Fem en fredag v. 10: Trängsel

 

Veckans fredagsfrågor hos elisamatilda.se handlar om Trängsel.

1.  Finns det någon trängsel som du undviker?
Bilden ovan är en illustration av något som jag undviker. Marknader med knallar och stånd och försäljning av allt mellan himmel och jord. Har tidigare tyckt att det varit lite roligt, men nu blir jag så himla stressad av att gå där och trängas. Jag tänker också på alla små barn och hundar som man tar med sig till marknader, och som bara kan se en massa ben där nere där de befinner sig. Det borde vara skräck!

2.  Vilken var den senaste större folksamlingen du deltog i?
Det var förra veckan. Jag deltog i en manifestation på torget, för Ukrainas folk.

3.  Har pandemin medfört någon ändrad vana hur du hanterar trängsel?
Jag tänker mer på vilka dagar och tider jag gör mina inköp. I vår lilla stad är det nästan folktomt i affärerna vid vissa tider på dagen. På fredagar och lördagar dyker folk upp som svampar ur jorden.


4.  Vad är det längsta du stått i kö?
Jag vet inte hur länge, men jag vet var. Jag och min vän Kerstin var i Indien och skulle besöka Taj Mahal. Det var kö för att komma in på området. För att komma fram till själva bygganden stod vi i en annan ringlande kö, där vakter gick runt och såg till att vi stod en och en. När vi slutligen kom in var det lite av en besvikelse för även där måste vi gå en och en på led, det var väldigt mörkt där inne. Det tog mellan 5-10 minuter att gå igenom den begränsade ytan som var till beseende. Och för det hade vi stått i kö, jag vet inte hur länge! Men det var det ändå värt!

Här ser man hur kön ringlar sig fram även uppe på själva byggnaden.

Här står vi efter välförrättat värv.

5.  Var trängs du mest?
Vill nog påstå att jag undviker alla ställen där jag måste trängas. Och det har nog blivit mer och mer med åren!

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!

När jag är på resa brukar jag ta reda på lite fakta om de sevärdheter jag tänker besöka. När jag sedan skriver min lilla reseberättelse så finns det med där. Om Taj Mahal har jag skrivit följande:

Maosoleét Taj Mahal byggdes mellan 1631 och 1652 av Mogulen Shah Jahan och är Agras absolut största sevärdhet. Bygget har kallats för världens största kärleksgåva då det uppfördes som gravkammare åt Shah Jahans hustru, Mumtaz Mahal, som dog i barnsäng efter parets fjortonde barn.

Det tog 22 år för ca 20 000 arbetare att uppföra denna byggnad i vit marmor. Arbetarna kom inte bara från Indien utan från stora delar av Asien. Om man står mitt framför Taj Mahal så kan man se att de fyra minareterna lutar lite lätt utåt. Denna medvetna design är gjord för att förhindra dem att falla inåt och förstöra kupolen i händelse av en jordbävning. Andra detaljer värda att tänka på är de detaljerade steninläggningarna (kallas Pietra Dura) som är gjorda av 43 olika sorters halvädelstenar varav merparten "fire stone". 

Taj Mahal har länge varit en stor sevärdhet men det är först på senare år som riktiga ansträngningar gjorts för att bevara denna byggnad. Sedan 1994 lagstadgades det att inga förorenande fordon får komma närmare än 500 meter från Taj Mahal. Man får parkera sitt fordon på en anvisad parkering och sedan ta sig resten av vägen till fots, via kamelkärra eller med elbuss. Taj Mahal har sedan 1983 funnits med på FN:s världsarvslista och röstades in som ett av världens sju moderna underverk så sent som 2007.                                                                                                                      Källa: www.indien.nu




Kommentarer

  1. Häftigt med Taj Mahal, är inte så känslig för trängsel, men hamnar väl inte så ofta i såna situationer, ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. skulle gärna vilja se Taj Mahal, men jag tror att Indien som sådant skulle bli en kulturchock. jag undviker gärna trängsel i almänhet, pandemi eller inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande med andra kulturer. Speciellt om man, som vi, har förmånen att var med vänner ur befolkningen.

      Radera
  3. Stort tack för intressant info om Taj Mahal. Tittade på ett program om byggnaden gjort av BBC för många år sedan, så en uppfräschning behövdes.
    Att trängas och köa är aldrig rolig oavsett vilken kö man befinner sig i. Fritiden/semestern tickar iväg liksom - himla okul.
    Däremot gillar jag marknader utomlands och loppisar här hemma. Håller dock helt med dig om perspektivet ett barn eller en hund måste ha - skrämmande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taj Mahal var fint att se trots att det var så begränsat för egna initiativ. Vi följde leden så att säga!
      Trots att jag avskyr trängsel, så älskar jag marknader utomlands och loppisar åker jag också på. Men på loppisar är det ju sällan köer.

      Radera
  4. Tau Mahal låter härligt. Ja ibland finner man sig i köerna. Jag minns vi skulle åka ut till frihetsgudinnan när vi var i New York men där var kön minst en km lång så alla sa NEJ så hittade vi på annat istället.
    Fina bilder på byggnaden och på er.
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Jamen det var härligt. USA har jag aldrig varit i, och vet inte om jag hinner åka till heller. Den unge mannen som vi besökte i Indien bor numera i USA. Och han vill så gärna att Kerstin (hans extramamma) och jag (Auntie Kina) ska komma, när det lugnat ner sig med pandemin. Så det är väl inte helt otroligt! Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Oj så spännande med Indien! Jag har sällan eller aldrig önskat resa till särskilt varma länder, jag tål värme dåligt. Att sen behöva trängas med folk är en ytterligare anledning till att jag hellre åker upp till norr. Men lite avis blir jag allt, när besökte du landet och det fantastiska palatset? Hade nog känt mig lite snuvad på konfekten om jag fått se så lite som du berättar. Jag har gjort få palats-besök men Vinterpalatset i St Petersburg har jag varit i, där gick vi i timmar, men man fick absolut inte röra något.
    Angående marknader håller jag helt med dig om att det sannerligen inte är någon lämplig plats för små barn eller hundar! Okej då om barnen sitter i en vagn, att ta med hundar är nästan djurplågeri!
    Oj, nu ska jag inte vara folkilsk, applåderar istället dig för att du deltog i en manifestation!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  7. Vi var där i november 2011, så det var faktiskt 10 år sedan. Ojojoj, vad tiden slinker iväg! Jag har aldrig varit i de baltiska länderna, och det är något jag skulle vilja göra. Kanske inte som läget är just idag, för de länderna påverkas säkert också av Ukraina-kriget.
    Det var en manifestation med bra talare och ca 500 personer som deltog. Kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Strongt att du var med om en manifestation för Ukrainas folk! Det har du all heder av!!
    Taj Mahal är naturligtvis nåt man gärna hade velat se, men Indien har aldrig lockat...
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Jag hade nog inte heller åkt till Indien om det inte varit för att hälsa på Kerstins fadderbarn (vuxna) och hans mamma. Och det ångrar jag verkligen inte! Annorlunda och fascinerande. Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30