Fem en fredag v. 8: Ge och få


Men innan jag tar helg så ska jag svara på elisamatilda.se:s fredagsfrågor som denna vecka handlar om att ge och få. 

1.  Vad är en bra present att ge bort?
Jag tycker att böcker är en bra present. Den går hem i alla åldrar, om den är anpassad till den som får presenten. Upplevelsepresenter är också bra, både att ge och få.


2.  Vad är en dålig present att få?
Finns det några dåliga presenter egentligen? I min ålder har man allt man behöver i och för sig, så jag hoppar väl inte runt av glädje om jag t.ex. får en vas! Jag ställer in den i skåpet bland de andra.


3.  Vad står just nu på din önskelista?
Jo det ska jag tala om! Överst på min önskelista står en stor härlig släktträff! Vi brukar alltid ha så kul när vi träffas, och det var så oerhört länge sedan. Och faktum är att det kan bli av! I april fyller min ena systerdotters tvillingdöttrar 50 år, så vi har blivit inbjudna till 100-års kalas. Och det ser jag verkligen fram emot!!


4.  Har du någon gång bytt en present du fått?
Neej, jag tror inte det! Och skulle jag mot förmodan göra det, så vore det i fall jag fick ett klädesplagg som var fel storlek, eller om jag fick någonting som jag redan har. Fast egentligen så vill jag ju att andra byter den present jag köpt, om de inte tycker att den passar dom!


5.  Vad tycker du särskilt om att få?
För mig räcker det att de jag gillar ringer eller kommer eller bara skickar ett kort. Jag har ju det jag behöver. Sedan har jag alltid älskat presenter som barn/barn gjort! Nu är både barn och barnbarn för stora för att tillverka egna presenter, men ett födelsedagskort som jag ser är speciellt utvalt till mig uppskattar jag verkligen. Eller när jag får små meddelanden på min inköpstavla när gästerna gått hem. Då känner jag lycka i hjärtat!


¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!











Kommentarer

  1. En stor glad släktträff, det låter jättebra och är något jag också kan önska mig! Dags att lämna coronabubblan!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. böcker finns verkligen för alla åldrat.

    SvaraRadera
  3. släktträffar är jättekul. dessvärre brukar det ju alltid bli vid begravningar. födelsedagskalas är ju en roligare anledning. nej,prydnadssaker vill jag inte ha flera heller. använder inte dem jag har ens

    SvaraRadera
  4. Haha blev lite full i skratt när du valt en bra present som jag valt som dålig :) släkt träff var en fin önskan, sånt är alltid kul.
    Kramiz o go helg

    SvaraRadera
  5. Haha vaser har en fått mer än en av…släktträff var det evigheter sen jag var på, långt före pandemin, men vi är inte så många (många lever inte längre). Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. En släktträff vore kul, men med bara några få kvar i livet så är det inte att tänka på. Fast min älskade kusin och min bästa väninna kanske kommer och hälsar på i år.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Vilket fint bidrag till temat. Fick räkna en stund för att förstå vad 100-årskalaset går ut på - ja inte själva kalaset då men väl släktförhållandena. Håller verkligen tummarna att det blir storpartaj:-)
    Svarade likadant på fråga 2. Det konstiga är ju att man ställer undan vasen i ett skåp istället för att fråga om man får byta. Vår generation är ju så artig;-)

    SvaraRadera
  8. Oh vilken härlig anslagstavla, den kan du ju aldrig putsa nu! Och så kul ni ska ha på 100-årskalaset! Vi har varit en väldigt liten släkt men min dotter, mina barnbarn och barnbarnsbarn verkar ha bestämt sig för att ändra på det! Närmaste större fest skulle vara min 70-årsdag om några år, då vore det skoj med en träff med hela familjen. Böcker är härliga presenter om man känner mottagaren skapligt. Annars föredrar jag presentkort. Efter fyra äktenskap har jag börjat ge bort en del av alla vaser jag fått i bröllopspresent...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  9. Släktträffar är kul och det är man inte så bortskämd med numera. Presenter är inte så viktigt längre när man är vuxen, tycker jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30