Fem en fredag v. 9: Ordspråk

 
Så den här veckan blev det fem en lördag för mitt vidkommande!

1.  När sa du senast "Borta bra, men hemma bäst"?
Jag är en person som aldrig någonsin längtar hem när jag är borta. Men när jag sedan kommer hem, så tycker jag det är helt underbart! Då har det hänt mer än en gång att jag sagt: "Borta bra, men hemma bäst!"


2.  När upplevde du senast "Delad glädje är dubbel glädje"?
Det känner jag alltid när jag gör saker tillsammans med andra. Det kan vara allt från att gå på gymmet med min vän Kerstin. Eller när jag äter kåldolmar tillsammans med Inger. Eller att bara sitta och utbyta tankar om skola och panchisliv, eller vad som helst, med barnbarnen. 

Det är en helt annan sak att göra saker tillsammans, vad det än är. När sonen med familj bodde i London var jag ensam på dagarna när dom arbetade. Men jag ville ju göra saker i alla fall, så jag gick på utställningar och museér m.m. Men då kändes det verkligen att man ville ha någon att dela sina upplevelser med.


3.  Vad har "gömts i snö, och kommer upp i tö"?
Det är mycket det! Då tänker jag på mitt ständiga letande efter olika saker, sedan jag flyttade in hit i augusti. Jag letar och letar, och när/där jag minst anar det, så dyker sakerna upp!

En annan sak som jag hoppas ska komma upp snart, har jag satt i en kruka. Hittade en tidningsartikel i höstas, om att plantera i kruka med Lasagnemetoden. Då skulle man lägga lecakulor i en stor kruka och sedan skulle man plantera lager på lager av lökar, med jord och lite benmjöl emellan. Jag planterade tulpaner längst ner, hyacint i mitten och överst krokus. Ovanpå sista jordlagret la jag lite grönmossa och sedan har krukan fått stå utanför min dörr hela vintern. Men när jag läste artikeln nu så står det: Glöm inte bort att vattna. Jag vet inte om dom menade att man skulle vattna just när man sått lökarna, eller om man skulle vattna lite då och då. Så nu ser jag med stor spänning fram emot om det överhuvudtaget kommer upp någonting alls. Hoppas!


4.  När talade du senast om trollen?
Det var faktiskt helt nyligen. Vi satt i omklädningsrummet på gymmet och undrade över en person som inte dykt upp för att träna i år. Och så öppnades dörren och personen i fråga kom in! Då sade vi faktiskt det här ordspråket och berättade för henne att vi just undrat var hon var, och om allt var ok.


5. Ingen kan allt, men alla kan någonting - vad kan du?
Man kan inte kunna allt, men jag tycker att jag kan ganska mycket, en del bra och annat sämre. För har man levt så länge som jag så vore det bedrövligt om man inte lärt sig något om/av livet! 

När det sedan gäller vad man kan göra, både när det gäller
miljöförstöring, pandemier, kriser och krig, så kan var och
en inte göra mer än att dra sitt lilla strå till stacken. 
Många bäckar små gör en stor å!

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig fortsättning på helgen!












Kommentarer

  1. Vilka fina svar på fem en fredag! Håller med dig i mycket, jag längtar inte heller hem när jag är borta, men visst är det sen skönt att komma hem. Å visst är det roligare att göra saker tillsammans med någon!
    Hoppas din "lasagneodling" kommer upp!
    Å till sist, visst vore det tokigt om man inte lärt sig och kan nånting dessa år man har levt!
    Underbara illustrationer i ditt inlägg!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. jag tycker att en märker hur roligt det är att träffas nu efter pandemitiden. vår danska bokcirkel träffades i torsdags och jisses! vad vi pratade. och skrattade. tala om trollen fungerar precis som du beskriver. hemma bäst kan jag faktiskt tycka när jag varit hemifrån bara några timmar. en del sammanhang är väldigt tröttsamma

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med odlingsmetoden! Vi ser fram emot bilder om det lyckas. I så fall måste jag prova det nästa säsong. Idag köpte jag hem penséer för att förgylla altanen. Man blir glad o varm när vårblommorna kommer. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Vilket fint och tänkvärt bidrag till temat:-)
    Tycker dina "lasagneplantor" låter inte lovande kanske, men absolut spännande att följa. Vilken mix det kommer att visa sig. Snacka på "genmanipulation" fast tvärtom alltså;-)
    Min man brukar alltid säga att det är bäst att sluta leta efter nåt man tappat bort. För momentet man slutat tänka på saken dyker den upp - alltid;-)

    SvaraRadera
  5. Vilka trevliga frågor och svar. Det finns många talesätt som sätter igång hjärnan och fantasin. Kram

    SvaraRadera
  6. Det där med Lasagneplantering har jag praktiserat i många år - och det fungerar verkligen bra! Men...står krukan i växthuset eller under tak på altanen så måste man helt klart vattna ibland. Fast sällan, för lökar gillar att stå ganska torrt. Dom jag har planterat i pallkragsrabatterna ute däremot, dom behöver man inte vattna alls. Fast där har jag inte planterat enigt Lasagnemetoden och det är det numera så "utsålt" att lökarna knappt har en chans att komma upp.....
    Var glad jag blev att du blev glad över att läsa mina svar!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Det ska bli väldigt spännande att se om det kommer upp någonting i min lasagneodling, men krukan ha stått under tak och INTE blivit vattnad, så jag kan kanske förutspå resultatet. Då får jag väl göra ett nytt försök!
    Susie, ditt inlägg var så positivt, och då kan man inte bli annat än glad!
    För övrigt så är jag väldigt förtjust i gamla ordspråk och talesätt. De är så finurliga, och dom får mig alltid att tänka på min mamma!
    Ha det gott gó vänner! Kram!

    SvaraRadera
  8. Så är det verkligen ; ingen kan göra allt men alla kan göra något., Jag fick ikväll en snilleblixt att jag skulle beställa grejer från Matsmart där jag ibland brukar handla billigt på saker som snart går ut i bäst-före. Tänkte konserver och torrskaffning som jag kunde skicka med en sändning till Ukraina härifrån Falun. Det fanns knappt något alls av allt som brukar finnas. Då blev jag glad för jag tänker att säkert flera har tänkt som jag....
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilka fina illustrationer till dina svar! Trollen är helt underbara. Nu fick jag se troll trots att jag inte hittade min "trolltavla". Lasagneodling låter intressant, hoppas det fungerar för dig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30