Selfie nr 9

 

Ny vecka och nya utmaningar! Idag har jag varit på lasarettet och lämnat prover. Eftersom det ska göras på fastande mage, så var jag uppe med tuppen idag (07.30). Så jag har både hunnit göra det och dessutom klarat av veckans matinköp. Däremot blev det inget gymmpass idag, vilket faktiskt ger mig lite dåligt samvete. Jooo, så långt har det faktiskt gått! 😁💪 Nu övergår jag till dagens Selfiefrågor, och den här gången ska jag verkligen försöka att inte göra diverse avsteg!

1.  Ögonfärg: Blågrå, (jag har tittat mig djupt i ögonen, vilket ingen har gjort på länge, och min uppfattning är att ögonen är övervägande blåa, men övergår i grått in mot pupillen).

2.  Äter inte: Åkerkål, för det är ett ogräs

3.  Musical: Lejonkungen, som jag såg för några år sedan tillsammans med mina barnbarn. 

4.  Inget för mig: Negativa människor, (de tar så mycket energi av mig så de är bortvalda!)

5.  Hemgjort: Raggsockor (vet inte ens om det går att köpa längre, eller om det bara finns hemgjorda)

6.  Värdefullt: Relationer är det mest värdefulla jag kan tänka mig. Både till familj/släkt och vänner!

7.  Halvfabrikat: Risgrynsgröt (en sådan som köps på korv vet ni. Det köper jag faktiskt ibland.)

8.  På golvet: Träningsmatta som jag lägger ut när jag ska göra mitt gymmpass

9.  Mat från Italien: Arancini, (det var jag tvungen att googla, för jag kom inte på något själv. Arancini är krispiga fyllda små risbollar. Säljs ofta som Street Food.)

10. Teaterpjäs: I väntan på Godot,  vilken jag inte sett och inte heller tror att jag skulle uppskatta. Är inte så mycket för Helan och Halvan-stuket, som jag har förstått att det är.

11. Obehagligt: Tromber, som man ju kan ha både inom- och utombords. Förutom att det är en virvelvind som kan nå orkanstyrka, så kallas en blodpropp i hjärtat för trombos. En luftburen tromb hade vi här i min hemstad någon gång på 1960-talet. 

12. Uppskattar: Respektfulla och rakryggade människor, som bryr sig om sina medmänniskor!

¤¤¤¤¤¤¤

Ha en riktigt trevlig vecka!




Kommentarer

  1. Kul att läsa dessa kloka svar! Roligt att du hänger på!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att läsa andras svar, ser att vi fick till samma teaterpjäs, jag har inte sett den heller!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma- perfekt förpackningen på gröt =)
    Samma sak med relationer och respekt! Fick ett par gosiga raggsockor i julas som moster stickat, helt underbara. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. En sak är rätt lustigt när jag läst några selfies, och det är att det italienska köket lever upp till sitt goda rykte. Inte en enda dubblering av en maträtt, inte än i alla fall. Så det italienska köket måste verkligen vara variationsrikt. Dessutom hade jag aldrig hör talas om Arancini. Nu har jag lärt mig nåt nytt:-)
    Raggsockor - har några kompisar även i Blogglandia som sticker raggsockor. Sedan säljs de på marknader häromkring. Däremot har jag inte sett några hos Åhléns på år och dag.
    En toppen selfie!!!

    SvaraRadera
  5. Jag hade problem med att hitta en italiensk rätt på A så jag fick titta i en kokbok. Risgrynsgröt köper jag med och gör egen risifrutti av. Man hittar alltid några likheter hos selfieskrivarna.

    SvaraRadera
  6. Så trevligt att läsa andra svar! Men vi källingar (gotländska för kärringar, men ett snällt uttryck) är nog ganska lika.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Kul att läsa dina svar ... många svar hade kunnat vara mina, men bokstäverna måste ju passa också :)

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte ens vad Åkerkål är för något :)
    Bra svar o se sig själv i ögonen är inte lätt.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Kramiz

    SvaraRadera
  9. Hej, här har jag lärt mig både det ena o det andra, lite ur botaniken och lite matnyttigt, spännande! Läser att åkerkålen dessutom håller på att försvinna, lika bra då att vi inte plockar den för att stoppa den i magen! Negativism hade jag också nämnt och respekt är viktigt alla människor emellan! Och så lite kärlek på det så kan Putin slänga sig i väggen...
    Kram

    SvaraRadera
  10. Rakryggad är bra! Negativa människor är absoluta energitjuvar.
    Titta sig själv i ögonen är ovanligt... men rätt häftigt... och slås sv hur grå mina egentligen är...
    Typiskt vikingagenetik....om det nu skulle vara något att stå efter...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Det är så kul att läsa vad ni andra svarar på frågorna. Och man lär sig både det ena och det andra. Bl.a. vet jag nu att Gyros är grekernas motsvarighet till kebab. Drog t.o.m. ut receptet på det! Såg mycket godare ut än Kebab! Jag har också lärt mig att wakeboard är en brädsport som kan beskrivas som en kombination av vattenskidor, surfing och snowboard, så dé så! Inget för mig dock!
    Det är också kul att ni går in och kommenterar mina svar.
    Ha det gott alla och envar!

    SvaraRadera
  12. Roligt att läsa dina svar och flera av dem skulle passat in på mig också.
    Relationer är viktiga liksom rakryggade och respektfulla människor.
    Tittade mig också i spegeln för att återigen konstatera att mina ögon är blå. Men när jag är arg säger andra att de kan skifta i "svart".

    SvaraRadera
  13. Heisann, jeg skal faktisk på en forestilling som heter Mens vi venter på no´godt... som blant annet Linn Skåber har skrevet siden de ikke fikk spille Mens vi venter Godot (kvinner får ikke det). Hennes forestilling er spekka med flott humor!Forventningene er STORE!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30