Fem en fredag v. 1: Ljudspår

Årets första fredagsfrågor hos elisamatilda.se handlar om Ljudspår

1.  Vad lyssnar du på?
Tystnaden

Tystnad är en relativ eller total frånvaro av ljud. 
Omgivningar där ljudnivån inte överstiger 20-30 
decibel betraktas som tysta.

2.  Vad hör du?
Utan hörapparaterna så hör jag just nu mitt knattrande
när jag skriver det här inlägget. Annars är det ganska tyst!

3.  Vad slår du dövörat till?
När främmande människor pratar med någon i sin mobil, 
och dessutom har högtalaren på så man hör hela samtalet!
Är det i allmänhetens intresse att höra deras konversation?
No!


4.  Vad har du nyligen överhört?
Grannen som tydligen bytte köksskåp igår
Det var ett evinnerligt borrande och spikande,
och det blev säkert fint. Men där hjälpte det inte
att ta av sig hörapparaterna! 🙉

5.  Vem har du senast lånat ditt öra till?
Min gode vän Inger, som ringde mig idag.


För övrigt får jag väl säga som min salig pappa sa när vi
påminde honom om att ta på hörapparaterna: "Jag har hört
så j...a mycket i mitt liv, så jag behöver inte höra mer!"
Så kan det vara! 

Själv tycker jag det är otroligt skönt med tystnaden, 
men ibland vill jag ha lite liv och rörelse!

¤¤¤¤¤¤¤

God fortsättning på det nya året!








 

Kommentarer

  1. Ack ja, den hörsel--så viktig och så jobbigt att inte ha! Men din pappa hade humor, kanske det är så man ska säga när man inte hör något.
    Kul att läsa dina svar!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. riktigt tyst är det sällan här, maken jobbar hemma i dag, inte mycket att göra åt med grannen, men nytt i köket blir det ju inte varje år ens

    SvaraRadera
  3. Så du tillhör "skaran" som besvarat frågorna som lyssnar/hör på tystnad. Det var förvånansvärt många måste jag säga. Dessutom har jag tre bloggkompisar totalt som har hörapparater. Än så länge behöver jag inga hjälpmedel, men selektiv hörsel har jag absolut börjat med. Det underlättar i vissa sammanhang;-) Totalt tystnad känner jag mig inte bekväm med måste jag säga.
    Det var ju både på morgonen och kvällen på bussen/tåget, där man inte kunde undvika att följa resenärernas mobilkonversationer, för att inte tala om när de lyssnade på musik. Hade nog inte klagat om musiken hade varit i min smak, men...
    Jättekul att läsa dina svar:-)

    PS. Ifjol började man med renoveringar under våren. Sedan har det bara fortsatt. Köket är ett väldigt poppis rum att renovera även här i området. Tack pandemin:-( DS.

    SvaraRadera
  4. tystnad är väldigt vilsamt, men ett avbrott då och då behöver inte vara fel. grannars byggnationer an låta kolossalt mycket särskilt under tider och dagar när en vill ha det tyst omkring sig

    SvaraRadera
  5. Hej, jag säger som du, låt tystnaden tala! Fast inte alltid förstås, men jag är verkligen en ljudallergiker, klarar inte ens av skvalandet av hurtfrisk lokalradio, utan väljer att lyssna bara på nyheterna. Så bra när man kan välja bort allt annat o bara klicka på nyheter.
    Jag skulle bli vansinnig om jag under t.ex bussresa skulle få sitta och lyssna på mobilsamtal som folk har via högtalare! Har varit med om det, tack o lov bara enstaka gånger. Hoppas början av det nya året varit positivt, mitt år har börjat bra, jag är frisk och jag gillar vinter som nu verkligen visar sig från sin bästa sida. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Åh vad jag skulle önska att Rolle satt på sig sina hörapparater. Han vägrar att använda dom! Vet inte varför annat att han säger att dom känns obehagliga. Kan bero på att han i alla år haft örongångar smala som tändstickor, men sen opererades han så nu kan man se rätt in till trumhinnan...och jag tror inte att apparaterna har gjorts om på rätt sätt efter det. Men det börjar bli jobbigt för mig. För han säger att jag "pratar för lågt", alla andra säger att jag pratar enormt högt.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Haha! Din pappas kommentar är klockren! Ibland är det skönt att slippa höra allt. Jag har aldrig förstått varför folk alltid måste ha högtalaren på när de pratar i mobil. Det är både ointressant och störande för andra.

    SvaraRadera
  8. Ja, hörseln är verkligen viktig, men som sagt vissa saker är det skönt om man slipper höra. Och ibland är det rent av vilsamt med tystnaden.
    I början när jag fått mina hörapparater så tog jag bara på mig dom när jag gick ut eller när jag fick besök. Det var jättesvårt att vänja sig vid dom. Men hörselpedagogen påtalade att det var viktigt att använda dom regelbundet, och det har faktiskt hjälpt, så nu är det inga problem. Ibland blir det rundgång när jag pratar i telefon, så då tar jag av mig apparaten på den sida jag håller telefonen. Jag kan ju själv höja och sänka ljudet så klart och det är jättebra när man tittar på TV t.e.x. Där är det ju ofta en otrolig skillnad på styrkan när det gäller tal och musik. Rolle behöver kanske någon annan sorts hörapparat, som passar honom bättre! Det finns ju alternativ.
    Ja du Gunnel, min pappa var rolig han!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30