigt att ha huvudvärk, jag tycker det är vackert med all krimskrams och alla ljus, behövs denna mörka årstid, önskar bättre mående!

    SvaraRadera
  2. fy, så kallt vill en inte ha inomhus! inte kul med huvudvärk och mediciner som är mer skadliga än nyttiga. jag tycker också att det har varit en liten antydan till julstämning denna veckan

    SvaraRadera
  3. Så jobbigt du har det nu! Både kyla inomhus och huvudvärk. Det är nästan som att välja mellan pest eller kolera. Hoppas du snart får hjälp mot din huvudvärk. Verkar skumt att ingen läkare skrivit ut medicin mot höga blodfetter. Jag tycker de brukar vara så snabba med det annars. Ha det bra.

    SvaraRadera
  4. Ihållande huvudvärk är verkligen inte roligt. Hoppas du mår bättre snart! Vacker ljusfylld gatubild bjuder du på hur som helst.

    SvaraRadera
  5. Vad gäller din undersökning så var det ju inga roliga nyheter direkt, men hoppas att huvudvärken ger med sig. Tror eller vet rättare sagt att att blodförtunnande absolut hjälper mot migrän. Har haft migrän sedan jag var 13. För något år sedan blev det fler och fler migränanfall. Samtidigt upptäcktes en blodpropp i benet och jag fick blodförtunnande (sprutor, inga tabletter). Å vips efter någon vecka eller så försvann migränanfallen. Så, jag håller tummarna för dig.

    Det är fler bloggare (inklusive jag själv) som frusit den här veckan. Många som hade oacceptabla inomhustemperaturer (dock inte jag). Så du är inte ensam, vilket naturligtvis inte är en tröst, men ändå.

    SvaraRadera
  6. Men fy för att ha så kallt inne! Och vad jobbigt med huvudvärken, hoppas den blir bättre (lider själv av det med kortare intervaller, inte kul, men blivit lite längre mellan dem ibland och det känns skönt). Lite julstämning har det blivit nu.

    SvaraRadera
  7. Huh så hemskt med att bara ha 18 grader inne - och ännu värre bara 15-16!? Jag är enormt frusen av mig, så vi har 23 grader, vi bestämmer nämligen värmen själva. Har huset upvärmt med en luftluft värmepump. Men OK, man får naturligtvis betala för det..... Men eftersom vi inte längre reser, går på krogen, röker, har stora fester, köper massor av kläder så unnar vi oss att ha det varmt och skönt istället!
    KRAM och TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas att läkaren sa 'stroke' och inte 'hjärnblödning', för Trombyl ökar ju blödningsrisken generellt och det förebygger inte hjärnblödning. Eftersom du skriver att du inte gillar att ta tabletter, så antar jag att du inte tagit något för huvudvärken heller. Annars är det ganska vanligt med läkemedelsutlöst huvudvärk. Men att kortvarigt ta smärtlindrande tabletter för att bryta en smärtcirkel är ofta bra. Får man ont så spänner man sig och spänner man sig så får man ont - och så är man inne i en ond cirkel. Jag tror att yoga är en bra idé. Funkar det inte så tycker jag att du ska kontakta en sjukgymnast. Väldigt vanligt att huvudvärk kommer från nacke och axlar. Försämrad syn, som man inte ens har märkt av, är en annan inte helt ovanlig förklaring. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läkaren nämnde aldrig ordet stroke, utan sa att jag haft två mindre blödningar i hjärnan, vilket jag då "tolkade" som hjärnblödningar. Men nu blev jag så orolig så jag måste gå in i mina journaler och kika, och där står följande: "Ingen blödning eller avgränsbar aktuell infarkt. Däremot kan man se två gamla infarkter symmetrisk på platsen för capsula interna på båda sidor." Det gjorde mig inte mycket klokare, men jag får väl fråga när jag blir kallad till hälsocentralen.
      Nej, jag har ätit väldigt lite huvudvärkstablet-ter, för de gånger jag gjort det har det inte märkts någon skillnad. Tycker mig ändå märka en viss förbättring både i rygg och huvud nu när jag stimulerar vissa triggerpunkter och dessutom gymmar och yougar. Fysioterapeut har jag redan varit till, och ska på återbesök på fredag. Tack för dina råd! Det är alltid nyttigt att höra åsikter från andra.

      Radera
    2. Står det "infarkter" så är det sannolikt det man kallar för ischemisk stroke och inte hjärnblödning du har haft. Skönt att värken börjat ge med sig.

      Radera
  9. Vilken jobbig tid du går/gått igenom! Huvudvärk påverkar hela tillvaron. Det vet jag, av erfarenhet. (Har haft så mycket både huvudvärk och yrsel p.g.a. nacke och axlar.) Hoppas verkligen du får hjälp och börjar må bättre. Håller tummarna!
    Att du dessutom fått frysa har ju inte gjort din hälsa bättre. Med den uschliga innetemperaturen bör du ha rätt till hyresavdrag. Kan vara värt att kolla.
    Önskar dig en smärtfri — och varm! — andra advent!

    SvaraRadera
  10. Tack för alla glade tillrop! Det behövde jag nu! Ska nog ordna sig med både rygg och huvud! Och värmen har ordnat sig med ett litet element. Jag påpekade att det är ju jag som får betala det på min elräkning, men vi var 15 lgh här på gården som hade kallt, och fördyrad elkostnad skall dras av från våra hyror. Så det får jag hoppas funkar. Nu har jag 20 grader om elementet är på! 😅

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30